Såväl distansundervisningen som digitala praktiker i närundervisningen är av intresse. Fokus ligger på undervisningen i årskurserna 5–9 i svenskspråkig skola.
Forskningsledare:
Anna Slotte
Forskare:
Martina Aaltonen
Jenny Högström, doktorand
Pia Mikander
Katarina Rejman, Stockholms universitet
Kirsi Wallinheimo
Forskningsassistent:
Olivia Kåhre
Som ett samarbete med forskningsprojekten Connected Classroom Nordic, CCN / QUINT) och DISKO, Digitalisering och distansundervisning i svenskspråkig skola i Finland, analyseras huvudsakligen material insamlat inom dessa projekt. Materialet består av videoinspelningar och intervjuer med lärare.
DigiLi utgår från följande forskningsfrågor:
1. Vilka nya digitala litteracitetspraktiker uppstod och användes under distansundervisningen?
2. Vad innebär digitala litteracitetspraktiker med avseende på elevernas deltagande i undervisningen och demokrati i klassrummet?
3. Vad innebär digitala litteracitetspraktiker med avseende på en språkstärkande undervisning?
4. Vilken betydelse har kollaborativa lärarsamarbete i en digitaliserad skola?
DigiLi är finansierat av Svenska kulturfonden för perioden 1.9.2021–30.9.2023
DigiLi samarbetar med forskningsprojekten Connected Classroom Nordic, (CCN) och DISKO, Digitalisering och distansundervisning i svenskspråkig skola i Finland, finansierat av Svenska Folkskolans Vänner. CCN hör till det nordiska forskningscentret QUINT som finansieras av NordForsk.