Ihmisen osa

Tiedekulma - Ihmisen osa

Ma 5.11. klo 17
Stage

Digitalisaatio muuttaa koulutuksen ja työelämän. Tarvitaanko tekoälyn aikana enää omaa älyä? Millaista koulutusta tarvitaan, jotta osaisimme valjastaa uudet teknologiat käyttöömme eikä toisinpäin?

Tiedekulman debatissa ruoditaan ihmisen osaa. Debatoimassa ovat Olli-Pekka Heinonen, Elina Hiltunen, Kirsti Lonka ja Minna Ruckenstein. Keskustelua luotsaa Ville Blåfield.

Tapahtuma on osa Smart as HEL -sarjaa, jossa tarkastellaan, mitä ja miten tulevaisuudessa pitäisi oppia ja opettaa. Osallistu tapahtumaan paikan päällä, seuraa livestriimiä tai katso tallenne!

Klikkaa itsesi mukaan tapahtumaan myös Facebookissa.

Keskustelijat

Tiedekulma - Ihmisen osa

Olli-Pekka Heinonen, Elina Hiltunen, Kristi Lonka, Minna Ruckenstein

 

Olli-Pekka Heinonen toimii Opetushallituksen pääjohtajana. Työssään häntä inspiroi ihmisen kyky kasvaa ja ratkaista ongelmia sekä ihmisten välinen vuorovaikutus ja oppiminen. Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: “Taito poisoppia olemassa olevia mentaalisia malleja, koska meidän on kyettävä pääsemään uudelle ajattelun tasolle selviytyäksemme lajina.”

Elina Hiltunen on diplomi-insinööri, kauppatieteiden tohtori ja futuristi, joka pohtii tulevaisuutta. Hiltusesta tulevaisuus on kiinnostavaa, sillä voimme itse vaikuttaa sen suuntaan. Hänestä on tärkeä ennakoida mahdollisia tulevaisuuksia, jotta voimme välttää suurimmat karikot. Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: “Joustavuus ja sopeutuminen eri tilanteisiin.”

Kirsti Lonka on kasvatuspsykologian professori Helsingin yliopistossa. Hän tutkii ja kehittää innovatiivisia oppimisratkaisuja sekä tekee oppimisen ja motivaation perustutkimusta ryhmänsä kanssa. Lonka haluaa auttaa ihmisiä innostumaan oppimisesta ja yhteisöllisestä tiedon luomisesta. Hänestä on hyvä suhtautua avoimin mielin uusiin oppimisen mahdollisuuksiin, mukaan lukien teknologian ja tekoälyn rooliin tulevaisuuden koulutuksessa ja työssä. Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: “Kaikkein tärkeimpiä ovat ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot sekä sosioemotionaalinen osaaminen. Vuorovaikutuskoulutus kannattaa!”

Minna Ruckenstein on apulaisprofessori Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksessa. Hänen ohjaamissaan hankkeissa tutkitaan esimerkiksi koneita sosiaalisen median moderoijina, data-aktivismia ja algoritmin kulttuuria. Ruckenstein on koulutukseltaan antropologi ja häntä kiehtoo ihmisten luova tapa ymmärtää ja käyttää sosioteknisiä järjestelmiä. Tärkeä tieto tai taito tulevaisuuden varalle: “Tärkeää on huumori ja rakentava kritiikki suhteessa omaan ja muiden tekemiseen. Se opettaa suhteellisuudentajua, jota ilman nykymaailmaa ei voi ymmärtää.”