Tutkimusyhteisö

Aivot, musiikki ja oppiminen-tutkimusryhmä on osa kansallista Centre of Excellence-huippuyksikköä ja Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikköä (CBRU).
Centre of Excellence

Musiikin, mielen, kehon ja aivojen tutkimuksen huippuyksikkö (CoE MMBB) tutkii musiikkia monimuotoisena ihmiskokemuksena ja monipuolisena muutoksen välineenä läpi elämänkaaren sekä terveydessä että sairaudessa. Monitieteisenä tutkimuskeskuksena se yhdistää musiikintutkimuksen, psykologian, kasvatustieteen, musiikkiterapian, tietojenkäsittelytieteen ja kognitiivisen neurotieteen. CoE MMBB on konsortio, joka koostuu kolmesta tutkimusryhmästä Jyväskylän yliopistossa ja Helsingin yliopistossa.

Aivot, musiikki ja oppiminen-tutkimusryhmä muodosti vuosina 2008-2013 Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksen kanssa Suomen monitieteisen musiikintutkimuksen huippuyksikön (Finnish Centre of Excellence in Interdisciplinary Music Research). Myös tällä hetkellä, 2022-2029, se on mukana Jyväskylän yliopiston koordinoimassa Musiikin, mielen, kehon ja aivojen tutkimuksen huippuyksikössä. 

CBRU

Helsingin yliopistossa toimiva Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö (CBRU) tutkii ihmisen auditiivista ja intermodaalista kognitiota sekä niiden häiriöitä ja plastisuutta. Päätutkimusalueita ovat ihmisen kieli- ja musiikkiprosessit, niiden plastisuus sekä auditiivisten toimintojen kehitys. CBRU:n laboratorio toimii sekä tutkimus- että opetustarkoituksessa. CBRU on osa lääketieteellisen tiedekunnan psykologian ja logopedian osastoa ja kasvatustieteellisen tiedekunnan kasvatustieteen laitosta. Se kuuluu myös Musiikin, mielen, kehon ja aivojen tutkimuksen huippuyksikköön ja Cognitive Brain Laboratoryyn, joka on HiLIFE-tutkimusinfrastruktuurialusta.

CREDU

Oppimisen uudet ulottuvuudet teki monitieteistä tutkimusta oppimisen kannalta tärkeistä ilmiöistä, kuten oppimisen kognitiivisista ja emotionaalisista perusmekanismeista, vuorovaikutuksen merkityksestä sekä pitkäkestoisen oppimismotivaation kehittymisestä. Hankkeessa tutkittiin esimerkiksi sitä, miten moninaiset oppimisympäristöt (päiväkodit, koululuokat, erilaiset työpaikat ja VR-ympäristöt) vaikuttavat oppimisen etenemiseen ja sen taustamekanismeihin. CREDU oli aktiivinen vuosina 2020-2022.