Värkkää ja törkkää -tiedekasvatusilta 13.4.2022 Tiedekulmassa

Tule Tiedekulmaan 13.4. klo 16–19 kokemaan, kokeilemaan ja innostumaan tutkijoiden ja tiedekasvattajien kanssa tieteiden ihmeellisyydestä.

Miten koronatesti tehdään? Miltä ihmisen sisällä näyttää? Onko banaani radioaktiivinen? Värkkää ja törkkää -tapahtumassa haetaan vastauksia mm. näihin kysymyksiin – ja sinä pääset hyppäämään tutkijansaappaisiin! Tule Tiedekulmaan 13.4. klo 16–19 kokeilemaan ja tutkimaan tutkijoiden ja tiedekasvattajien avulla, miten tiedettä tehdään!

Tapahtuma on tarkoitettu kaikenikäisille, ja kokeilupisteet ovat avoinna klo 16–19. Tapahtumassa voi vierailla koska tahansa tuolla aikavälillä.

Ko­kei­lu­pis­teet

Koronatestauksen kemiaa

Miten koronatestaus toimii? Tule kokeilemaan käytännössä! Tässä toimintapisteessä esitellään koronatestauksen kemiaa ELISA-menetelmän avulla näytteestä (ei sisällä aitoa virusta) tehtynä! Pisteellä pääset myös itse turvallisesti pipetoimalla testaamaan ELISA-menetelmän eri vaiheita ja tunnistamaan positiivisia ja negatiivisia tuloksia. Pienemmille osallistujille on varattu pipetointia varten elintarvikeväreillä värjättyjä liuoksia. Pisteen järjestää Kemianluokka Gadolin.

Eläinten, ihmisten ja ympäristön yhteinen terveys

Opi tunnistamaan hyttysen sukupuoli ja punkin eri kehitysvaiheet! Tällä pisteellä pääset itse kokeilemaan tutkijan työvälineitä mikrobiologian laboratoriossa ja saat lisää varmuutta sinilevän tunnistamiseen uimarantavedestä. Pisteen järjestää Helsingin yliopiston eläinlääketieteellinen tiedekunta ja HOH Helsinki One Health. Mukana ovat FoodHealth tutkijakoulun tohtorikoulutettava Annastiina Rytkönen, tutkijatohtori Essi Korhonen ja toisen kauden apulaisprofessorit Tarja Pitkänen ja Tarja Sironen opastavat tällä tällä pisteellä.

Molekyylilääketiede yhteistä terveyttä edistämässä

Miltä DNA näyttää? Miten mikroskoopin voi rakentaa itse? Suomen molekyylilääketieteen instituutin (FIMM) toimintapisteessä pääsee tutustumaan molekyylibiologian tutkimusmenetelmiin ja mahdollisuuksiin. Tule rakentamaan suosikkieläimesi DNA-ketjua mukaileva rannekoru ja kuulemaan lisää biopankkinäytteistä osana geenitutkimusta! Täällä kuulet myös, miten voit itse tukea geenitutkimusta lahjoittamalla biopankkinäytteen.

Useimmat molekyylilääketieteen tutkimuskohteet ovat kooltaan niin pieniä, että niitä ei pysty paljain silmin näkemään. Siksi laboratoriotutkimuksissa hyödynnetään monenlaisia laitteita, kuten sentrifugeja (erottelulaitteita) ja mikroskooppeja. Tiesitkö, että sentrifugin voi tehdä myös itse ja että toimivia mikroskooppeja pystyy valmistamaan muutamalla eurolla? Tässä työpajassa pääset kokeilemaan sekä paperista valmistettua sentrifugia että erilaisia mikroskooppeja! Pisteen järjestävät Suomen molekyylilääketieteen instituutista (FIMM) Mari Kaunisto sekä Katja Kivinen.

Kurkista ihmisen sisään

Haluaisitko kurkistaa ihmisruumiin sisään? Tällä pisteellä pääset toimimaan tutkija-kirurgina ja avaamaan virtuaaliruumiin kerros kerrokselta asiantuntijoiden ohjauksessa! Lisäksi pisteellä on esillä erilaisia opetusnukkeja, joilla voit harjoitella lääkärintaitoja. Pisteen järjestävät lääketieteen opiskelijat Helsingin yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta sekä Hannu Sariola.

Säteilyn matematiikkaa

Onko banaani radioaktiivinen? Tässä toimintapisteessä on  luvassa on muun muassa hauskaa tomografiavisailua, kuoriaisen tunnistusta 3D-rekonstruktioiden perusteella sekä ympäristön säteilyn tutkimista - pääset muun muassa mittaamaan uraanikuulien ja banaanin radioaktiivisuutta! Tomografialla eli viipalekuvauksella pystytään näkemään esineiden sisälle rikkomatta niitä. Tämän pisteen järjestävät matemaattis-luonnontieteellisesta tiedekunnasta Salla Latva-Äijö ja Siiri Rautio

Mukana tekemässä
Kaiken maailman terveys -ohjelma Tiedekulmassa

Työpajailta on osa Tiedekulman Kaiken maailman terveys -ohjelmaa. Tule Tiedekulmaan 30.3.–13.4.2022 kuulemaan, miten tutkimus auttaa ratkaisemaan globaaleja terveysuhkia.