Elina Puhakka - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

Kuluttajaekonomiaa pääaineenaan opiskellut Elina Puhakka ei vielä opiskeluaikana tiennyt, mitä halusi tulevaisuudelta. Lue Puhakan mietteitä YET-kandiohjelmassa opiskelusta.

- Pääaineen valitseminen oli minun kohdallani vähän sattumankauppaa, koska en tuntenut Viikin tarjontaa kovinkaan hyvin. Mietin esimerkiksi Kauppista opiskeluvaihtoehtona, mutta päädyin lopulta kuitenkin Viikkiin hieman erilaisen ja uudenlaisen opintotarjonnan perässä, Elina Puhakka sanoo.

Hän opiskeli pääaineenaan kuluttajaekonomiaa taloustieteen laitoksella vuosina 2004­–2010.

- Kuluttajaekonomia tuntui käytännönläheiseltä oppiaineelta, joten siksi hain siihen, Puhakka kertoo.

Puhakka luki sivuaineinaan markkinointia ja sosiaalipolitiikkaa. Hänen mielestään omat sivuaineet täydensivät ja tukivat kuluttajaekonomian opintoja, ja niistä sai uutta näkökulmaa asioihin.

Itseluottamus kohdalleen

Puhakka ei ollut erityisen huolissaan arvosanoistaan.

- En asettanut arvosana- tai aikatavoitteita itselleni. Luotin itseeni ja siihen, että saan opiskelut tehtyä järkevässä ajassa ja kohtuullisesti, Puhakka sanoo.

Puhakka valmistui yliopistolta kuudessa vuodessa. Hänen mielestään kaikkeen saa tarvittaessa apua, mutta yliopisto myös opettaa itsenäiseksi.

- Yliopisto ei ole koulu vaan oppilaitos, jossa ensisijaisesti selvitetään asioita itse. Suurin etu työelämässä onkin ollut se, että hallitsen isoja asiakokonaisuuksia ja tietomääriä ja osaan hyödyntää niitä, Puhakka pohtii.

Oma tekeminen tärkeintä

Aiemmin Puhakka on tehnyt myynnin ja asiakaspalvelun työtehtäviä. Nykyään hän on töissä esihenkilötehtävissä it- ja rahoitusalalla.

- Aloitin nykyisessä työpaikassani toimihenkilönä, mutta minulle tarjottiin myöhemmin esihenkilön paikkaa.  Tällä hetkellä vedän tiimiä, jossa tehdään erilaisia asiakaspalvelu- ja asiantuntijatehtäviä. Työni liittyy maksukorttien väärinkäyttöön ja tämän ilmiön ehkäisemiseen. Se motivoi minua, koska aihealue on kansainvälinen ja vaihteleva. Lisäksi esimiestehtävät ovat haastavia ja vastuullisia, Puhakka sanoo.

Työnhaussa Puhakka korostaa oman tekemisen tärkeyttä.

- Omalla tekemisellä ja kokemuksella on eniten painoarvoa, kun hakee työtehtäviä. Yliopisto-tutkinto on varmistus työnantajalle osaamisesta, hän sanoo.

Opiskeluvaiheessa Puhakka kannustaa ottamaan itseä kiinnostavia kursseja.

- Jos on alusta asti selvät sävelet tulevaisuuden työn kannalta, niin silloin on järkevää valita kursseja sen mukaan. Mutta jos suunnitelmaa ei vielä opiskeluaikana ole, niin kuin itsellänikään ei ollut, niin kannattaa valita avoimin mielin erilaisia kursseja ja luottaa siihen, että valmistumisen jälkeen töitä löytyy.