Tulevaisuus tehdään koulussa

Koululaisia istuu pulpettien ääressä VR-lasit päässä.

Ti 26.11. klo 17
Stage

Koulussa luodaan tulevaisuuden Suomea – ja siitä tulevaisuudesta on monta eri näkemystä. Millainen maailmankuva koulun ja opetussuunnitelman taustalla on nyt ja miten se eroaa aiemmista? Onko koulun tehtävä heijastella valtavirran arvoja vai seistä etujoukoissa muuttamassa yhteiskuntaa? Pitäisikö esimerkiksi ennustettuun ekokriisiin varautua kouluissa nykyistä radikaalimmin?

Tämän päivän koulusta ja huomisen Suomesta ovat keskustelemassa Hannele Cantell, Jari Salminen ja Arno Kotro. Keskustelua luotsaa Reetta Räty.

Tapahtuma on osa Smart as HEL -ohjelmasarjaa, jossa tutkitaan kiihtyvän digitalisaation ja ihmisen osaamisen rajapintoja. Osallistu tapahtumaan paikan päällä, seuraa livestriimiä tai katso tallenteena! Julkaisemme Smart as HELin sisältöjä myös Tiedekulman Youtube-kanavalla ja podcasteina.

Klikkaa itsesi mukaan Tulevaisuus tehdään koulussa -tapahtumaan myös Facebookissa.

Tapahtuma on katsottavissa myös streamina ja tallenteena.

Keskustelijat

Hannele Cantell, Arno Kotro, Jari Salminen

Hannele Cantell, Arno Kotro, Jari Salminen

Hannele Cantell on dosentti ja opettajankouluttaja Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta. Hän opettaa ympäristöaineiden didaktiikkaa luokan- ja aineenopettajille. Hannelen erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat globaalikasvatus, ympäristökasvatus ja ilmastokasvatus. “Tulevaisuus globaalissa maailmassa edellyttää kasvattajilta ymmärrystä maailman tilasta, oikeudenmukaisuus- ja eriarvoisuuskysymyksistä sekä kasvattajan mahdollisuuksista vaikuttaa näihin”, Hannele sanoo. Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: ”Meidän tulisi oppia kohtuullisuutta. Olemme ylikuluttaneet luonnonvaroja ja tulevaisuudessa onnellisuus ja elämän merkitys tulisi löytää muualta kuin kuluttamisesta. Toivon, että ihmisten luonto- ja ympäristösuhde vahvistuisi.”

Arno Kotro on filosofian ja psykologian opettaja ja opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja. Häntä inspiroi opettajan työssä mahdollisuus kiinnostaviin ja maailmankatsomusta avartaviin keskusteluihin.Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: “Yhä tärkeämmäksi taidoksi tulee kyky erottaa perustellut väitteet huuhaasta, koska misinformaation määrä kasvaa kaiken aikaa.”

Jari Salminen on kasvatus- ja kouluhistorian tutkija ja yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Tutkimustyössään häntä inspiroi halu ymmärtää kasvatuksen monimuotoisuutta, todellista muutosta ja lisätä kriittistä keskustelua koulun kehittämisestä. Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: “Kriittinen ajattelu.”