Tutkimusavustajat Laila, Ella ja Oona mittaavat Lukivauva-hankkeen 4-vuotiaita

Lukivauva-hankkeessa on aloitettu syksyllä 2019 4-vuotiaiden lasten mittaukset. Hankkeen tutkimusavustajat Laila, Ella ja Oona ottavat yhteyttä mukanaoleviin perheisiin ja suorittavat mittaukset.

Lukivauvan 4-vuotismittaukset ovat alkaneet tänä syksynä ja samalla hankkeessa on aloittanut kaksi uutta tutkimusavustajaa. Neljän vuoden ja seitsemän kuukauden iässä lapsille toteutetaan kielellinen ja aivosähkökäyrä- eli EEG-tutkimus, jotka muistuttavat 2-vuotiaillekin tehtyjä tutkimuksia. EEG:n aikana 4-vuotiaat pääsevät pelaamaan tabletilla jännittäviä pelejä, joita tutkimusavustajatkin ovat testailleet innoissaan.

4-vuotismittauksia ovat suorittamassa psykologian maisterivaiheen opiskelijat Oona Kantele, Laila Ketvel ja Ella Siikjärvi, joista kaksi viimeistä ovat aloittaneet työskentelyn hankkeessa tänä syksynä. Lailaa kiinnostavat kielellisen kehityksen neuraalinen pohja, kielelliset häiriöt ja lasten neuropsykologinen tutkimus. Tulevaisuudessa hän haluaisi työskennellä psykologina jossakin neuropsykologian ja mielenterveyden risteymäkohdassa. Ella on kiinnostunut muun muassa kielenkehityksestä, oppimisvaikeuksista ja laaja-alaisesti lasten kehityksestä erityisesti neuropsykologisesta näkökulmasta. Tutkimusavustajat ovat olleet syksyn aikana yhteydessä seurannassa mukana oleviin perheisiin ja kutsuneet ensimmäisiä 4-vuotiaita mittauksiin. Tässä tutkimuksen vaiheessa kaikki mittaukset suoritetaan Helsingin yliopistolla Meilahdessa.

Lukivauva-tiimi toivottaa mukavaa loppuvuotta!