Teologinen tiedekunta palaa juurilleen päärakennukseen

Uusissa tiloissa panostetaan yhteisöllisyyteen: niihin mahtuu myös asiantuntijahenkilökuntaa ja opiskelijoita.

Kymmenen Vuorikadun tiloissa vietetyn vuoden jälkeen teologinen tiedekunta on muuttanut juuri remontoituun päärakennukseen. Tiedekunnan käytössä olevat tilat sijaitsevat neljännessä ja viidennessä kerroksessa.

Muutto viivästyi hieman ja osa tavaroista hakee vielä paikkaansa, mutta siitä huolimatta tiedekuntalaiset ovat dekaani Antti Räsäsen mukaan tyytyväisiä tiloihin.

– Ne ovat jopa ylittäneet odotukset. Tilat ovat sopivat ja käyttökelpoiset, sijaintikin erinomainen.

Historia näkyy tiloissa

– Teologinen tiedekunta on 1970-luvulla ollut näissä samoissa tiloissa, Räsänen muistelee.

Yliopiston arkiston mukaan teologinen tiedekunta muutti päärakennuksesta Eiraan Neitsytpolulle lukuvuonna 1974–1975. Sieltä muutettiin Aleksanterinkadulle 1990-luvun puolivälissä. Vuorikadulle siirryttiin vuonna 2013.

– Nyt palaamme siis juurillemme päärakennukseen.

Uudessa tiedekuntasalissa, entisessä suomen kielen muoto-opin arkistossa, istutaan Ilmari Tapiovaaran suunnitteleman u:n muotoisen pöydän ääressä Elli Ruuthin suunnittelemilla tuoleilla. Alun perin pöytä suunniteltiin valtiotieteelliselle tiedekunnalle.

Käytössä on muitakin vanhoja kalusteita. Yksi niistä on ns. apostolikaappi. Tiedemuseo Liekistä kerrotaan, että se on muotoilija Arttu Brummerin käsialaa. Brummer suunnitteli osan vuonna 1937 valmistuneen päärakennuksen uuden puolen kalusteista.

Tilat edistävät yhteisöllisyyttä

Viidennessä kerroksessa jatketaan teologisen perinnettä tarjota opiskelijoille oleskelutila tiedekunnan tiloista. Teologian ylioppilaiden tiedekuntayhdistys TYT:n tila on avoin kaikille teologisen opiskelijoille, ja se on auki rakennuksen aukioloaikojen puitteissa, Antti Räsänen kertoo.

Myös henkilökunnan ja toimialojen välinen yhteistyö on huomioitu. Neljännessä kerroksessa on kuuden hengen YPA-tila, jonne eri toimialojen asiantuntijat voivat tulla työskentelemään.

– Näin ihmiset pääsevät helpommin tapaamaan toisiaan ja yhteistyö helpottuu.

Tiedekunta juhlii tupaantuliaisiaan marraskuun alussa, ja marraskuussa tiloja esitellään myös tiedekunnan alumneille.

Räsäsen mukaan uusien tilojen ja muutonkin suunnitttelu alkoi jo 2019. Työskentely-ympäristön ja tilojen merkitys on matkan varrella vain korostunut. Työmotivaatio ja sen myötä työn tuloksellisuus ovat sidoksissa työpaikan viihtyvyyteen ja toimivuuteen. Näihin kannattaa panostaa.

– Toivomme, että henkilöstö ja opiskelijat löytävät uudet tilat ja viihtyvät niissä. Tilat on tehty käytettäviksi. Lyhyen kokemuksen perusteella uusissa tiloissamme on jo ollut paljon hyviä kohtaamisia ja uudenlaista yhteisöllisyyttä.