Aminohappojen ohutsuolisulavuuden tutkimus tarkentaa broilereiden valkuaisruokintaa

Luonnonvarakeskuksen tutkija Sini Perttilän väitöskirjatutkimuksista saadaan uutta tietoa rehuaineiden aminohappojen sulavuuksista ja tutkimukset auttavat myös broilereiden valkuaisruokinnan tarkentamisessa. Neljässä tutkimuksessa selvitettiin Suomessa tavallisimpien siipikarjan rehuaineiden eli viljojen sekä valkuaisrehujen aminohappojen ohutsuolisulavuutta. Valkuaisen tarve on ilmoitettu tärkeimpien aminohappojen ja valkuaisen kokonaistarpeena ruokintasuosituksissa ja kokonaismääränä rehuissa. Valkuaisesta kuitenkin vain osa sulaa ja imeytyy ruuansulatuskanavassa. Sulava raakavalkuainen ilmoitetaan yleensä rehujen koostumustiedoissa ja rehuseoksissa voidaan ilmoittaa erikseen myös tärkeimpien aminohappojen sulavuus tai sulavien aminohappojen määrä seoksessa. Vertaamalla sulavuustietoja eläimen tarpeeseen, nähdään sulavien aminohappojen ja valkuaisen riittävyys kasvuun ja tuotantoon eri vaiheissa. Mikäli niitä on liikaa, ylimäärä erittyy lantaan ja ympäristöön. Valkuaisruokinnan tarkentamisella pystytäänkin vähentämään lantaan erittyvän typen ja fosforin määrää. Koska valkuaisrehut ovat rehuseoksen kallein osa, valkuaisruokinnan tarkentamisella on myös taloudellisia tavoitteita.
Väitöskirjatutkimuksissa määritetyt aminohappojen sulavuusarvot voidaan liittää suomalaisiin rehutaulukoihin ja niiden avulla voidaan tarkentaa broilereiden valkuaisruokinnan suunnittelua ja toteutusta eri rehuaineista muodostuvilla rehuseoksilla ja samalla vähentää tuotannon ympäristövaikutuksia.

Väitöstutkimuksesta on luettavissa Luonnonvarakeskuksen tiedote  ja väitöskirja on saatavissa E-thesis –palvelusta.

MMM, Agronomi Sini Perttilä väittelee 10.9.2020 kello 12 Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Ileal digestibility of amino acids for poultry"(Aminohappojen ohutsuolisulavuus siipikarjalla). Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Auditorio109 (B2), Metsätieteiden talo (Latokartanonkaari 7) Viikki, Helsinki. Vastaväittäjänä on professori Markus Rodehutscord, Hohenheimin Yliopisto, Saksa, ja kustoksena on professori Aila Vanhatalo. Väitöskirja julkaistaan sarjassa Natural resources and bioeconomy studies 52/2020.

Väittelijän yhteystiedot: tutkija Sini Perttilä, sini.perttila@luke.fi.