Muut tutkimushankkeet

Meneillään olevat tutkimushankkeet
VIRE tarkastelee virtuaalitodellisuusympäristössä toteutetun peli-intervention vaikutusta sosiaalisen kielen ymmärtämistaitoihin

Virtuaalitodellisuusympäristö (VR-ympäristö) on tietokoneella luotu, kolmiulotteinen interaktiivinen ympäristö. VIRE-hankkeessa tutkitaan virtuaalitodellisuusympäristössä toteutetun pelinomaisen harjoittelun vaikutusta sosiaalisen kielen ymmärtämistaitoihin lapsilla, joilla on autismikirjon häiriö tai kehityksellinen kielihäiriö. Vaikutuksia tarkastellaan digitaalisella online-seurannalla. Projektissa tutkitaan myös, miten virtuaaliympäristössä havaitut sosiaalisen kielen ymmärtämistaidot ovat yhteydessä ymmärtämiseen arjen todellisissa vuorovaikutustilanteissa. Yhteyksiä arvioidaan vertaamalla ymmärtämistä VR-ympäristössä videoituihin vuorovaikutustilanteisiin sekä vanhempien kyselyvastauksista saatuun tietoon.

PI: Minna Laakso

Tutkimusryhmä: Satu Paavola (Helsingin yliopisto), Satu Saalasti (Itä-Suomen yliopisto), Tuuli Immonen ja Ahmed Geneid (HUS) yhteistyössä Peili Vision Oy:n kanssa.

Julkaisut

  • Paavola, S., Laakso, M. & Saalasti, S. (2023) Immersive VR assessment and intervention research of individuls with neurodevelopmental disorders is dominated by ASD and ADHD: A scoping review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders.2023-04: 1-19. doi:10.1007/s40489-023-00377-3
  • Paavola, S., Lukkari, E., Laakso, M. ja Saalasti, S. (2021) Lasten kielellisen ymmärtämisen arviointi ja harjoittaminen virtuaaliympäristössä [Assessing and practising children’s language comprhension in virtual reality environment]. In Laakso, M., Nylund, A., Kautto, A., Kanto, L. & Tolonen, A-K. (eds.) Kieli, leikki ja pelillisyys [Language, speech, and gamification]. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja [Publications of Finnish Association of Speech and Language Research] 52.
  • Paavola, Satu1,2, Saalasti, Satu¹, Auvinen, Jussi⁴, Siro, Topi⁴, Kauramäki, Jaakko¹, Kettunen, Nella¹, Hytönen, Eerika¹, Loukusa, Soile ³, Laakso Minna1 (2020) Intervention of social speech comprehension in virtual reality environment. Learning and Plasticity Meeting, Äkäslompolo, Finland, 5-8 April 2020. ¹Department of Psychology and Logopedics, University of Helsinki, 2New Children’s Hospital, Helsinki University Hospital, ³ Logopedics, University of Oulu, ⁴Peili Vision Oy
Viestintä kuulokojeen avulla

Vertailututkimus kuulovammaisten vuorovaikutuksesta heidän lähiympäristönsä ja kuuloalan ammattilaisten kanssa (2011–2014)

Tässä Työterveyslaitoksen kanssa toteutetussa tutkimuksessa tarkasteltiin kuulokojekuntoutuksen vaikutusta arjen vuorovaikutustilanteisiin. Kuntoutujat olivat työikäisiä ja heillä oli lievä tai kohtalainen kuulovamma. Aiemmissa tutkimuksissa kuulovamman haittojen on todettu näkyvän ensisijaisesti sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Stressaavat sosiaaliset kokemukset voivat johtaa ennenaikaiseen eläköitymiseen ja sosiaalisista tilanteista eristäytymiseen.

Tutkimuksessa tarkasteltiin kuulovamman seurauksia arjessa ennen kuulokojeen hankkimista, kuulokojekuntoutuksen aikana ja kuntoutuksen jälkeen. Kahdeksan kuukauden seurantajakson aikana yhteensä 144 kuulokojeen ensikäyttäjää täyttivät kolme itsearviointikyselyä. Pienemmältä otokselta videoitiin lisäksi vierailut kuulokeskuksessa (keskustelut audionomin ja/tai audiologin kanssa) sekä vuorovaikutustilanteita töissä ja kotona.

Tutkimustulokset tukevat kuulovammaisten työikäisten elämänlaadun parantamista. Tulokset nostavat esiin myös parhaat audiologiset käytännöt, joita voidaan hyödyntää kuulokojekuntoutuksen suunnittelussa ja ammattilaisten koulutuksessa.

Rahoitus: Suomen Akatemia 2011–2014, Työsuojelurahasto 2012–2013.

PI: Minna Laakso
Tutkimusryhmä: Tarja Aaltonen, Vappu Carlson, Mervi Karhunen, Elviira Kontosalo, Inka Koskela, Eila Lonka, Vilma Martikainen, Tiina Pakka, Juha Ranta, Johanna Ruusuvuori, Inkeri Salmenlinna ja Kati Turunen yhteistyössä Kati Pajon ja Antti Aarnisalon (HUS) sekä Päivi Husmanin, Pirjo Juvonen-Postin ja Nina Nevalan kanssa (Työterveyslaitos).

Julkaisut

  • Laakso, M., Lipsanen, J.,  Pajo, K., Salmenlinna, I., Aaltonen, T., Ruusuvuori, J. & Aarnisalo, A. (2022) Working-age first-time hearing-aid users’ self-reported outcomes. International Journal of Audiology 62, 9: 877–885. doi:10.1080/14992027.2022.2106454
  • Pajo, K. & Laakso, M. (2020) Other-initiation of repair by speakers with mild to severe hearing impairment. Clinical Linguistics & Phonetics.
  • Ruusuvuori, J., Aaltonen, T., Ranta, J., Koskela, I., Salmenlinna, I. & Laakso, M. (2019) Studies on stigma regarding hearing impairment and hearing aid use among adults of working age: a scoping review. Disability and Rehabilitation. 2019 Jun 8:1-11. doi: 10.1080/09638288.2019.1622798. [Epub ahead of print]
  • Ruusuvuori, J., Laakso, M., Aaltonen, T., Lonka, E. & Salmenlinna, I. (2019). Discussing hearing aid rehabilitation at the hearing clinic: Patient involvement in deciding upon the need for a hearing aid. Health Communication 30 May 2019, pp.1-16. doi: 10.1080/10410236.2019.1620410. [Epub ahead of print]
  • Laakso, M., Salmenlinna, I., Aaltonen, T., Koskela, I. & Ruusuvuori, J. (2019) Open-class repair initiations in conversations involving middle-aged individuals with mild to moderate hearing impairment. International Journal of Language and Communication Disorders, 54(4), pp.620-633. doi: 10.1080/08351813.2019.1572379
  • Koskela, I., Ruusuvuori, J., Juvonen-Posti, P. Nevala, N., Husman, P., Aaltonen, T., Lonka, E. & Laakso, M. (2016) Dilemmatic group memberships of hard-of-hearing employees during the process of acquiring and adapting to the use of hearing aids. International Journal of Rehabilitation Research. 39:3, 226-–233. doi: 10.1097/MRR.0000000000000173
Lapsen kielen ja vuorovaikutustaitojen kehitys

Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tieteellistä tietoa suomenkielisten lasten kielen ja vuorovaikutustaitojen neurotyypillisestä kehityksestä. Projekti on perustutkimusta, joka tähtää kliinisiin sovelluksiin.

Tutkimuksen pitkittäisaineistoa käytetään parhaillaan What’s the point in pointing? -tutkimuksessa (vastuututkija Laura Kanto, Jyväskylän yliopisto), jossa verrataan yksikielisten (suomi) ja kaksikielisten KODA-lasten (suomi ja suomalainen viittomakieli) osoituseleiden käyttöä.

Tässä tutkimuksessa on kerätty kahdenlaista aineistoa. Pitkittäisaineisto (Helsinki Longitudinal Child Language Corpus) koostuu kotioloissa videoiduista vuorovaikutustilanteista, joissa seurataan viittä lasta yhdeksän kuukauden iästä viiteen vuoteen asti. Poikittaisaineistossa (Helsinki Cross-Sectional Child Language Corpus) tarkastellaan puolestaan yhteensä kolmenkymmenen 3-, 4- tai 5-vuotiaan lapsen videoituja kotivuorovaikutustilanteita. Lapset keskustelevat vuorovaikutustilanteissa vanhempansa, sisaruksensa tai ystävänsä kanssa.

Lasten vuorovaikutustaitojen kehitystä tarkastelevat tutkimuksesta ovat osoittaneet, kuinka osallistujat rakentavat vuorovaikutusta yhdessä sekä kielellisin että ei-kielellisin keinoin, ja miten lapset oppivat korjaamaan puhettaan yhteistyössä vuorovaikutuskumppanin kanssa. Fonologiaan keskittyvät tutkimukset ovat lisäksi kartoittaneet suomenkielisten lasten äänteiden hallintaa.

Tutkimusprojekti on tuottanut yhteensä 20 tieteellistä julkaisua, kolme väitöskirjaa ja 25 maisterintutkielmaa lasten kielestä ja vuorovaikutuksesta, viimeisimmän vuonna 2020.

Rahoitus: Suomen Akatemia 2004–2007, Emil Aaltosen Säätiö 2004–2006, Helsingin yliopiston Tutkijakollegium 2005–2008.

PI: Minna Laakso
Tutkimusryhmä: Tuula Savinainen-Makkonen, Tuula Tykkyläinen, Riitta Ronkainen, Katri Saaristo-Helin, Inkeri Salmenlinna, Laura Oksala, Tuuli Salonen, Mirve Soininen yhteistyössä Mike Forresterin (University of Kent), Hilary Gardnerin (University of Sheffield), Kerttu Huttusen (Oulun yliopisto) ja Laura Kannon (Jyväskylän yliopisto) kanssa.

Julkaisuja

  • Kanto, L., Laakso, M. & Huttunen, K. (2023) Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents: A follow-up from 1-to-3-years of age. Journal of Child Language 2023-06: 1-23. doi:10.1017/s030500092300020x
  • Laakso, M. (2021) Learning to request in interaction: intersubjective development of children’s requesting between one and five years. In Lindström, J., Laury, R., Peräkylä, A. & Sorjonen, M-L. (eds.)  Intersubjectivity in Action: Studies in Language and Social Interaction. Pragmatics and Beyond New Series, 349-371.  Amsterdam: John Benjamins. doi:10.1075/pbns.326
  • Laakso, M. & Soininen, M.(2010) Mother-initiated repair sequences in interactions of 3-year-old children. First Language 30, 3/4 (Special issue on conversation and language acquisition), 329–353.
  • Laakso, M., Helasvuo, M-L. & Savinainen-Makkonen, T. (2010) Children’s early actions in learning language: A study of proto-words and pointing gestures in interaction between one-year-old child and parent. SKY Journal of Linguistics 23, 199–226.
  • Tykkyläinen, T. & Laakso, M. (2010) Five-year-old girls negotiating pretend play: Proposals with the Finnish particle jooko. Journal of Pragmatics 42, 242–256.
  • Salonen, T. & Laakso, M. (2009) Self-repair of speech by four-year-old Finnish children. Journal of Child Language 36, 855–882.
Puheterapian vuorovaikutus

Puheterapian vuorovaikutuksellisuutta ja vuorovaikutuksen vaikuttavuutta on tutkittu toistaiseksi vain vähän. Tämän projektin tavoitteena on lisätä aiheesta tietoa tutkimalla vuorovaikutuskäytäntöjä videoiduista puheterapiatilanteista ja vertaamalla löydöksiä perinteisten kielellisten arviointimenetelmien ja itsearviointien tuloksiin.

Tutkimus seuraa asiakkaan ja puheterapeutin välisiä vuorovaikutustilanteita kuntoutusprosessin eri vaiheissa. Aineisto on kerätty vuoden puheterapiajakson ajalta. Tutkimus hahmottaa puheterapian vaiheet ja konseptoi kuntoutuksen uudella tavalla. Laadullinen tutkimustieto vuorovaikutuskäytännöistä ja puheterapian toimijoiden kokemukset rakentavat yhdessä moniulotteisen näkökulman puheterapian vuorovaikutuksellisesta muutosprosessista.

PI: Minna Laakso
Tutkimusryhmä: Tuula Tykkyläinen ja Jenni Takala

Julkaisuja

  • Ronkainen, R., Laakso, M., Lonka, E. & Tykkyläinen, T. (2016) Promoting lexical learning in the speech and language therapy of children with cochlear implants. Clinical Linguistics & Phonetics 31, 266–282. PMID: 27808566 dx.doi.org/10.1080/02699206.2016.1245786.
  • Ronkainen, R., Tykkyläinen, T., Lonka, E. & Laakso, M. (2014) Involving parents in the speech and language therapy of children with cochlear implants. Journal of Interactional Research in Communication Disorders 5, 2, 167–192.
Afasia, vuorovaikutus ja interventio

Tämä tutkimus tarkastelee afaattisten henkilöiden keskusteluja. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä afaatikkojen kotona videoidusta keskustelutilanteesta ja kymmenestä puheterapiassa videoidusta vuorovaikutustilanteesta. Aineisto on kerätty osana Managing the problems of speaking and understanding in conversations of speakers with aphasia -projektia.

Tutkimusyhteistyötä tehdään seuraavien projektien kesken:

Novel word learning and its neural underpinnings in post-stroke aphasia: a longitudinal study (Leena Tuomiranta, Helsingin yliopisto) ja Language Processing in Adults (Kati Renvall, Turun yliopisto).

Rahoitus: Suomen Akatemia, nro 49250 ja Suomen Akatemia, nro 41193 2000–2002 (PI Minna Laakso).

Julkaisuja

  • Laakso, M. & Godt, S. 2016. Recipient participation in conversations involving participants with fluent or non-fluent aphasia. Clinical Linguistics & Phonetics. 30:10, 770-789.
  • Laakso, M. 2015. Collaborative participation in aphasic word searching: Comparison between significant others and speech and language therapists. Aphasiology, 29, 269–290.
  • Laakso, M. 2014. Aphasia Sufferers' Displays of Affect in Conversation. Research on Language and Social Interaction, 47, 404–425.
  • Helasvuo, Marja-Liisa, Laakso, Minna & Sorjonen, Marja-Leena (2004) Searching for words: Syntactic and sequential construction of word search in conversations of Finnish speakers with aphasia. Research on Language and Social Interaction 37 (1), 1–37.