Tutkimus: “Pikku-SAGA. Taaperoikäisten lasten kielellisen ja sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa” kehittää SAGA-mallia taaperoikäisille lapsille varhaiskasvatuksessa ja kutsuu huoltajia mukaan mallin käyttöön ja kehittämiseen. Pilottitutkimus on projektin ensimmäinen vaihe, jossa kehitetään henkilökunnan koulutus, luodaan uutta materiaalia (kuten dialogi- ja tunnekortit) sekä rakennetaan yhteistyömalli huoltajien kanssa. Tutkimuksen tulokset luovat pohjan tulevalle Pikku-SAGA tutkimukselle, joka alkaa syksyllä 2025.
Projektin lähtökohdat
Ensimmäiset tuhat päivää lapsen kehityksessä ovat erityisen tärkeitä kielelliselle ja sosioemotionaaliselle kehitykselle. Tämän vuoksi varhaiskasvatuksen pedagoginen laatu ja henkilökunnan osaaminen ovat keskeisiä kehityksen tukemisessa. Laadukkaan varhaiskasvatuksen tulisi tukea lapsen sosioemotionaalista- ja kielellistä kehitystä, sekä kannustaa tutkivaan oppimiseen. Pikku-SAGA kehittää jaetun tarinankertomisen mallia taaperoille, keskittyen tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen pienryhmissä. Samalla tuetaan henkilökunnan pedagogisten- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä ja huoltajien ymmärrystä vuorovaikutteisen lukemisen vaikutuksista. Lähtökohtana on, että vuorovaikutteinen lukeminen:
- edistää lapsen kielellistä kehitystä sekä tunteiden tunnistamista ja sanoittamista
- vahvistaa lapsen ja huoltajan/varhaiskasvatuksen henkilökunnan vuorovaikutusta
Pikku-SAGA tukee pienten lasten kielellistä kehitystä keskittyen tunteiden tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Pikku-SAGA kutsuu huoltajia mukaan projektiin kehittämällä yhteistyömallia ja tarjoamalla tapoja arjen rauhoittamiseksi yhteisillä lukuhetkillä ja läsnäololla.
Koulutusta SAGA-mallin mukaisista lukuhetkistä on tällä hetkellä tarjolla suomenkielistä verkkokoulutusta, Tarinat tuovat yhteen ja ruotsinkielinen koulutus alkaa syksyllä 2025.
Svenska kulturfonden rahoittaa Pikku-SAGA projektia. Projektia johtaa Mirjam Kalland.