Jonna Puisto - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

Jonna Puisto halusi yhdistää kaksi kiinnostuksenkohdetta – elintarvikkeet ja talouden. "Selailin opinto-oppaita, kun törmäsin elintarvike-ekonomiaan. Se oli selvästi minun juttuni. Halusin ehdottomasti Viikkiin opiskelemaan". Lue Jonnan kokemuksia opiskeluista ja elämästä opiskeluiden jälkeen.

Jonna Puisto opiskeli elintarvike-ekonomiaa pääaineenaan taloustieteen laitoksella.

- Elintarvike-ekonomiassa yhdistyivät elintarvikkeet ja liiketalous, eli kaksi asiaa jotka kiinnostivat minua. Aihe tuntui olevan tarpeeksi maanläheinen, Puisto sanoo.

Sivuaineenaan hän luki markkinointia ja kuluttajaekonomiaa.

Työ yhdistää kiinnostuksen kohteet

Puisto on ollut monenlaisissa töistä aina nuoruudesta lähtien, ja tehnyt sekä osa- että kokoaikaisesti töitä.

- Olin ollut assarina ja sihteerinä pitkään ennen kuin aloitin opiskelun. Opintojen aikana olin sitten tilitoimistossa avustajana ja hotellissa töissä. Tein harjoittelun MTT -taloustutkimuksella, jonka jälkeen vedin vielä yliopistolla parisen vuotta työelämälaadun kehittämishankkeen projektia, Puisto kertoo.

Opintojen aikana Puisto sai myös kaksi lasta, joten hän oli opintojen ohessa pienten lasten äiti.

- En ollut ihan parikymppinen kun aloitin yliopiston, joten perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi opiskeluaikana. Olin lasten kanssa kotona nelisen vuotta, jonka aikana tein osa-aikatöitä ja opiskelin sen verran mitä kerkesin. Valmistuin yhteensä seitsemässä vuodessa, Puisto kertoo.

Hän menestyi opinnoissaan hyvin perheen huolehtimisen ohellakin.

- Viihdyin taloustieteen laitoksella sekä opiskelijana että työntekijänä. Laitoksen väki ja ilmapiiri olivat  ihanan kannustavia, ja auttoivat vaikeiden hetkien aikana. Valmistumisen jälkeen oli tavoitteena päästä työelämään, Puisto sanoo.

Nykyään hän työskentelee Docrates Syöpäsairaalassa markkinointi- ja HR –assistenttina.

- He hakivat vastavalmistunutta ekonomia kehittämään henkilöstöhallintoa ja markkinointia, eli kahta asiaa jotka molemmat kiinnostavat minua. Työ on joka päivä erilaista. Markkinoinnissa olen mukana suunnittelussa ja toteutuksessa., HR-puolella osallistun esimerkiksi työterveysyhteistyön kehittämiseen, toimintamallien päivittämiseen ja rekrytointiin. Lisäksi toimin työsuojavaltuutettuna, Puisto kertoo.

Lähiaineiden opiskelu ja gradu voivat luotsata työelämään

Puiston mielestä koulutus on perusvaatimus työelämässä.

- Nykyiseen työpaikkaani etsittiin juuri yliopiston tai korkeakoulututkinnon suorittanutta ihmistä. Oma koulutukseni liiketaloustieteissä oli oikea, soveltuva koulutus joka vastasi työtehtävää. Kokonaisvaltainen ymmärrys liiketaloudesta on tärkeää, Puisto pohtii.

Puiston mielestä muiden opiskelijoiden kannattaa syventää näkemystään myös opiskelemalla lähiaineita.

- Esimerkiksi elintarvike-ekonomian lisäksi kannattaa lukea elintarviketeknologiaa ja ravitsemustiedettä. Jos joskus sitten työskentelee elintarvikealan yrityksessä, niin ymmärtää eri työtehtäviä ja niiden toimintoja. Opiskeluaikana kannattaa miettiä mihin aikoo asettua työelämässä, ja opiskella siihen liittyviä aineita, Puisto neuvoo.

Verkostoituminen on olennaista

Puiston mielestä on myös tärkeää verkostoitua opiskeluaikana.

- Itse en ollut erityisemmin opiskelujärjestötoiminnassa mukana, mutta pidän verkostoitumista oleellisena. Opintoihin kuuluvat harjoittelut on hyvä hyödyntää ja saada kontaktia työelämään, koska silloin pystyy kokeilemaan oppimiaan taitoja käytännössä ja päästä sisään ehkä tulevaisuuden työpaikkaankin. Omasta fyysisestä hyvinvoinnista ja jaksamisestakin kannattaa pitää huolta, Puisto sanoo.

Lisäksi Puisto näkee gradun tärkeänä linkkinä tulevaisuuteen.

- Omalla kohdalla gradu ohjasi työelämään sijoittumista selvästi. Valitsin aiheen omien kiinnostuksen kohteiden mukaan, ja sillä on ollut merkitystä suuntautumisellani asiantuntijuudessa. Eli gradu kannattaa tehdä huolella, Puisto tiivistää