MULTILINGUA-hanke tutkii pitkittäistutkimuksena maahanmuuttajataustaisten monikielisten lasten kielenkehitystä neljästä ikävuodesta 9–11-vuotiaiksi.
Lapset osallistuvat neljän vuoden iässä päiväkodissa toteutettavaan, viikoittaiseen pienryhmäinterventioon, jolla tuetaan lasten kielellistä ymmärtämistä, tuottamista ja lukemisen taitoja. Intervention vaikuttavuutta tutkitaan seuraamalla lasten kielitaidon sekä luku- ja kirjoitustaidon kehitystä varhaisiin kouluvuosiin asti. Hankkeessa tutkitaan myös lasten kielenoppimisympäristöjä ja kielellisen altistuksen määrää. Interventioryhmän lisäksi kielenkehitystä tarkastellaan kontrolliryhmissä, ja ryhmien tuloksia verrataan toisiinsa. Hankkeen aineisto on kerätty vuosina 2015–2025.
Tutkimushanke tarjoaa tärkeän näkökulman monikielisen kielenkehityksen arviointiin ja tukemiseen. Hanke lisää tietoa maahanmuuttajataustaisten lasten kielenkehityksen varhaisesta tukemisesta ja auttaa kehittämään toimintamalleja, joiden avulla perheet ja varhaiskasvatus voivat tukea lasten kielenkehitystä arjessa. Tavoitteena on ehkäistä pakolais- ja ulkomaalaistaustaisten lasten syrjäytyminen koulutuksesta ja urapoluista edistämällä heidän kielitaitoaan.
Rahoitus:
FT, yliopistotutkija
Tuomo Häikiö (Turun yliopisto) ja Veslemoy Rydland (Oslon yliopisto).
Vilja Parkkunen, Elisa Ristimäki, Jutta Maja, Inkeri Laine & Taija Kurki (maisteriopiskelijat, Turun yliopisto)
Niina Aho, Tia Augustin, Sini Hirvensalo, Ilona Huttunen, Elina Keränen, Iiris Martin, Maiju Mäkiö, Maria Nukarinen, Lotta Seppänen (maisteriopiskelijat, Turun yliopisto)
Aino Airaksinen, Kristiina Junter, Aleksandra Kriikkula, Hanna-Kaisa Salmi, Salla Salopuro, Leena Urrio (maisteriopiskelijat, Helsingin yliopisto)
puh. +358 40 805 3184