Pirkka Kaijanen - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

"Halusin syventää kaupallista osaamistani, kun hain suorittamaan maisterivaihettani Viikkiin. Minua kiinnostivat kuluttajat ja kuluttajabisnes." Pirkka Kaijasella oli jo kauppakorkean maisterinpaperit, kun hän haki opiskelemaan kuluttajaekonomiaa Helsingin yliopistoon.

- Halusin syventää kaupallista osaamistani, kun hain suorittamaan maisterivaihettani Viikkiin. Minua kiinnostivat kuluttajat ja kuluttajabisnes, Pirkka Kaijanen kertoo.

Kaijanen opiskeli taloustieteen laitoksella kuluttajaekonomian maisteriopinnot vuosina 2006–2010. Hänellä on myös maisterintutkinto Helsingin kauppakorkeakoulusta eli nykyisestä Aallosta.

- Sivuaineinani luin Viikissä ympäristöekonomiaa, koska se vastasi kiinnostuksenkohteitani, Kaijanen sanoo.

Tuplamaisterin osaaminen on laajempaa

Kaijanen teki osa-aikaisesti töitä opiskelun ohella.

- Aloitettuani maisteriopinnot työskentelin noin 20 tuntia viikossa, ja opiskelut etenivät aika normaalia tahtia. Sitten ensimmäisen vuoden jälkeen aloitin konsulttina ja tein vähän pidempää päivää, Kaijanen kertoo.

Häntä huolestutti opiskelujen venähtäminen työnteon takia.

- Yhdessä vaiheessa mietin, että ennätänkö tehdä opinnot loppuun. Tavoitteeni oli lopulta valmistua järkevässä ajassa, Kaijanen muistelee.

Hän kuitenkin pitää hyödyllisenä sitä, että opiskeli toisenkin maisterintutkinnon.

- Kuluttajaekonomian opinnoissa asiantuntijuuteni fokusoitui. Keskityin aiemmin kaupan rakenteisiin ja muutoksiin, ja syvemmistä taustatiedoista on työssäni hyötyä, Kaijanen sanoo

Vaihtelu virkistää työtä

Ennen nykyistä työtään Kaijanen teki myyntitöitä.

- Nykyään olen Accenturella konsulttina viidettä vuotta. Yrityksemme tekee isoille asiakkaille kehittämishankkeita. Kävin yhdessä vaiheessa vähittäiskaupan puolella asiakaspäällikkönä, mutta nyt teen myynti- ja markkinointikoordinaattorin hommaa, Kaijanen sanoo.

Erityisesti hän pitää työnsä kansainvälisyydestä.

- Työ on vaihtelevaa ja projektiluontoista. Asiakkaat vaihtuvat projektien myötä ja sitä kautta oppii paljon uutta, Kaijanen pohtii.

Omat kiinnostuksenkohteet etusijalle

Opiskeluaikana Kaijanen osallistui myös opiskelijajärjestötoimintaan.

- Verkostojen luominen on tärkeää. Muun muassa alan työpaikoista saa ensikäden arvioita ja suosituksia muilta. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi silloin kun on vaihtamassa työpaikkaa, Kaijanen pohtii.

Vinkiksi opiskelijoille hän antaa omien kiinnostuksenkohteiden noudattamisen.

- Kannattaa opiskella itseä kiinnostavia juttuja, ei niitä mitkä vain kuulostavat hyviltä. Tietysti on hyvä miettiä kursseja työllistymisenkin kannalta, hän sanoo.

Erityisellä lämmöllä Kaijanen muistelee taloustieteen laitoksen joustavuutta.

- Kaikki oli joustavaa. Sain esimerkiksi tukea graduuni ja ohjausta opiskeluuni. Taloustieteen laitos on kotoinen paikka opiskella, Kaijanen tiivistää.