Oppilaiden sosiaalinen tausta jää usein vähemmälle huomioille koulujen hyvinvointi-interventioissa

Tarkastelimme SchoolWell-hankkeen tuoreessa tutkimuskatsauksessa sosiaalisen taustan huomioimista koulujen hyvinvointi-interventioissa. Vaikka monet hyvinvointi-interventiotutkimukset keräävätkin tietoa oppilaiden sosiaalisesta taustasta, vain harvat analysoivat tai raportoivat tuloksia sen mukaan.

Lapsilla on sosiaalisesta taustastaan johtuvia hyvinvointieroja, mutta tietoa siitä, miten kouluissa tehtävät tukitoimet vaikuttavat hyvinvointieroihin, ei juurikaan ole. Halusimme selvittää, mitä aikaisemman tutkimuksen pohjalta tiedetään siitä, miten koulujen pyrkimykset tukea lasten ja nuorten hyvinvointia vaikuttavat hyvinvointieroihin.

Tutkimuksemme mukaan yleisimmin koulujen hyvinvointi-interventioissa tarkastellaan sukupuolieroja, kun taas esimerkiksi perheen sosioekonominen asema tai etninen tausta jäävät vähemmälle huomiolle. Alustavasti tutkimuksemme viittaa siihen, että sekä koko kouluyhteisölle suunnatut laajat ohjelmat että pienemmät pedagogiset muutokset voivat kaventaa hyvinvointieroja. Aiheesta tarvitaan kuitenkin vielä lisää empiiristä tutkimusta.

Hyvinvoinnin lisäämiseen on kokeiltu monenlaisia tukitoimia. Suurin osa katsauksessa mukana olleista tutkimuksista keskittyi fyysisen aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen interventioihin. Muutamissa tutkimuksissa oli kokeiltu myös useampia tukitoimia.

Toteutimme tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena PRISMA-protokollaa seuraten. Yli 10 000 artikkelista seuloimme mukaan lopulta 44 vertaisarvioitua artikkelia analyysiin.

SchoolWell-tutkimuksia: Eetu Haataja