Metsäpohjainen piha paransi päiväkotilasten immuunijärjestelmää

Tutkimusartikkeli julkaistu

Marja Roslundin, Riikka Puhakan, Mira Grönroosin, Aki Sinkkosen ja muiden ADELE-tutkimusryhmän tutkijoiden artikkeli päiväkotien viherpihoista julkaistiin Science Advances -lehdessä. Korkean hygieniatason, urbaanin elämäntyylin ja vähentyneen luontokosketuksen seurauksena ihmisen elimistön mikrobisto on yksipuolistunut, mikä on lisännyt immuunijärjestelmän häiriöiden, kuten atopian, diabeteksen ja allergioiden riskiä.

Tässä kokeellisessa tutkimuksessa tutkittiin ensimmäistä kertaa maailmassa, miten monimuotoisen luonnon lisääminen päiväkotien pihoille vaikuttaa lasten elimistön mikrobiomiin ja immuunijärjestelmän toimintaan. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 75 lasta Lahdesta ja Tampereelta. Tulosten perusteella viherkosketus monipuolisti lasten ihon mikrobistoa kuukauden aikana. Viherpihan saaneiden lasten suolistomikrobisto samankaltaistui päivittäin metsässä vierailevien lasten suoliston mikrobiston kanssa. Muutokset näkyivät myös veriarvoissa. Iholla olevien immuunipuolustusta tehostavien Gammaproteobakteerien runsastuminen nosti veren monitoimintaisen TGF-β1-sytokiinin pitoisuutta ja laski allergioiden ja immuunivälitteisten sairauksien syntyyn yhdistetyn interleukiini-17A:n pitoisuutta. Tulokset tukevat siten oletusta, jonka mukaan luontokosketus ehkäisee immuunijärjestelmän häiriöitä. Tutkimusta johtanut Aki Sinkkonen suosittelee päiväkotien pihojen muuttamista viherpihoiksi.

Tutkimus on Luonnonvarakeskuksen, Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Prahan Charles Universityn yhteistutkimus.

Science Advances: Biodiversity intervention enhances immune regulation and health-associated commensal microbiota among daycare children

Luonnonvarakeskus: Metsäpohjainen piha paransi päiväkotilasten immuunijärjestelmää jo kuukaudessa