Tutkimus

Tutkimus koostuu kolmesta osa tutkimuksesta, joista ensimmäinen on käynnissä ja analysoi kaksikielisyyttä ja koulua koskevaa poliittista ja mediakeskustelua, toinen tarkastelee koulun pedagogista mallia ja kielikäytäntöjä ja kolmas keskittyy perheiden koulutusvalintoihin. Projekti jatkuu elokuuhun 2027 asti.
Tutkimuksen suunnitelma

Tutkimuksessa hyödynnämme käsitteellistä kehystä, jossa kieli- ja koulutuspoliittiset prosessit ymmärretään useilla eri tasoilla toimiviksi: virallisissa linjauksissa ja julkisessa keskustelussa, jaetuissa ideologioissa, arjen kielikäytännöissä sekä fyysisissä tiloissa, joissa ruotsinkielistä ja kaksikielistä koulutusta järjestetään. Projekti tarkastelee niitä ideologisia, poliittisia ja pedagogisia reunaehtoja, joiden varassa kaksikielisen koulun perustaminen tuli lopulta mahdolliseksi.

Tutkimus koostuu kolmesta osa tutkimuksesta:

  • osatutkimus 1 analysoi kaksikielisyyttä ja koulua koskevaa poliittista ja mediakeskustelua
  • osatutkimus 2 tarkastelee koulun pedagogista mallia ja kielikäytäntöjä
  • osatutkimus 3 keskittyy perheiden koulutusvalintoihin sekä Pohjoismaisessa koulussa että muissa Helsingin kielikylpyohjelmissa.

Aineisto koostuu mediakirjoituksista, kunnallisista suunnitelma- ja päätösasiakirjoista, kouluhavainnoinnista sekä poliittisten päätöksentekijöiden, kouluhallinnon, opettajien ja vanhempien haastatteluista. Hanke toteutetaan yhteistyössä Pohjoismaisen koulun henkilöstön, oppilaiden ja vanhempien kanssa.

Alustavat havainnot viittaavat siihen, että yhteiskunnalliset asenteet kaksikielistä koulutusta kohtaan ovat muuttuneet nopeasti myönteisempään suuntaan, joskin on vielä avoinna, missä määrin tämä muutos näkyy myös käytännön tasolla opetuksessa ja sosiaalisissa käytännöissä.

Tietosuoja