Viherpihoja suositellaan päiväkoteihin

KOTA-hankkeen ’policy brief’ julkaistu

Kaupunkitutkimus- ja metropolipolitiikkaohjelman rahoittamassa KOTA-hankkeessa (2017–18) kirjoitettu ’policy brief’ on julkaistu verkossa. Yhteiskunnan kaupungistuessa immuunijärjestelmän vakavat häiriöt, kuten allergiat, astma ja tyypin 1 diabetes, ovat lisääntyneet voimakkaasti. Keskeisiä syitä ovat hygieniatason nousu ja ympäristön biologisen monimuotoisuuden kaventuminen. Tämä on vähentänyt immuunijärjestelmän luonnollista kehitystä edistävää altistusta mikrobeille. Luontokosketuksen väheneminen vaikuttaa erityisesti lapsiin, joiden immuunijärjestelmä on vasta kehittymässä. Espoossa, Lahdessa ja Tampereella päiväkoteihin rakennetut viherpihat monipuolistivat lasten ihon mikrobistoa, mikä voi suojata immuunijärjestelmän häiriöiltä. Lisäksi lasten leikki ja liikkuminen monipuolistui ja koettu hyvinvointi lisääntyi viherpihoilla.

KOTA-tutkimusryhmä suosittelee mikrobiympäristöltään luonnonmukaisten viherpihojen rakentamista päiväkoteihin lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Ihanteellisia ovat bakteeriyhteisöltään metsänkaltaiset materiaalit, joiden kulutuskestävyys on hyvä. Viherpiha todennäköisesti vähentää immuunijärjestelmän häiriöiden riskiä ja lisää lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Suosituksia voidaan hyödyntää myös koulujen, palvelutalojen sekä muiden julkisten pihojen ja puistoalueiden suunnittelussa.

KOTA-hankkeen toteuttivat Helsingin yliopisto ja Hämeen ammattikorkeakoulu yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Policy brief -artikkeli: Viherpihalta terveyttä ja hyvinvointia