Panu Brofeldt - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

Panu Brofeldt pääsi gradunsa kautta työelämään. Hänen mielestään opiskelijan pitää osata olla nöyrä ja avarakatseinen.

- Olin kiinnostunut talouspuolen asioista ja koulutuksesta, kun katsoin Viikin oppiaineitten kuvaukset. Perheessäni on myös elintarvikealalla työskennelleitä ihmisiä, kuten Viikissä opiskellut äitini kuka suositteli elintarvike-ekonomiaa minulle, Panu Brofeldt sanoo.

Brofeldt opiskeli elintarvike-ekonomiaa pääaineenaan taloustieteiden laitoksella. Sivuaineina hänellä oli laskentatoimi, projektijohtaminen sekä kuluttajaekonomia.

- Osan sivuaineopinnoista suoritin Teknisessä Korkeakoulussa eli nykyisessä Aallossa, Brofeldt sanoo.

Hänen tavoitteenaan oli suorittaa opinnot loppuun kohtuullisessa ajassa.

- Lukiosta juuri päästyäni en oikein tiennyt, mitä yliopisto-opiskelu edes on. Mutta ajan myötä kaikki täsmentyi ja suoritin yliopiston vaihtovuosineen kuudessa vuodessa. Loppupuolella huomasin pärjääväni kohtuullisen hyvin kursseilla, joten halusin myös perushyviä arvosanoja, Brofelt sanoo.

Opintoihin liittyvästä ohjauksesta Panulle on jäänyt erityisesti mieleen mielenkiintoiset ja mukavat keskustelut professori Markku Koskelan kanssa. Opinto-opas oli opintojen aikana kohtuullisen tärkeä tiedonlähde kavereiden lisäksi.

Gradun kautta töihin

Pari vuotta ennen valmistumistaan Brofelt teki varastomiehen kesätöitä Valion päävarastolla.

- Sitä ennen olin ollut pidemmän aikaa urheilukaupassa töissä. Valiolla tein sitten yhden kesän varastossa ja jatkoin osa-aikaisena seuraavaan kevääseen asti. Opintojen myötä sain enemmän koulutusta vastaavia töitä Lapinlahden ja Turengin tehtailla uuden laskentajärjestelmän käyttöönottoon liittyvissä tehtävissä, Brofeldt kertoo.

Hän teki Valiolle gradunsa ja sen jälkeen hänelle avautui oiva mahdollisuus päästä saman organisaatioon töihin.

- Pääsin laskennan trainee-ohjelmaan, joka kesti noin vuoden ja siitä siirryin nykyiseen tehtävääni tuotannon kontrolleriksi. Vastuualueisiini kuuluu tuotannon raportointia, erillisanalyysien tekemistä sekä erilaisten laskelmien oikeellisuuden varmistamista. Talousosastolla työskentely on mielenkiintoista, koska sieltä näkee hyvin moneen suuntaan. Työtehtävät vaihtelevat yksinkertaisista monimutkaisiin ja ovat ongelmaratkaisukeskeistä. Talousosasto tuottaa tietoa myös päätöksenteon tueksi, Brofeldt selittää.

Gradu kunniaan

Brofeldt korostaa gradun tärkeyttä.

- Minulle parhaita oppimisen paikkoja on ollut ehdottomasti gradun tekeminen. Se on opettanut paljon opiskeluun, lähdekritiikkiin ja kaikkeen muuhun vahvasti työhön liittyviä taitoja. Valiolla täältä Viikistä valmistuneisiin suhtaudutaan arvostavasti, koska täältä saa hyvän yleiskäsityksen elintarvikkeista ja alan lainalaisuuksista aina kuluttajista teknologiaan, Brofeldt sanoo.

Opinnoissa hän jäi kaipaamaan lähinnä talousasioiden syventämistä.

- Kurssipuolella talousasioihin olisi voinut paneutua paremmin. Gradu ja työnteko ovat tosin paikkailleet tätä myöhemmin, mutta esimerkiksi case-luontoisilla ryhmätöillä näitä asioita voisi oppia helpommin. Todellisuus ja kirjateoria voivat kuitenkin olla aika eri asioita; realiteetti on usein monimutkaisempi, Brofeldt pohtii.

Valmistumisaikaan kannattaa panostaa

Vinkiksi muille opiskelijoille Brofeldt antaa kohtuullisessa ajassa valmistumisen.

- Se kertoo mahdollisille työnantajille, että suoriutuu omista töistä ja saa niitä päätökseen. Lisäksi opiskeltavia asioita kannattaa hahmottaa käytännön kautta, jos se on vaan mahdollista. Tiedosta on aina hyötyä -  asioista kannattaa ja pitää olla kiinnostunut. Se helpottaa tosi paljon, Brofeldt sanoo.

Hän myös painottaa nöyryyden tärkeyttä.

- Omien osaamisalan ja paikkakunnan ulkopuolisia töitä kannattaa ajatella uusina mahdollisuuksina. Minulle ne avasivat paljon silmiä ja antoivat esimerkiksi hyvän kuvan siitä, millaista Valion toiminta on pääkonttorin ulkopuolella. On hyvä päästä ulos eikä vaan tuijottaa näyttöä, koska mukaan voi tarttua sellaista tietoa jota ei muuten saisi, Brofeldt sanoo.