(dosentti, TaT, TaL, TaM) toimii kuvataidekasvatuksen dosenttina Helsingin yliopistossa ja on visuaalisen kulttuurin dosentti Aalto-yliopistossa. Paatela-Nieminen valmistui taidemaalariksi Vapaasta taidekoulusta 1980 ja Taideteollisesta korkeakoulusta taiteen maisteriksi 1985, josta lähtien on toiminut Taideteollisessa korkeakoulussa tuntiopettajana, assistenttina, yliassistenttina ja vanhempana tutkijana vuoteen 2006. Paatela-Nieminen valmistui taiteen lisensiaatiksi 1996, taiteen tohtoriksi 2001 ja toimi Suomen Akatemian tutkijatohtorina 2004–2006. Tämän jälkeen hän on toiminut Helsingin yliopistossa 2006–2008 yliopistonlehtorina, Taideteollisessa korkeakoulussa 2008–2009 vanhempana tutkijana ja Itä-Suomen yliopistossa professorina kahden vuoden projektissa 2009–2011, josta lähtien yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa vuoteen 2021. Hänen tutkimus- ja opetusalaan on aina kuulunut yhtaikaisesti taide, tiede ja uusi media, jotka rakentavat monilukutaitoa, erilaisten tekstien välistä (intertekstuaalista) ymmärrystä ja kulttuurista osaamista. Luokanopettajan ja aineenopettajan opiskelijoille suunnatut kurssit kuvataiteen didaktiikasta liittyivät nykytaiteeseen, ilmaisuun, uuteen mediaan, ympäristöön, taidekasvatukseen sekä ainedidaktiikkaan. Opiskelijoiden kurssitöistä on vuosittain pidetty taidenäyttely, tästä esimerkkinä . Lisäksi Paatela-Nieminen toimi Suomen InSEAn puheenjohtajana 2006–2011 ja kansainvälisen taidekasvatusjärjestön InSEAn maailmanneuvoston Euroopan edustajana vuosina 2011–2017 ja on opettanut useissa ulkomaisissa yliopistoissa. Ks. .
Väitöstutkimuksen ohjaus:
-
Tohtoriopiskelija Rachel Sinquefield-Kankaan väitöskirjan ohjaajat: professori Kristiina Kumpulainen, dosentti Martina Paatela-Nieminen, dosentti Antti Rajala. Väitöskirja Matter(s) of empathy in art education & research tarkastettiin 27.1.2023. Linkki väitöskirjaan:
-
Tohtoriopiskelija Tian Xiaowenin väitöskirjan ohjaajat: professori Fred Dervin, professori Mei Yuan, dosentti Martina Paatela-Nieminen. Väitöskirjan aihe: sense of Critical intercultrality (SCI): Students’ experiences and learning in Chinese Minzu Art Education at University.