Mikä avuksi kun ihminen kärsii ympäristöahdistuksesta?

Ympäristökysymykset voivat aiheuttaa ihmisissä paljon erilaisia tunnereaktioita. Panu Pihkalan uutuusteos nostaa esiin vähän puhutun ja vaikeasti esiintuotavan aiheen.

Karut, ympäristön tuhoista kertovat uutiset aiheuttavat päivittäistä huolta: ilmastonmuutos etenee, sademetsiä hakataan ja monet maailmanpäättäjistä vaikuttavat välinpitämättömiltä. Miten olla toiveikas, kun koko maailma tuntuu olevan menossa päin helvettiä?

Tutkijatohtori, ekoteologi Panu Pihkalan uunituore julkaisu Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo (Kirjapaja) on ensimmäinen suomenkielinen teos ympäristöahdistuksesta. Se auttaa ymmärtämään ympäristökysymysten aiheuttamia reaktioita ja tarjoaa välineitä omien ja yhteisten tunteiden käsittelyyn. Ympäristöahdistuksen kohtaaminen auttaa katsomaan tulevaisuuteen valoisammin.

Uutuuskirja koostuu kahdesta osasta, joista toinen on selittävä ja toinen auttava. Ensimmäinen osa pureutuu ympäristöahdistuksen aiheuttamiin tunteisiin ja ahdistuksen kohtaamiseen. Toinen osa taas pyrkii löytämään ratkaisukeinoja ympäristöahdistuksen lievittämiseksi ja poistamiseksi.

Lue lisää aiheesta suomalaista yliopistoteologiaa esittelevästä Teologia.fi-verkkojulkaisusta (Ari Minadis: Mikä avuksi kun ihminen kärsii ympäristöahdistuksesta?)