Lihanautarotujen ja niiden risteytysten vaikutukset tuotantotuloksiin ja lihan laatuun

Luonnonvarakeskuksessa (Luke) tehdyssä väitöstutkimuksessa MMM Maiju Pesonen selvitti rotujen risteyttämisen ja ruokinnan vaikutuksia tuotantotuloksiin ja lihan laatuun. Väitöstutkimuksen mukaan isot lihanautarodut sopivat teurasominaisuuksiltaan hyvin Suomessa vallitsevaan markkinatilanteeseen ja lisäksi roturisteytyksillä voitaisiin hyödyntää pienempien rotujen parempia lihan laatuominaisuuksia. Valkuaislisällä ei saavuteta erityistä hyötyä liharotuisten nautojen loppukasvatuksessa. Sen sijaan valkuaislisän käytöstä luopuminen on tehokas keino vähentää sonnan ja virtsan kautta tapahtuvaa typen eritystä.

Väitöstutkimuksesta on luettavissa Luonnonvarakeskuksen tiedote ja väitöskirja on saatavissa E-thesis –palvelusta.

MMM Maiju Pesonen väittelee 26.8.2020 kello 17 Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Growth performance, carcass characteristics and meat quality of different beef breeds in typical Finnish production systems ". Vastaväittäjänä on professori Bart Lardner (University of Saskatchewan, Department of Animal and Poultry Science, Canada) ja kustoksena professori Aila Vanhatalo. Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Porthania, sali P674, Yliopistonkatu 3. Väitöstilaisuutta voi seurata myös etäyhteyden kautta: https://helsinki.zoom.us/j/69545734383?pwd=NU01anVVdFhjS0xyZDV2a3c5bm1K…