HY:n filosofia ja kielitieteet maailman huipulle QS:n vertailussa

Helsingin yliopiston filosofian ja kielitieteen tieteenalat kipusivat tänä vuonna yhä korkeammalle QS:n kansainvälisessä alakohtaisessa vertailussa. Molemmat ovat maailman 50 parhaan joukossa.

Helsingin yliopiston filosofian tieteenala sijoittui tänä vuonna sijalle 30 (viime vuonna 46) ja kielitieteet sijalle 43 (viime vuonna 51).

Nykykielet, Englannin kieli ja kirjallisuus ja historia säilyttivät asemansa 100 parhaan joukossa. Uutena vertailussa oli tänä vuonna mukana arkeologia. Myös se sijoittuu välille 51–100.

Prosenttipisteet hyvä mittari

Sijavertailun ohella tieteenalojen vertailussa hyvä mittari ovat prosenttipisteet (score percentile), toteaa asiantuntija Markku Javanainen Helsingin yliopistosta. Tämä luku ottaa huomioon myös sen, kuinka monessa yliopistossa kyseinen tieteenala on edustettuna.

Prosenttipisteiden vertailussa filosofian luku on 94 % ja kielitieteiden ja nykykielten 93 %. Filosofian prosenttipisteet ovat yhdessä sosiaalipolitiikan kanssa Helsingin yliopiston korkeimmat. Seuraavana listalla ovat kielitieteet ja nykykielet yhdessä kasvatustieteiden kanssa. Helsingin yliopiston tieteenaloista kaikkiaan kymmenen prosenttipisteet ylittävät 90 %.

QS:n aineisto perustuu tieteellisiin julkaisuihin ja niiden sitaatioindekseihin sekä noin 76 000 tutkijalle ja 44 000 työnantajalle tehtyyn kyselyyn.

Helsingin yliopiston humanististen tieteiden alakohtaiset tulokset (sija, prosenttipisteet)
Philosophy 30, 94 %
Linguistics 43, 93 %
Modern Languages 51–100, 93 %
English Language and Literature 51–100, 85 %
History 51–100, 85 %
Archaeology 51–100, 79 %

Helsingin yliopiston uutinen: Helsingin yliopisto 23 alalla sadan parhaan joukossa

Helsingin yliopiston tulokset aloittain QS World University Ranking by Subject -vertailussa

Edit 24.3.2016: Termi oppiaine korvattu termillä tieteenala.