Uusi dekaani katsoo tulevaan

Kasvatustieteellisen tiedekunnan uusi dekaani Johanna Mäkelä haluaa keskustelua siitä, millaisena tiedekunta näyttäytyy vaikkapa 20 vuoden kuluttua. Miten tulla vieläkin paremmaksi ja näkyvämmäksi?

Positiivinen asenne tulevaan leimaa tiedekunnan johdossa 1.1.2018 aloittavan Johanna Mäkelän asennetta.

Valtiotieteiden tohtori, dosentti, ruokakulttuurin professori Mäkelän tausta on monitieteinen. Ennen nimitystään professoriksi vuoden 2012 alussa hän työskenteli muun muassa muun Kuluttajatutkimuskeskuksessa tutkimuspäällikkönä yli 10 vuotta. Suomalaista ruokakulttuuria hän on tuonut ansiokkaasti esiin myös mediassa.

Aikaisemmat tehtävät yliopiston ulkopuolisessa maailmassa ovat valmistaneet tuoretta dekaania uuteen tehtävään ja osoittaneet esimerkiksi yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tärkeyden. Mäkelä uskoo voivansa hyödyntää kokemustaan myös dekaanina.

– On oltava aktiivinen sekä yliopiston sisällä että ulkopuolella.

Dekaanina Mäkelä haluaa nostaa tiedekuntaa ja siitä valmistuvia asiantuntijoita esiin – Suomen ja Pohjoismaiden parhaan opettajankoulutuksen häntä on syytä nostaa ylös ja olla siitä ylpeä.

Uteliaana ja avoimena kohti uutta

Mäkelä odottaa uteliaana uutta luottamustehtäväänsä. Työ on vaativaa, mutta yksin hän ei aio huseerata vaan tehdä avointa yhteistyötä opetus-, tutkimus- ja yliopistopalvelujen henkilökunnan kanssa.

– Yliopisto on asiantuntijaorganisaatio. Dekaanin tehtävänä on saada kaikki tuntemaan olevansa osa tiedekuntaa ja yliopistoa.

Mäkelä miettii mielellään – eikä yksin – millaisena tiedekunta näyttäytyy esimerkiksi viiden, kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Hän haluaa avointa keskustelua siitä, mitä kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tavoitellaan. Tiedekunta on monipuolinen ja poikkeuksellinenkin, sillä kasvatustieteellisen asiantuntijuuden ohella se, tuottaa kelpoisuuden eri kouluasteiden opettajan tehtäviin.

– Johtoajatuksenani on selvittää, miten tutkimus ja opetus kommunikoivat keskenään.

Tiedekunnalla on Mäkelän mukaan vahva ote kansainvälistymiseen. Koulutusviennin edistäminen ja myöhemmin myös luokanopettajan kansainvälinen maisteriohjelma vahvistavat tuota otetta.

– Edessämme on loistava tulevaisuus, Mäkelä toteaa.