Satakieli-mentorointiohjelma

Satakieli-mentorointiohjelma yhdistää korkeakouluopiskelijat ja 3–6-luokkalaiset lapset. Ohjelma on osa Helsingin yliopiston tiedekasvatusta ja se on Helsingin kaupungin perusopetuksen kanssa toteutettava yhteishanke. Yhteistyökouluja ovat Botby grundskola, Hoplaxskolan, Nordsjö lågstadieskola ja Staffansby lågstadieskola. Mentorointiohjelma on ruotsinkielinen.
Satakieli lukuina
Millaista mentorointia lapsille tarjotaan?

Ohjelmassa 9–12-vuotiailla lapsilla on mahdollisuus saada mentorikseen Helsingin yliopiston, Hankenin, Arcadan, Taideyliopiston tai Aalto-yliopiston opiskelija.

  • Lapsi ja mentori tapaa koulun jälkeen kerran viikossa noin kahdesta kolmeen tuntia kerrallaan lokakuusta toukokuuhun.
  • Kukin mentorointipari päättää tapaamisten sisällöstä itse, mutta toiminnan tulee olla arkista ja mieluiten edullista. Ohjelman puitteissa järjestetään myös ilmaisia yhteistapahtumia.
  • Ohjelma on ilmainen ja avoin yhteistyökoulujen oppilaille.
  • Mentorointiohjelma on ruotsinkielinen.

Satakieli on saanut tukea Svenska folkskolans vänner ‑yhdistykseltä sekä Svenska kulturfonden-, Stiftelsen Tre Smeder- ja Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne ‑säätiöiltä. Muita tukijoita ovat Svenska Teatern, Ateneum ja Amos Rex. 

Olen oppinut, mitä hyvä ystävä tarkoittaa.
Hänestä tulee lääkäri, joten sain kokeilla hänen lääkärintarvikkeitaan.
Me saatiin rakentaa autoja Aallossa.
Miksi Satakieli?

Satakielen avulla Helsingin yliopisto toteuttaa vuodet 2021–2030 kattavaa strategiaansa lisäämällä lasten ja nuorten kiinnostusta korkeakoulutukseen ja tukemalla eri taustoista tulevien lasten opintopolkuja.

Satakielestä on hyötyä molemmille mentorointiparin osapuolille. 

  • Tarkoituksena on parantaa lasten itseluottamusta, antaa heille korkeakoulussa opiskelevan aikuisen malli sekä edistää heidän liikkumistaan ja osallisuuttaan Helsingissä.
  • Mentorit pääsevät tutustumaan Helsinkiin taustaltaan mahdollisesti erilaisen lapsen kanssa. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus kehittää yliopisto-opintoja täydentäviä taitoja muun muassa johtamisen, ongelmanratkaisun ja sosiaalisen vuorovaikutuksen saralla.  

Satakieli kehitettiin alun perin Malmön yliopistossa. Ohjelma toimii nykyisin 24 korkeakoulussa muun muassa Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa ja Ghanassa. Helsingin yliopisto on liittynyt kansainväliseen Nightingale Mentoring Network ‑verkostoon, johon kuuluu erimaalaisia korkeakouluja.

Parannamme opintojen saavutettavuutta sellaisille ryhmille, jotka ovat tällä hetkellä aliedustettuina yliopistokoulutuksessa. Näin vahvistamme mahdollisuuksien tasa-arvoa ja sosiaalista liikkuvuutta.
Millaisia mentoritapaamiset ovat?

Lapsi ja mentori tapaavat koulun jälkeen kerran viikossa noin kahdesta kolmeen tuntia kerrallaan lokakuusta toukokuuhun.

Kukin mentorointipari suunnittelee tapaamiset itse. Tapaamisten sisältönä voi olla museo- tai kahvilavierailu, liikunta, musiikki, teatteri, askartelu tai leivonta. 

Myös Satakieli tarjoaa mentorointipareille erilaista toimintaa. Vierailukohteita ovat olleet muun muassa museot, teatterit ja pakohuoneet. 

Satakieli järjestää lisäksi yhteisen perehdytys- ja päätöstilaisuuden.

Esimerkki kahden tunnin tapaamisesta

  • Mentori ja lapsi tai lapsen huoltaja sopivat etukäteen tapaamisjärjestelyistä ja -aikataulusta. Selkeät käytännöt tukevat sekä mentoria että lasta.
  • Mentori noutaa nuoren lapsen yleensä kotoa tai koulusta; jos lapsi on vanhempi, pari tapaa sovitussa paikassa.
  • Kukin mentorointipari sopii tekemisistään itse. Mentori ja lapsi voivat esimerkiksi vierailla Luonnontieteellisessä museossa ja syödä välipalan kahvilassa.  
  • Tapaamisen lopuksi mentori saattaa nuoren lapsen kotiin ja jo itsenäisesti liikkuvan vanhemman lapsen liikennevälineeseen.
Kenestä voi tulla mentori?

Helsingin yliopiston, Hankenin, Arcadan, Taideyliopiston ja Aalto-yliopiston opiskelijat voivat hakea Satakieli-mentoreiksi. 

Haku tapahtuu keväällä ja syksyllä. Hakijat osallistuvat haastatteluun ja toimittavat rikosrekisteriotteen ja kaksi suositusta. 

Satakieli-opintojakso (5 op) kattaa tapaamiset mentoroitavan lapsen kanssa, koulutuksia, ohjausta ja kirjallisia tehtäviä. Mentori saa myös palkkion ja ainutlaatuisia kokemuksia.

 

 

Mentorit kertovat

Satakieli-mentorina toimiminen tarjoaa opiskelijoille uusia opetuksia ja kokemuksia. Jennifer, Patrik, Katja ja Axel kertovat alla, millaista lapsen mentorointi on ja mitä se on antanut heille itselleen.

Lisää mentoritarinoita on Instagram-tilillä @unipasvenska.

Luokanopettajaksi Helsingin yliopistossa opiskeleva Jennifer Wahlroos toimi Satakieli-mentorina lukuvuonna 2024–2025. 

Mitä mentorointi on antanut sinulle?

Mentorointi on antanut minulle sekä tietoa itsestäni että arvokkaita kokemuksia tulevaa luokanopettajauraani varten. Tarjoamalla turvallisen aikuisen mallin lapselle olen oppinut lisää vahvuuksistani, vahvistanut itseluottamustani ja kehittänyt tärkeitä taitoja, kuten viestintäosaamista ja reagointikykyä. Olen saanut hienoja muistoja ja tunnen tekeväni jotain tärkeää, mikä motivoi minua vaikuttamaan toisiin myönteisesti.

Kerro tapaamisesta, joka onnistui mielestäsi hyvin.

Yksi onnistunut tapaaminen oli kerta, jolloin kävimme katsomassa Matilda-musikaalin Svenska Teaternissa. Esityksen aikana mentorilapseni nojasi olkapäähäni, mikä antoi minulle voimakkaan tunteen siitä, että olin onnistunut osoittamaan hänelle olevani luotettava ja että hän todella tunsi olonsa turvalliseksi seurassani. Kokemus oli unohtamaton myös siksi, että musikaali oli niin hyvä. Tapaamisessa yhdistyi täydellisesti hyvä viihde ja syvä yhteys meidän kahden välillä.

Tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistossa opiskeleva porvoolainen Patrik Backman toimi Satakieli-mentorina lukuvuonna 2024–2025. 

Mitä mentorointi on antanut sinulle?

Satakieli-mentorointi on ollut mukava kokemus, joka on tarjonnut minulle hyviä elämyksiä. Olen oppinut olemaan luova ja herättämään uteliaisuutta. Olen myös oppinut ottamaan enemmän vastuuta ja ohjaamaan yhteisiä tapaamisia aiempaa itsenäisemmin. Lisäksi olen nyt parempi viestimään ja luovimaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.

Kerro tapaamisesta, joka onnistui mielestäsi hyvin.

Yksi onnistuneimmista tapaamisista oli vierailumme Tekniikan museoon. Historiallinen tekniikka kiinnosti sekä minua että mentoroitavaani, ja meillä oli mukava vierailu, jonka aikana ihastelimme museon antia yhdessä. Olin kuitenkin melko yllättynyt siitä, että vierailun kohokohta oli yhdestä huoneesta löytynyt shakkilauta – varsinkin kun kumpikaan meistä ei ollut pelannut ennen. Meillä oli kuitenkin tosi hauskaa!

Elokuva- ja televisiotutkimusta Helsingin yliopistossa opiskeleva Katja Saanila toimi Satakieli-mentorina lukuvuonna 2024–2025.

Mitä mentorointi on antanut sinulle?

Minusta tuntuu, että suhteeni mentoroitavaani ja hänen luottamuksensa minuun turvallisena aikuisena on vahvistanut minäkuvaani. Olemme luoneet yhdessä vahvan ja hauskan suhteen, jonka ansiosta odotan innolla jokaista yhdessä viettämäämme tiistaita. Hassuttelun ja leikkisyyden lisäksi olen päässyt harjoittelemaan selkeää viestintää ja kehittymään sen saralla.

Kerro tapaamisesta, joka onnistui mielestäsi hyvin.

Erityisen hauskaa meillä oli, kun vietimme iltaa minun luonani. Mentoroitavani rakastaa eläimiä, ja meillä on kaksi kissaa, joita hän sai paijata sydämensä kyllyydestä. Sitten laitoimme ruokaa yhdessä ja päätimme illan pelaamalla Mario Kartia. 

Kirkkonummelta kotoisin oleva lääketieteen opiskelija Axel Broman toimi Satakieli-mentorina lukuvuonna 2024–2025.  

Mitä mentorointi on antanut sinulle?

Alussa en tiennyt, millainen mentori olisin tai haluaisin olla. Mentoriajan myötä olen tullut kuitenkin itsevarmemmaksi aikuisena ja kehittynyt ohjaajana. Olen oppinut selittämään asioita kärsivällisesti, kuuntelemaan silloinkinsilloinkin, kun en ymmärrä ja ratkaisemaan ongelmia nopeasti. Satakieli on ollut myös ainutlaatuinen tilaisuus nähdä maailmaa täysin toisessa elämäntilanteessa olevan lapsen silmin.

Kerro tapaamisesta, joka onnistui mielestäsi hyvin.

Ensimmäinen todella onnistunut tapaaminen oli vierailu kirjaston musiikkistudiolle. Mentoroitavani ei ollut toivonut sitä, mutta olin huomannut, että hän hyräili usein jotain metrossa. Oli tosi hauskaa nähdä, miten hän alkujärkytyksen jälkeen innostui saadessaan laulaa mikrofoniin ja unohti ajankulun kokonaan. Olemme sen jälkeen tietysti vierailleet studiossa uudelleen ja ottaneet tavoitteeksemme nauhoittaa oman kappaleen.

Yhteistyökoulut

Mentoroitavat lapset valitaan Satakielen neljästä yhteistyökoulusta Helsingissä: Botby grundskola, Hoplaxskolan, Nordsjö lågstadieskola ja Staffansby lågstadieskola. 

Kussakin koulussa on nimetty yhteyshenkilö, joka vastaa Helsingin yliopiston, koulun ja huoltajien välisestä yhteydenpidosta. 

Tietoa huoltajille

Alla on tietoa Satakieli-mentorointiohjelmasta eri kielillä. 

Satakielen tiedotusillat 2025

Satakieli järjestää tiedotusillan jokaisessa yhteistyökoulussa. Huoltajat saavat illan aikana yksityiskohtaisen esittelyn ohjelmasta. Ohjelmaan valinta edellyttää lasten ja huoltajien osallistumista yhteen tiedotusiltaan. Ilmoittautuminen. 

  • 16.9.2025 Hoplaxskolan klo 18.00-19.30
  • 17.9.2025 Staffansby lågstadieskola klo 18.00-19.30.
  • 22.9.2025 Nordsjö lågstadieskola klo 18.00-19.30.
  • 25.9.2025 Botby grundskola klo 18.00-19.30.
Kenelle Satakieli on tarkoitettu?

Satakieli on suunnattu 3–6-luokkalaisille oppilaille ohjelman neljässä yhteistyökoulussa. Kohderyhmään kuuluvat lapset, jotka täyttävät vähintään yhden seuraavista ehdoista:

  1. Perheellä ei ole korkeakoulutaustaa.
  2. Lapsella on maahanmuuttajatausta.
  3. Lapsi tarvitsee toisen turvallisen aikuisen roolimallin. 

Helsingin yliopiston Satakieli-hankkeella pyritään tukemaan lapsia, joilla voi tutkimuksen mukaan olla korkeampi kynnys hakeutua myöhemmin korkeakoulutukseen. 

Hae mukaan
Ohjausryhmä

Satakieli-mentorointiohjelmaa johtaa ohjausryhmä, johon kuuluvat:

Kai Nordlund, vararehtori, Helsingin yliopisto

Tom Böhling, patologian professori, Helsingin yliopisto

Maria Bernas-Hilli, toiminnanjohtaja, Suomen Johanniittainapu 

Anna-Christina Martin, toimitusjohtaja, Stiftelsen Sedmigradsky 

Anna Henning, Svenska social- och kommunalhögskolanin vararehtori, Helsingin yliopisto

Mirjam Kalland, kasvatustieteen professori, Helsingin yliopisto

Niclas Rönnholm, ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, Helsingin kaupunki

Johanna Berlin, projektikoordinaattori, Sydkustens landskapsförbund r.f.

Harriet Lindeberg-Saapunki, Ruotsinkielisten asioiden päällikkö, Helsingin yliopisto

Mikaela Wickman, Ruotsinkielisten asioiden kampuskoordinaattori, Helsingin yliopisto

Ylva Hellgren-Tibaldi, suunnittelija, Helsingin kaupunki

Yhteystiedot
Lahjoittajat ja yhteistyökumppanit