Seminaari Kasvatussosiologian vuosikirjan teemoista

Seminaari järjestetään torstaina 2.11.2023 klo 10-12. Tilaisuuteen voi osallistua joko paikan päällä Minerva-torilla tai etänä.

Yhteiskuntaluokka ja koulutusinstituutio kytkeytyvät monin tavoin toisiinsa. Sen lisäksi, että lapsuudenkodin luokka-asema määrittää yksilön koulutusuran pituutta, luokka vaikuttaa myös koulukokemuksiin ja käsityksiin itsestä opiskelijana. Eri yhteiskuntaluokista ponnistavat kokevat niin peruskoulun kuin yliopisto-opinnotkin eri tavoin. Lopulta luokka-asema määrittää myös työelämässä tarjolla olevia oppimis- ja koulutusmahdollisuuksia. Oppiminen, koulutussaavutukset ja menestys eivät ole nyky-Suomessakaan vain ‘itsestä kiinni’.

Kasvatussosiologian vuosikirjan 4. osa – Koulutus ja yhteiskuntaluokka – analysoi koulutusta luokkatutkimuksen näkökulmasta sekä empiirisesti että teoreettisesti 23 kirjoittajan voimin.

Kirjan julkaisun kunniaksi järjestetään torstaina 2.11.2023 klo 10–12 seminaari, jossa keskustellaan kirjan teemoista. Tilaisuus toteutetaan hybridinä.

Paikan päällä: Minerva-tori (K226), Siltavuorenpenger 5A, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto.

Etänä: Zoomissa tämän linkin kautta.

10.00-10.10 Avaussanat: Janne Varjo

10.10-10.40 Sosiaalinen liikkuvuus ja eletty luokkaloikka: Hanna Nori, Nina Haltia, Mari Käyhkö (pj. Heikki Silvennoinen)

10.45-11.15 Koulutus kasautuvana pääomana: Heikki Silvennoinen, Minna Vilkman, Veronica Salovaara (pj. Mira Kalalahti)

11.20-11.50 Koulutus erottautumisen välineenä: Jarmo Kallunki, Sonja Kosunen (pj. Janne Varjo)