Ohjelmointikerhot

Linkin kerhoja järjestetään syys- ja kevätlukukaudella yliopiston periodijaon mukaisesti 12 viikon setteinä. Kerhoja järjestetään sekä Kumpulan kampuksella että etänä verkossa.

Jos haluat viestin seuraavan kauden kerhojen ilmoittautumisen alusta, laita pyyntö tästä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi. Kerhossa parhaillaan olevien vanhemmille laitamme tämän viestin automaattisesti.

Graafinen ohjelmointi

2.-4. luokkalaisille aloittelijoille suosittelemme "Peliohjelmoinnin alkeet lapsille" -kerhoa ja 3.-6. luokkalaisille aloittelijoille "Robottiohjelmointi aloittelijoille" -kerhoa. Nämä kerhot voi halutessaan käydä myös molemmat. Niistä luonnollinen jatkokerho on "Lasten ohjelmointikerho edistyneille" -kerhomme, jossa voi jatkaa useamman kauden ajan niin kauan kuin lapsi viihtyy Scratch-ohjelmoinnin parissa. Edistyneiden kerhossa lapsella on mahdollisuus kehittyä ja edetä kirjoitetuista ohjeista (tai yhteisesti opastetuista projekteista) itse keksittyihin ja toteutettuihin projekteihin.

Tekstiohjelmointi

7.-9. luokkalaisille aloittelijoille suosittelemme "Python ohjelmointikerho aloittelijoille" -kerhoa. Sen jälkeen nuori voi siirtyä "Tekstiohjelmointikerho":on, jossa eteneminen on sitten itsenäisempää.

2.-6. luokalla harrastuksen aloittaneet voivat "Lasten ohjelmointikerho edistyneille" -kerhon jälkeen siirtyä suoraan "Tekstiohjelmointikerho":on, kun lapsi alkaa muuten olemaan valmis tekstiohjelmointiin, koska ohjelmointilogiikka on jo hyvin tuttua.

Syksyn kerhoihin ilmoittautuminen

Linkki järjestää syksyllä kerhoja sekä Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella (Exactum, Pietari Kalmin katu 5) että etänä verkossa.

Kerhot alkavat viikolla 36 (1.9.–7.9.) ja loppuvat viikolla 49 (1.12.–7.12.). Lisäksi kerhot ovat tauolla syyslomalla (13.10.–19.10.) ja yliopiston tenttiviikolla (20.10.–26.10.).

Syksyllä 2025 kaikkiin kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen tehdään erillisellä lomakkeella. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.

Lähikerhot
  • tiistaisin klo 17:00–18:30
  • ti 2.9. - ti 2.12.
  • Kumpulan kampus, Exactum (Pietari Kalmin katu 5)
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 170€

Peliohjelmoinnin alkeet lapsille on suunnattu juuri ohjelmointiharrastusta aloitteleville tai aiemmin jonkin verran ohjelmointiin tutustuneille. Kerhossa tutustutaan ohjelmointiin tekemällä ohjatusti pelejä graafisella ohjelmointikielellä. Lisäksi kerhossa käsitellään vaihtuvasti myös muita ohjelmointiin ja tietojenkäsittelytieteeseen liittyviä käsitteitä leikkien, aktiviteettien ja keskustelujen kautta. Kerhossa tehdään pelejä visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ei tarvitse olla, mutta osallistujalta edellytetään lukutaitoa sekä hiiren ja näppäimistön käyttötaitoa.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 2.–4. luokalla.

Kerhossa käytetään yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 14 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

  • keskiviikkoisin klo 17:00–18:30
  • ke 3.9. - ke 3.12.
  • Kumpulan kampus, Exactum (Pietari Kalmin katu 5)
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 200€

Robottikerhossa pääsee ohjelmoimaan itse liikkuvan robotin! Kerhossa opetellaan ohjelmointia aivan alkeista lähtien toiminnan kautta. Itse ohjelmoinnin lisäksi kerhossa opitaan myös muita tärkeitä ohjelmointitaitoja kuten ongelmanratkaisua ja ryhmätyöskentelyä.

Kerhossa käytetään pääasiassa Micro:Bit ja Lego EV3 -robotteja. Kerhossa käytetään yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta tai robotteja ei tarvita.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 3.–6. luokalla.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 7 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

  • maanantaisin klo 17:00–18:30
  • ma 1.9. - ma 1.12.
  • Kumpulan kampus, Exactum (Pietari Kalmin katu 5)
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 170€

Python-ohjelmointikerho aloittelijoille on suunnattu juuri ohjelmointiharrastusta aloitteleville tai aiemmin jonkin verran ohjelmointiin tutustuneille. Kerhossa opetellaan ohjatusti Python-ohjelmointia pieniä ohjelmia koodaten ja kerhon lopuksi tehdään Pythonilla keräilypeli. Lisäksi kerhossa käsitellään vaihtuvasti myös muita ohjelmointiin ja tietojenkäsittelytieteeseen liittyviä käsitteitä aktiviteettien ja keskustelujen avulla.

Kerhossa käytettävään materiaaliin voi tutustua täällä.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 7.–9. luokalla.

Kerhossa käytetään yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan- erityisesti tekstipohjaisen ohjelmoinnin kerhossa on hyödyllistä, että ohjelmointiin tarvittavat ohjelmistot asentaa omalle koneelle.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 14 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

  • torstaisin klo 17:00–18:30
  • to 4.9. - to 4.12.
  • järjestetään hybridinä, eli sekä Kumpulan kampuksella (Exactum, Pietari Kalmin katu 5) että etänä
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 200€

Kerhossa edetään vapaamuotoisesti materiaalien ja projektien parissa. Kerhossa ohjaajat opastavat aloittelijoita sopivien materiaalien pariin ja edistyneemmät kerholaiset voivat toteuttaa omia projektejaan. Yksilöityä tukea saa ohjaajalta aina tarvittaessa ja kerhossa on vaihdellen myös yhteisesti käsiteltäviä teemoja. Kerhossa ohjelmoidaan pääasiassa Java- ja Python-ohjelmointikielillä.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti yläkoululaisia ja toisen asteen opiskelijoita.

Kerhossa käytetään yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan - erityisesti tekstipohjaisen ohjelmoinnin kerhossa on hyödyllistä, että ohjelmointiin tarvittavat ohjelmistot asentaa omalle koneelle.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 7 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

Etäkerhot
  • torstaisin klo 17:00–18:00
  • to 4.9. - to 4.12.
  • järjestetään etänä
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 170€

Peliohjelmoinnin alkeet lapsille on suunnattu juuri ohjelmointiharrastusta aloitteleville tai aiemmin jonkin verran ohjelmointiin tutustuneille. Kerhossa tutustutaan ohjelmointiin tekemällä ohjatusti pelejä graafisella ohjelmointikielellä. Lisäksi kerhossa käsitellään vaihtuvasti myös muita ohjelmointiin ja tietojenkäsittelytieteeseen liittyviä käsitteitä leikkien, aktiviteettien ja keskustelujen kautta. Kerhossa tehdään pelejä visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ei tarvitse olla, mutta osallistujalta edellytetään lukutaitoa sekä hiiren ja näppäimistön käyttötaitoa.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 2.–4. luokalla.

Kerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone, jossa on mikrofoni ja kaiuttimet/kuulokkeet ja internet-yhteys. Web-kamera on myös hyvä lisä, mutta ei pakollinen.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 7 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

  • maanantaisin klo 17:00–18:00
  • ma 1.9. - ma 1.12.
  • järjestetään etänä
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 170€

Lasten ohjelmointikerho edistyneille sopii hieman kokeneemmille alakouluikäisille koodareille. Kerhossa edetään vapaamuotoisesti materiaalien ja projektien parissa. Ohjaajat opastavat osallistujat sopivien materiaalien pariin ja edistyneimmät kerholaiset voivat toteuttaa myös aivan omia projektejaan. Yksilöityä tukea saa ohjaajalta aina tarvittaessa ja kerhossa on vaihdellen myös yhteisesti käsiteltäviä teemoja.

Kerhossa tehdään pelejä pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla , ja osallistujien tulisi jo osata Scratchin perusteet vähintään keräilypelin verran. Kerhossa voi syventää esimerkiksi ohjelmointileirillä tai -kerhossa alkanutta harrastusta.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 3.–6. luokalla.

Kerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone, jossa on mikrofoni ja kaiuttimet/kuulokkeet ja internet-yhteys. Web-kamera on myös hyvä lisä, mutta ei pakollinen.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 7 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

  • torstaisin klo 17:00–18:30
  • to 4.9. - to 4.12.
  • järjestetään hybridinä, eli sekä etänä että Kumpulan kampuksella
  • kerhossa on 12 tapaamiskertaa
  • syksyn kerho maksaa 200€

Kerhossa edetään vapaamuotoisesti materiaalien ja projektien parissa. Kerhossa ohjaajat opastavat aloittelijoita sopivien materiaalien pariin ja edistyneemmät kerholaiset voivat toteuttaa omia projektejaan. Yksilöityä tukea saa ohjaajalta aina tarvittaessa ja kerhossa on vaihdellen myös yhteisesti käsiteltäviä teemoja. Kerhossa ohjelmoidaan pääasiassa Java- ja Python-ohjelmointikielillä.

Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti yläkoululaisia ja toisen asteen opiskelijoita.

Kerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone, jossa on mikrofoni ja kaiuttimet/kuulokkeet ja internet-yhteys. Web-kamera on myös hyvä lisä, mutta ei pakollinen. Tiedot ohjelmointiin suosittelemistamme (ilmaisista) ohjelmistoista ja asennuksista lähetetään kerhokirjeessä.

Kerho järjestetään jos osallistujia on 7 tai enemmän. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.

Maksaminen ja ilmoittautumisen peruuttaminen

Maksu tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla hyväksyt peruutusehdot. Maksut maksetaan luottokortilla, mobiilimaksulla (MobilePay, Siirto) tai verkkopankkimaksuna (suomalaiset pankit). Maksut suoritetaan Verifone Finland Oy:n BlueCommerce-verkkosivuston kautta.

Ota yhteyttä linkki-kerhot@cs.helsinki.fi (lomalla 17.6.–20.7.), mikäli tarvitset laskun kerhomaksua varten, esimerkiksi jos kerhomaksun maksaa joku toinen taho.

Kerhokerran peruuntuminen

Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.