Målet med forskningsprojektet är att studera hur och på vilka grunder små barn inkluderar och exkluderar andra barn inom fria och organiserade aktiviteter på daghem. Eftersom det finns mycket litet tidigare forskning om det här ämnet i Finland förväntar vi oss att kunna producera ny kunskap för kommuner, småbarnspedagogiken, lärarutbildningar och forskare om barns sätt att exkludera, mobba och inkludera andra barn. Studien görs från ett intersektionellt perspektiv inom en teoretisk ram baserad på tidigare forskning om inkludering bland små barn. Vi förväntar oss att se inkludering och exkludering utifrån till exempel språk, rasifiering, social klass och genus. Studien är en etnografisk studie som gjorts i 17 svenskspråkiga daghem i södra Finland. Studien består av deltagande observationer av 3-5 åriga barns aktiviteter och beteende samt intervjuer med daghemmens personal (föreståndare, lärare i småbarnspedagogik, socionomer och barnskötare).
På kommande.
På kommande.
E-post:
Telefon: +358 503 275 907
E-post:
Telefon: +358 504 155 382
E-post:
Telefon: +358 503 175 440
Epost:
Telefon: +358 504 733 768
Epost:
Sara Hellström studerar småbarnspedagogik för tredje året vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet. Hon är mitt i skrivandet av sin kandidatavhandling där hon utforskar pedagogers upplevelser om den fria lekens värde i den småbarnspedagogiska verksamhetskulturen. Hennes intresseområden omfattar det lekfulla och barncentrerade lärandet, relationen mellan barn och personal, tydliggörande pedagogik samt pedagogik för barn under 3 år. Sara vill gå vidare med sin akademiska utbildning och fortsätta studierna inom magisterprogrammet i småbarnspedagogik för att ytterligare utveckla sina kunskaper inom området.
E-post: