Yhteiskuntaluokka ja koulutusinstituutio kytkeytyvät monin tavoin toisiinsa. Sen lisäksi, että lapsuudenkodin luokka-asema määrittää yksilön koulutusuran pituutta, luokka vaikuttaa myös koulukokemuksiin ja käsityksiin itsestä opiskelijana. Eri yhteiskuntaluokista ponnistavat kokevat niin peruskoulun kuin yliopisto-opinnotkin eri tavoin. Lopulta luokka-asema määrittää myös työelämässä tarjolla olevia oppimis- ja koulutusmahdollisuuksia. Oppiminen, koulutussaavutukset ja menestys eivät ole nyky-Suomessakaan vain ‘itsestä kiinni’.
Kasvatussosiologian vuosikirjan 4. osa – Koulutus ja yhteiskuntaluokka – analysoi koulutusta luokkatutkimuksen näkökulmasta sekä empiirisesti että teoreettisesti 23 kirjoittajan voimin.
Kirjan julkaisun kunniaksi järjestetään torstaina 2.11.2023 klo 10–12 seminaari, jossa keskustellaan kirjan teemoista. Tilaisuus toteutetaan hybridinä.
Paikan päällä: Minerva-tori (K226), Siltavuorenpenger 5A, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto.
Etänä: Zoomissa tämän linkin kautta.
Ohjelma
10.00-10.10 Avaussanat: Janne Varjo
10.10-10.40 Sosiaalinen liikkuvuus ja eletty luokkaloikka: Hanna Nori, Nina Haltia, Mari Käyhkö (pj. Heikki Silvennoinen)
10.45-11.15 Koulutus kasautuvana pääomana: Heikki Silvennoinen, Minna Vilkman, Veronica Salovaara (pj. Mira Kalalahti)
11.20-11.50 Koulutus erottautumisen välineenä: Jarmo Kallunki, Sonja Kosunen (pj. Janne Varjo)
11.50-12.00 Keskustelua: Mira Kalalahti