Viivi Wanhalinna - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

Viivi Wanhalinna oli kiinnostunut kaikista elintarvikeketjun osista, ja halusi tietää siitä lisää. Yliopisto-opinnot mahdollistivat kiinnostavien opintojen lisäksi työpaikan Lontoosta ja paljon kansainvälistä kokemusta.

-Lukion jälkeen olin haaveillut ratsastuksenopettajan ammatista, mutta päädyin lukemaan itseni hierojaksi. Opiskeluaikana sairastuin kuitenkin diabetekseen, jonka takia kiinnostuin ravitsemuksesta ja elintarvikkeista, Viivi Wanhalinna kertoo.

Hän sai serkultaan kuulla Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan opinnoista, ja kiinnostui Viikissä tarjottavista pääaineista.

-Luin pääaineenani elintarviketeknologiaa, ja sivuaineinani oli pakollinen elintarvikekemia ja ympäristöekonomia sillä ympäristöasiat kiinnostavat minua. Myöhemmin tein maisteriopinnot maatalouspolitiikasta, hän kertoo.

Wanhalinnalla ei ollut erityisiä tavoitteita valmistusajan suhteen.

-Halusin opiskella mahdollisimman paljon kaikkea, mikä kiinnostaa. Arvosanojen osalta halusin tehdä kaiken niin hyvin kuin pystyy ja jaksaa. Taloustieteen laitoksella oli myös hyvä ilmapiiri ja tukea opintoihin sai aina nopeasti, hän muistelee.

Kansainvälisyys avaa ovia

Wanhalinna on ollut monipuolisesti töissä eri osissa elintarvikeketjua.

-Olen tehnyt yliopistolla useita eri harjoitteluita,  ja lisäksi olin esimerkiksi olin Roomassa FAO:n pääkonttorilla ja Espanjassa vaihdossa. Tein myös kesätöitä joka kesä. Olin esimerkiksi tuotannossa, elintarvikealan firmoissa myynnissä ja elintarvikelaboratoriossa töissä. Graduni tein MTT:lle, Wanhalinna kertoo.

Kansainväliset harjoittelut ja työt ovat auttaneet Wanhalinnaa saamaan nykyisen työnsä. Hän työskentelee tutkimus- ja tuotekehitys-osastolla Raision omistamassa elintarvikeyrityksessä Halo Foodsissa Lontoossa.

-Siellä kehitellään muun muassa uusia tuotteita ja tutkitaan erilaisia raaka-aineita. Minusta on kiinnostavaa päästä näkemään elintarviketeollisuuden takana olevia toimintatapoja ja taustoja. Lisäksi on avartavaa nähdä miten tämä kaikki tapahtuu Englannin puolella. Siellä ei ole vastaavaa koulutusta kuin täällä Viikissä, joten tutkintoni erikoisuus on toiminut valttikorttina, hän pohtii.

Wanhalinnan mielestä yliopisto opettaa hyvän ajattelutavan.

-Siellä on opetettu miten kirjoitetaan hyvin, kartoitetaan tavoitteet ja dokumentoidaan kaikki hyvin ylös.  Opin esimerkiksi, miten voidaan lähestyä jotakin ongelmaa ja miten jatkaa siitä eteenpäin.

Kieliopintoihin kannattaa panostaa

Wanhalinna kannustaa muita opiskelijoita kieliopintoihin ja vaihtoon lähtemiseen.

-Kieliä kannattaa lukea, niistä on aina hyötyä. Lisäksi erilaiset ulkomaille tähtäävät vaihto- ja työharjoittelumahdollisuudet kannattaa hyödyntää. Ne ovat todella hyviä tilaisuuksia nähdä millaista on Suomen tai Helsingin yliopiston ulkopuolella. Esimerkiksi puolen vuoden vaihtoaika ei ole niin pitkä, etteikö Suomesta uskaltaisi lähteä pois, Wanhalinna sanoo.

Hän antaa vinkiksi myös osallistua opiskelijajärjestötoimintaan.

-Se on hauskaa ja järjestöt tarjoavat monia erilaisia tapahtumia. Yliopiston laajaa opetustarjontaa kannattaa myös hyödyntää, vaikka olisi kyse omasta alastakin poikkeavasta jutusta. Omaa näköalaa saa siten laajennettua, Wanhalinna tiivistää.