Antti Syväniemi - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

Antti Syväniemi Keskon Markkina- ja asiakastietopalveluista tiesi jo lukiossa, että tähtää työelämässään kaupalliselle alalle. Suunnaksi täsmentyi markkinointi ja opiskelupaikaksi Viikki.

Gradusta kehittyi työura

- Viikki oli minulle ykkösvaihtoehto, sillä markkinoinnin lisäksi minua kiinnostivat myös metsä- ja elintarvikeala, Pohjois-Kymenlaaksosta syntyjään oleva Syväniemi kertoo.

Syväniemen vuonna 1997 alkanut opiskelu-ura ei kulkenut tavallisinta reittiä pitkin. Hän aloitti päätoimisen työnteon jo ensimmäisen opiskeluvuotensa jälkeen ja opiskeli työn ohessa.

- Aloitin päivittäistavarakaupan operatiivisista tehtävistä kaupan kassalta ja osastoilta. Opintojeni edettyä pääsin markkinoinnin harjoittelun kautta tutustumaan kauppaketjun markkinointitehtäviin ja myöhemmin töihin Ruokakeskon tavarakauppayksikköön.

Gradun tekokaan ei Syväniemellä mennyt tavallisimman kaavan mukaan. Kävi huono tuuri: kaksi sovittua ja pitkälle tehtyä graduhanketta kaatui peräkkäin. Ensimmäinen projekti kaatui siihen, että Syväniemen vaihdettua kilpailevan työnantajan palvelukseen aiempi työnantaja ei halunnut hänen jatkavan sovitusta aiheesta, joka käsitteli toiminnan kehittämistä ja haluttiin siksi pitää salassa. Toisella kerralla gradun toimeksiantaja itse vaihtoi työnantajaa, eikä toimeksiantoon liittyvälle näkemykselle löytynyt yrityksestä toista edustajaa.

- Kolmannella kerralla tein omasta aiheestani gradun. Se kannatti. Aiheesta aukesi minulle erikoisosaamisalue. Työkseni olen sittemmin tehnyt ja kehittänyt graduni viitekehykseen liittyviä asioita.

Gradussaan Syväniemi tutki asiakas- ja kulutuskäyttäytymistietojen hyödyntämistä kauppaketjun johtamisessa. Tavararyhmähallinnan ja asiakasviestinnän johtamisessa nämä tiedot ovat keskeisessä roolissa, Syväniemi sanoo.

- Nyt vedän Keskolla Markkina- ja asiakastietopalvelut -yksikköä. Erikoisosaamiseni vuoksi minua on pyydetty tai minulle on osoitettu uusia tehtäviä, en ole oikeastaan koskaan hakenut tehtäviini.

Työnsä tutkimuksellisen luonteen vuoksi Syväniemellä on edelleen paljon kontakteja yliopistoon.

- Viikissä opiskelusta sain paljon irti, etenkin kahdenkeskisistä keskusteluista markkinoinnin ja neuvontaopin professoreideni kanssa. Mielipiteitä, suunnannäyttöä, sparrausta, keskustelut heidän kanssaan olivat todella hedelmällisiä.

Työnsä ohessa Syväniemi myös ohjaa silloin tällöin graduja. Opiskelijan kysyessä graduaihetta Syväniemellä on esittää selkeä näkemys.

- Käytä aikaa aiheesi valintaan. Mieti, mikä sinua itseäsi kaikkein eniten kiinnostaa ja seuraa sitä. Silloin gradusta on sinulle hyötyä ja kirjoittaminen motivoivaa. Kun olet saanut selville mielenkiinnon kohteesi, opinnot ja työelämä alkavat hiljalleen kohdata. Lopulta voi käydä niin, ettei sinun tarvitse hakea työtä, vaan työ hakee sinut!