Mikä olisi mielenkiintoisempaa kuin musiikin ja oppimisen neurotiede? Lue lisää tuoreesta tutkimuksesta ja vieraista Aivot, musiikki ja oppiminen -tutkimusryhmässä juontajien Mari Tervaniemen ja Minna Huotilaisen kanssa. Tämä podcast on englanniksi.
Työviikon päätteeksi kasvatustieteen professori Minna Huotilainen on kutsunut opettajia kotiinsa juttelemaan koulukuulumisista ja vähän tutkimustyöstäkin. Opettajat, rehtorit, lasten ja nuorten vanhemmat ja kasvatustieteen tutkijat, pidetään kaikki yhdessä huolta suomalaisesta koulusta!
Tutkimusjohtaja Mari Tervaniemi kertoo tässä lyhyessä Musiikit ja ammatit -podcastin jaksossa omaa taustastaan ja innostuksestaan haastatella musiikin alan innovatiivisimpia osaajia. Lisää luvassa sarjan päätösjaksossa!
---
Simo-Pekka Tiainen, musiikin sekatyöläinen Kiteeltä, aloitti uransa jo nuorena katsellen ja kuunnellen maailmaa rumpusetin takaa. Sittemmin, monen mutkan ja sattuman kautta, hän löysi steelpanin eli karibialaislähtöiset tynnyreistä valmistettavat ”pannut”. Mutkista, sattumuksista ja pannuista lisää tässä jaksossa!
Jaksossa kuultavat musiikit: Bändi: Steely Wonder. Albumi: Kitee-Brazil. Kappaleet: ”Kevättä Ilmassa”, ”Kesäillan Idylli”, ”Pohjois-Karajala”.
---
Helmi Järviluoma, Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin oleva professori emerita Itä-Suomen yliopistosta, päätyi musiikkitieteen ja kulttuurintutkimuksen pariin monipuolisten opintojensa ja soittoharrastuksensa siivittämänä. Äänimaisemat valikoituivat hänen omimmaksi tutkimusalakseen. Mitä ne ovat ja miten niitä tutkitaan?
Jaksossa kuultavat musiikit: Tekijä: Suomen Akustisen Ekologian Seura. Kokoelma: Sata suomalaista äänimaisemaa. Ääniraidat: ”Ajometsästystä Suomussalmella”, ”Salpausselkä”, ”Rongankadun kiinalainen”, ”Sade pärekatolle”. Tekijä: Suomen Akustisen Ekologian Seura. Kokoelma: Acoustic Environments in Change. Ääniraidat: “Lesconil – Washing and eating mussels”, “Lesconil – Playing galoche”, “Lesconil – Fish auction at Lesconil harbour”.
---
Musiikin lisensiaatti Erja Joukamo-Ampuja toimii Sibelius-Akatemiassa käyrätorven soiton lehtorina ja on myös erittäin kokenut orkesteri- ja yhtyesoittaja. Näiden ohessa hän kouluttaa klassisen musiikin huippuosaajia improvisoimaan eli jättämään nuotit sivuun ja luomaan musiikkia hetkessä. Miksi ja miten tämä tapahtuu?
Jaksossa kuultu musiikki: Kappale: Aino Koskela: ”Höristää korviaan”. Soittaja: Erja Joukamo-Ampuja. Live-konserttitaltiointi, Luxembourg 2007.
---
Tuomas Törmin voit löytää antamassa viulutunteja, yläkoulun musiikkitunteja, vetämässä orkesteriharjoituksia tai uppoutuneena esiintymiseen. Tai sovittamasta/säveltämästä opiskelijaorkesterille sopivan haastavaa soittamista. Haastattelu tehtiin Lohjan musiikkikurssin aikana – siellä hän on johtajana. Mistä energiaa riittää ja luovuutta pulppuaa?
Jaksossa kuultu musiikki: Lohjan musiikkikurssi 2025, päätöskonsertti.
---
Ninni Poijärvi toimii free lancer muusikkona yhdistäen arjessaan esiintymisen ja uuden musiikin luomisen säveltäen ja sanoittaen. Taustalta löytyy lapsuuden koti, jossa musiikki oli osa koko perheen arkea. Ninnin monipuolisesta muusikkoudesta löydät monia musiikin genrejä ja soittimia – laulu on kuitenkin hänen läheisin ”soittimensa”. Millainen polku tähän päivään hänellä on ollut? Tule seuraamme Lohjan musiikkikurssin maisemiin!
Jaksossa kuultavat musiikit: Artisti: Ninni Poijärvi. Albumi: Ikimetsä. Kappaleet: ”Ystävyys”, ”Pikku Tuuli”. Albumi: Ääriviivat. Kappale: Ääriviivat.
---
Anssi Klapuri väitteli tekniikan tohtoriksi Tampereen yliopistosta (silloisesta Tampereen teknisestä korkeakoulusta) ja olisi hyvin voinut jatkaa lupaavasti alkanutta akateemista uraansa. Hän siirtyi kuitenkin yritysmaailmaan kehittämään soittamaan oppimisen etänä toteutettavia palveluja tamperelaislähtöisessä yrityksessä Yousician. Tähän kimmokkeena saattoi toimia omaehtoinen soittamaan opettelu. Haluatko kuulla tästä lisää?
Jaksossa kuultu musiikki: Artisti: Miles Davis, Wayne Shorter, Bennie Maupin, John McLaughlin, Chick Corea, Joe Zawinul, Dave Holland, Harvey Brooks. Albumi: Bitches Brew. Kappale: Spanish Key.
---
Matti Nives valmistui englannin kieli pääaineenaan maisteriksi Jyväskylän yliopistosta, mutta on sittemmin toiminut musiikin alalla tapahtuma- ja levytuottajana, radiotoimittajana ja kirjoittajana. Hänen asiantuntemuksessaan yhdistyy monta musiikillista genreä ja tiedonhankintatapaa aitoon yrittäjähenkeen. Omasta musiikkiharrastuksesta tämäkin lähti mutta kuinka?
Jaksossa kuultu musiikki: Yhtye: Joona Toivanen Trio. Albumi: Gravity. Kappaleet: ”Gravity”, ”Static Model”, ”Infinite Fields”, “Zero Gravity”.
---
Inka Rantakallio, maisteri uskontotieteestä ja tohtori musiikkitieteestä, tutkimuskohteena molemmissa räp/hiphop eri muodoissaan. Innovatiivista? Kyllä! Räp tutkimuskohteena vain Suomessa? Ei! Kokeneen luennoitsijan ottein Inka kertoo sujuvasanaisesti mistä räpissä/hiphopissa onkaan kyse ja myös siitä, mikä häntä tutkimuksessa seuraavaksi kiehtoo. linkki
Jaksossa kuultu musiikki: 90’s old school type beat (Pixabay)
---
Markku Kaikkonen on soittaja, opettaja ja musiikkiopiston johtaja – näiden roolien keskittymisessä yhteen henkilöön ei ole mitään kovin harvinaista. Mutta kun tässä jaksossa kuullaan, että hän on ns. erilaisten oppijoiden musiikkiopiston perustaja ja johtaja, ollaan todellisten oppimisen ja opettamisen innovaatioiden kanssa tekemisissä. Ketä hänen oppilaansa ovat? Mitä he soittavat? Miten he oppivat?
Jaksossa kuultu musiikki: Artisti: Marlo. Kappaleet: Jos mulla ois rahaa, Reggae.
---
Lauri Väkevä on taito- ja taideaineiden didaktiikan professori Helsingin yliopistossa. Aiemmin hän on työskennellyt mm. lehtorina, professorina ja vararehtorina Taideyliopistossa ja tutkijana Oulun yliopistossa. Valmiin musiikin valitsemisen sijaan Lauri teki haastattelun teemojen perusteella oman biisinsä hyödyntäen sanoituksessa ChatGPT.tä, säveltämisessä Sunoa ja miksauksessa Logic Prota. Miten Lauri on tällaiseen monialaisuuteen päätynyt? Mitä tekoäly voi tuoda musiikkielämään? Miksi tarvitsemme kriittisen tekoälypedagogiikan kehittämistä – tai ylipäänsä akateemista opiskelua?
Jaksossa kuultu musiikki: Artisti: Larry Strong. Kappale: Mama Said (Music Doesn't Pay). Musiikki tehty tekoälyllä.
---
Laura Ginström on psykologi, muusikko ja tutkija – kaikkea tätä samassa persoonassa! Tässä jaksossa kuulemme hänen asiantuntemuksestaan useilla osaamisaloilla ja navigoinnistaan eri roolien välillä. Keskustelu painottuu graduun pohjautuvaan tutkimukseen, jossa Laura selvitti ansiokkaasti yhteyksiä musiikillisten ja liikunnallisten aktiviteettien välillä. Löytyikö yhteyksiä terveyteen?
Jaksossa kuultu musiikki: Esittäjä: Somnium Ensemble, johtaa Tatu Erkkilä Kappale: Sävel (op. 29b, nr. 1) Säveltäjä: Toivo Kuula.
---
Miikka Peltomaa, musiikkilääketieteen erikoislääkäri, on muusikkojen tuki ja turva mm. Helsingin Musiikkitalon Muusikkopoliklinikalla. Musiikkilääketiede kuulostaa luonnolliselta ja hyvin tarpeelliselta osalta muusikkojen ammattitaidon ylläpitoa, mutta näin ei suinkaan ole aina ollut. Mitä ja miksi musiikkilääketiede parantaa ja ennalta ehkäisee nykypäivänä? Peltomaa on myös aktiivinen musiikin amatööri, kuorolaulaja, poikakuorolaisesta moniin kamari- ja suurkuoroihin kulkenut yhtyelaulaja. Peltomaan musiikkivalinnat palautuvat poikakuoro Cantores Minoreksen Johannes-passioon poikasopraanona ja Suomalaisen kamarikuoron levytyksiin Heikki Sarmannon yhtyeen kanssa.
Jaksossa kuultu musiikki: Heikki Sarmanto: Pohjoisia kuvia: II Nocturne (Ruislinnun laulu korvissani).
---
88-vuotias laulaja ja musiikkipedagogi Marja-Riitta Väkevä on tyylikkäästi edesauttanut 1960-luvulta lähtien useita nykyään itsestään selvinä pidettyjä musiikkielämän muotoja. Näistä esimerkkejä ovat musiikkileikkikoulut ja Sibelius-Akatemian laajentuminen kattamaan muutakin kuin klassista musiikkia. Ensikonsertin siirtyminen pois Sibelius-Akatemian piiristä saattoi olla kaiken tämän katalysaattorina – miksi ja miten näin kävi?
Jaksossa ei ole musiikkia haastattelun ohessa, mutta voit kuulla Marja-Riitan esiintyvän
---
Kalev Tiits luovii Sibelius-Akatemiassa elektronisen musiikin moniottelijana opetuksen, tutkimuksen ja taiteellisen työn välillä. Hän tutustui elektroniseen musiikkiin itsekin laitteita väsäillen jo teini-iässä. Millainen on ollut Kalevin polku Itä-Suomesta kansainvälisiin ympyröihin ja innovaattorin asemaan Sibelius-Akatemiassa?
Jaksossa kuultu musiikki: Vox numica I-III. Esittäjä: Kalev Tiits. Albumi: Stone Dance. The Swan. Säveltäjä: Camille Saint-Saëns. Esittäjä: Clara Rockmore
---
Mari Tervaniemen pohdinnat podcast-sarjan lopuksi
Kiteellä syntynyt ja nykyään Lohjalla asuva Musiikit ja ammatit -podcastin vakioääni Mari Tervaniemi kertoo päätösjaksossa siitä, miten hän päätyi nykyiseen työhönsä, mitä haastattelut ovat hänelle merkinneet ja millaisten tutkimusten kanssa hän parhaillaan työskentelee. Lisäksi hän kertoo lyhyesti myös siitä, kuinka tutkimuslöydöksiä juurrutetaan ja jalkautetaan varhaiskasvatukseen. Musiikit ja äänet tähän jaksoon tulevat Marin pitkän tauon jälkeen aloittamilta laulutunneilta (lämmin kiitos yhteistyöstä Kata Vuoristo!) sekä hänen lempimusiikistaan improvisointien parista (kts alla).
Chris Corsano Radio Helsingin Avantgardeyö-ohjelman 10-vuotisjuhlassa.
Professori Minna Huotilainen esittelee lasten aivosähkökäyrämittausta.
Musiikkileikkikoulun esittely. Haastattelussa musiikinopettaja Pirita Mikkonen, Länsi-Uudenmaan musiikkiopisto.
Tanssin aivotutkija Hanna Poikonen kertoo aivotutkimusaineiston keruusta teatterissa tanssiesityksen aikana. Video on englanniksi, samoin tekstitys.
Tanssin aivotutkija Hanna Poikonen taustoittaa tuoretta tutkimustaan. Video on englanniksi, samoin tekstitys.
Minna Huotilainen ja Leeni Peltonen: Tunne aivosi. Otava, 2017. ISBN 978-951-1-30429-6.
Minna Huotilainen ja Katri Saarikivi: Aivot työssä. Otava, 2018. ISBN 978-951-1-31815-6.
Minna Huotilainen ja Mona Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas. Tuuma-kustannus, 2018. ISBN 978-952-451-865-9.
Minna Huotilainen: Näin aivot oppivat. PS-kustannus, 2019. ISBN 978-952-451-885-7.
Minna Huotilainen ja Leeni Peltonen: Uuden ajan muistikirja. Otava, 2020.
Minna Huotilainen, Leeni Peltonen, Silja Vahtokari ja Helmi Uusitalo: Uni ja unettomuus - näe nukkuminen uusin silmin. Otava, 2022.
Aivot, musiikki ja oppiminen-ryhmässä yhdistyvät loistavasti kolme mielenkiintoista ja toisiaan täydentävää näkökulmaa, jotka muodostavat ainutlaatuisen yhdistelmän, syventävät toisiaan ja avaavat monia näkymiä lukuisille eri tieteenaloille ja osa-alueille. Aivotutkimus ja neurotieteet kehittyvät nopeasti hienostuneiden menetelmien avulla. Meillä on myös edessämme haasteita kehityksessä, oppimisessa ja opiskelussa varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen. Musiikin on todettu olevan yksi avaintekijä kehityksen ja oppimisen edistämisessä, esimerkiksi yhteyksien rakentamisessa aivojen eri alueiden ja toimintojen välille.
BML-ryhmässä minulla on ollut etuoikeus kuunnella esityksiä oivaltavista tutkimuksista ja yleiskatsauksia tietyistä aiheista tai tutkimusalueista sekä osallistua keskusteluihin oppiakseni lisää ja pohdiskellakseni näkemyksiäni ja kysymyksiäni muiden kanssa. Ryhmän jäsenillä on vaihteleva tausta sekä koulutuksen että tutkimuksen alalla. Oma taustani on kulttuuriantropologiassa sekä kasvatus- ja terveystieteissä, minkä vuoksi on kiehtovaa keskustella samantaustaisten tai esimerkiksi logopedian, lääketieteen ja psykologian alalta tulevien ihmisten kanssa. Taustojen moninaisuus mahdollistaa odottamattomien ja yllättävien näkemysten ja kysymysten löytämisen sekä syväluotaavien ja poikkitieteellisten näkemysten löytämisen keskusteltavista tutkimuksista.
Olen nauttinut erityisesti siitä, kun on ehdotettu jotain täysin uutta aihetta tai lähestymistapaa käsiteltävään tutkimukseen. Osallistujien kokemukset ovat mahdollistaneet erilaisten lähestymistapojen hyödyntämisen ja sen, että voidaan mennä pidemmälle kuin aiemmin niin tietyssä tutkimuksessa kuin tutkimusajalla laajemminkin.