Gruppmedlemmar

Här presenteras de lärarutbildare och forskare som tillhör forskargruppen för främmande språks didaktik. Kontaktuppgifter och mer information om aktuella projekt finns i våra profiler i Helsingfors universitets forskningsportal (se länkarna i presentationstexterna).
Kaisa Hahl, Docent, Äldre universitetslektor (främmande språks didaktik), PeD

Kaisa Hahl är äldre universitetslektor och lärarutbildare i främmande språks didaktik vid Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Hahl är ansvarig för den internationella ämneslärarutbildningen Subject Teacher Education Programme in English (STEP) vid fakulteten. Hon är docent i tillämpad lingvistik med mångkulturalism i språkundervisningen som specialområde (Jyväskylä universitet). Hahl undervisar i finskspråkiga ämneslärar- och klasslärarprogrammen samt i det engleskspråkiga STEP programmet. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i flera internationella projekt som syftar till att förbättra lärarnas kompetens och lärarutbildningens kvalitet. 

Forskningsintressen:

  • undervisning och lärande i främmande språk
  • tidig undervisning i främmande språk
  • aktivt språklärande
  • internationalisering av lärarutbildningen
  • interkulturell utbildning
  • utveckling av läraridentitet 
Laura Lahti, Universitetslektor (främmande språksdidaktik), FD

Laura Lahti är universitetslektor och lärarutbildare i främmande språks didaktik vid Pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet. Hon har flera års erfarenhet av att undervisa blivande språklärare i språkundervisning vid både Tammerfors universitet och Helsingfors universitet. Dessutom har hon lett fortbildningsprojekt för lärare och handlett språklärarstuderandes praktik.

Med en bakgrund som ämneslärare i tyska, engelska och franska har Lahti undervisat på många olika utbildningsnivåer – från grundskola till vuxenutbildning. Hennes forskning fokuserar på olika dimensioner av språkundervisning och lärares professionella utveckling, med särskild tonvikt på undervisning och inlärning av främmande språk, tidig språkundervisning, språkmedvetenhet och flerspråkighet.

Forskningsintressen:

  • Undervisning och inlärning av främmande språk
  • Språksmedvetenhet och flerspråkighet
  • Tidig undervisning i främmande språk
  • Språkutvärdering och feedback
  • Muntlig språkförmåga
  • Tyska som främmande språk
  • Ämneslärarutbildning
  • Lärares professionella utveckling
Anna von Zansen, forskardoktor, FD

Anna von Zansen är forskardoktor i projektet DigiTala vid Helsingfors universitet. I forskningsprojektet DigiTala, som finansieras av Finlands Akademi 2019–2023, utvecklas applikationer som använder sig av automatisk taligenkänning (ASR) för att bedöma muntliga språkkunskaper i studentexamensproven. Under digitaliseringen av studentexamensproven koordinerade von Zansen utvecklingen av datorstödda språkprov och samarbetade med skolor. Till följd av detta handlade hennes doktorsavhandling om nya sätt att bedöma hörförståelse. Hon har bakgrund i att undervisa i språk för vuxna. Som lärarutbildare är hon specialiserad på undervisningsteknologi. 

Forskningsintressen:

  • datorstödda prov
  • undervisningsteknologi
  • undervisning och lärande i främmande språk
  • bedömning av språkkunskaper
  • hörförståelse
  • muntliga språkkunskaper 
Raili Hilden, Professor emerita, PeD

Raili Hildens specialområde är bedömning av språkkunskaper. Hon har lång erfarenhet av olika utvecklings- och förvaltningsprojekt samt expertuppgifter i anslutning till läroplaner, ämneslärarutbildning och bedömning. Hon arbetar även för Studentexamensnämnden. 

Till Hildens nuvarande forskningsverksamhet hör att hon leder projekten DigiTala (Finlands Akademi) och Digisvenska (Svenska kulturfonden) samt ansvarar för engelskans delområde i projektet PARVI (Undervisnings- och kulturministeriet). Hildens publikationer omfattar en rad vetenskapliga artiklar vid sidan av handböcker och bokkapitel skrivna på finska, engelska och svenska för olika målgrupper inom språkundervisningen. 

Forskningsintressen:

  • bedömning av språkkunskaper
  • språkundervisning
  • lärarutbildning
  • automatisk bedömning
  • muntliga språkkunskaper
  • storskalig språktestning