Viherseinillä myönteisiä vaikutuksia immuunijärjestelmän säätelyyn

Tutkimusartikkeli julkaistu

Laura Soinisen ym. kirjoittama tutkimusartikkeli viherseinien terveysvaikutuksista on julkaistu Scientific Reports -lehdessä. Tutkimuksen mukaan toimistoon tuodut ilmaa aktiivisesti kierrättävät viherseinät muokkasivat työntekijöiden ihon terveyteen liittyvää mikrobistoa ja vaikuttivat immuunijärjestelmän säätelyyn. Vaikutus näkyi jo yhden kuukauden aikana. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Helsingin yliopiston, Luonnonvarakeskuksen ja Tampereen yliopiston kanssa Business Finlandin rahoittamassa ADELE 2 (Immune Defense and Living Environment) -hankkeessa.

Luonnonvarakeskus: Toimiston viherseinät vaikuttavat myönteisesti ihon mikrobistoon ja immunologisen puolustusjärjestelmän säätelyyn

Scientific Reports: Indoor green wall affects health‑associated commensal skin microbiota and enhances immune regulation: a randomized trial among urban office workers