COMPAIR

COMPAIR-hanke (2020–2026) vertailee keskustelujen korjauksia arkisissa vuorovaikutustilanteissa, joiden osallistujilla on kognitiivisia, kielellisiä, motorisia tai aistihavaintojen vaikeuksia. Korjaukset palvelevat vuorovaikutuksen intersubjektiivisuutta ja helpottavat kielen ja muiden kognitiivisten taitojen oppimista.
Tutkimus

COMPAIR-hanke tarkastelee vuorovaikutuksen ongelmia, jotka johtuvat keskustelijoiden kognitiivisista, kielellisistä, motorisista tai aistihavaintojen vaikeuksista. Hankkeessa analysoidaan, millaisia korjaukset ovat, mihin ne keskustelussa kohdistuvat, ja miten korjaustoimet jakautuvat vuorovaikutuskumppanien kesken. 

Hankkeen aineisto koostuu videoiduista keskusteluista, joiden osallistujilla on kognitiivisia (dementia, autismi), kielellisiä (afasia, kehityksellinen kielihäiriö), motorisia (dysartria) tai aistihavaintojen (kuulovamma) vaikeuksia. Epätyypillistä keskusteluaineistoa vertaillaan keskenään, minkä lisäksi aineistoa verrataan aikuisten ja lasten tyypilliseen keskusteluaineistoon. 

Tulokset tarjoavat uutta teoreettista näkemystä vuorovaikutuksesta tilanteissa, joissa keskustelijoiden keskinäinen ymmärrys katkeaa, ja lisäävät tietoa aistillisten, motoristen, kielellisten ja kognitiivisten haasteiden vaikutuksista intersubjektiivisuuteen. Tutkimustulosten avulla kehitetään ekologisesti valideja arviointi- ja interventiomenetelmiä, jotka voidaan mahdollisesti yleistää kommunikaatiovaikeuksia kokevien ihmisten arkeen.

Rahoitus: Suomen Akatemia, päätös nro 333858, 28.5.2020, päätös nro 365567, 28.11.2024 COMPAIR.

Uutiset

POC-projekti tutkii tekoälyn mahdollisuuksia keskusteluaineiston analysoinnissa

Tammikuussa 2025 COMPAIR-hankkeessa käynnistettiin kaksivuotinen Proof of Concept- eli POC-projekti. Projektissa keskitytään tarkastelemaan tekoälyn mahdollisuuksia keskusteluaineiston analysoinnissa. Aineisto koostuu COMPAIR-hankkeen keskusteluaineistosta. Videoitu aineisto sisältää sekä tyypillistä aikuisten ja lasten keskusteluaineistoa että epätyypillistä aineistoa, jossa keskustelujen osallistujilla on kognitiivisia, kielellisiä, motorisia tai aistihavaintojen vaikeuksia.

POC-projektin päätavoitteena on kouluttaa tekoälymalleja havaitsemaan ja analysoimaan keskustelujen korjauksia. Projektissa keskitytään parhaillaan kartoittamaan ja arvioimaan tekoälytyökaluja, jotka voivat havaita luotettavasti korjauksia keskusteluaineistosta.

Tutkimusryhmä

PI

Minna Laakso 

Tutkimusryhmä

Kati Pajo, Seija Pekkala, Satu Saalasti, Inkeri Salmenlinna, Leena Tuomiranta, väitöskirjatutkijat Melina Meritähti ja Minea Tikkanen, tutkimusavustaja Heidi Liljeblad

Yhteistyö

Scott Barnes (Macquarie University), Suzanne Beeke (University College London), Steven Bloch (University College London), Andrea Bruun (University College London), Katie Ekberg (University of Queensland), Barbara A. Fox (University of Colorado), Carolyn Rickard (University of Colorado) ja Marja-Leena Sorjonen.

Julkaisut
  • Tuomiranta, L., Elo, L. & Laakso, M. (2024) Self-initiated self-repairs of connected speech and novel vocabulary learning during the first year of recovery from aphasia - Four longitudinal case studies. Aphasiology. 10.1080/02687038.2024.2347386
  • Pajo, K. & Laakso, M. (2023) Comparing timing in other-initiation of repair: a multimodal approach. Frontiers in Communication 8,13: 1173119. doi:10.3389/fcomm.2023.1173179
  • Saalasti, S., Pajo, K., Fox, B., Pekkala, S. & Laakso, M. (2023) Embodied-visual practices during conversational repair: Scoping review. Research on Language and Social Interaction 56, 4: 311-329. doi:10.1080/08351813.2023.2272528
  • Wiklund, M. & Laakso, M. (2021) Comparison of Disfluent and Ungrammatical speech of preadolescents with and without ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders 51, 8: 2773-2789. doi:10.1007/s10803-020-04747-2
  • Laakso, Minna (2020) Repair organization in linguistically asymmetric interaction: comparing child-parent conversations and conversations involving speakers with aphasia. In Gitte Rasmussen, John Rae & Ray Wilkinson (eds.) Atypical Interaction. The Impact of Communicative Impairments within Everyday Talk, pp. 257-287. Palgrave Macmillan.