Antti Jaakkola - uratarinoita YET kandiohjelmasta

Opiskelijaelämä on Viikissä vilkasta ja yhteisöllistä. Varsinkin muualta Suomesta Helsinkiin tulevalle, jolla ei ole täällä valmista kaveripiiriä, löytyy Jaakkolan mukaan kampukselta paljon seuraa ja tekemistä.

Opiskeluja valitessaan Antti Jaakkola puntaroi yliopiston ja ammattikorkeakoulun metsätalouden opintojen välillä. Vaaka kallistui Viikkiin ja maatalousekonomiaan.

- Haluan selvittää itseäni kiinnostavia kysymyksiä taustoihin saakka, valmiita vastauksia syvemmälle. Kun minua luonnon lisäksi kiinnostavat vielä talousasiat, valinta oli selvä. Viikissä voi hienosti yhdistää biologian, maatalouden, taloustieteiden, maatalouspolitiikan ja tekniikan opintoja. Sivuaineeksi voi helposti valita esimerkiksi elintarvike- ja agroteknologian opintoja tai jopa johtamistaitojen ja viestinnän opiskelua neuvontaopin muodossa, Jaakkola  perustelee.

Yliopisto-opinnot ovat vastanneet neljättä vuottaan opiskelevan Jaakkolan odotuksia.

- Yllättävintä on ollut huomata aina opintojen edetessä, mitä kaikkea ei vielä tiedäkään.

Talouden linkittäminen ympäristöasioihin kiinnostaa Jaakkolaa. Tulevaisuudessa hän tähtää yksityiselle sektorille maatalous- ja elintarvikekaupan tai hankinnan pariin.

- Suuri päämäärä nykymaataloudessa on järkevästi ja kannattavasti siirtyä vihreämpään talouteen, Jaakkola miettii.

- Itse pääsin viime kesän työharjoittelussa Raisio Oyj:n viljakauppayksikössä tekemään kandintyötäni ja mahdollisesti myöhemmin graduani hiilijalanjälkitutkimuksen osana.

Raision tutkimuksen tarkoituksena on laskea tilatasolla niin sanotut ympäristöindeksit hiilioksidin ja energian käytön osalta. Sen jälkeen tarkastellaan, voiko indeksille määrittää rahallista arvoa ja löytyykö tilan taloudellisen tuloksen ja ympäristöindeksin väliltä yhteyttä.

Ensimmäisenä kesänään opintojen aloittamisen jälkeen Jaakkola suoritti Lännen Tehtaat

Oyj:n koetilalla maatalousharjoitteluaan ja pääsi ohessa selvittämään herneen puintiaikatauluja.

- Oman alan töitä pääsee Viikistä kesäisin tekemään todella hyvin, Jaakkola kehuu.

Kulunut vuosi Jaakkolalla kului ainejärjestötehtävissä. Hän toimii jouluun saakka maatalousylioppilaiden ainejärjestö Sampsan puheenjohtajana.

- Vuoden mittainen johtamistaidon ja viestinnän kurssi, Jaakkola luonnehtii tehtäväänsä ja suosittelee ainejärjestötoimintaa kaikille opiskelijoille.

-  Järjestön parista saa paitsi hyviä taitoja, myös uusia ystäviä ja yhteyksiä yli oppiainerajojen niin yliopistolta kuin työelämästäkin.

- Urheilupuolella on paljon aktiviteettia varsinkin palloilulajeissa ja kulttuurin saralla kokoonnutaan esimerkiksi viini- ja olutiltoihin asiantuntijan opastuksella ja parhaillaan suunnitellaan teatterimatkaa Tallinnaan.

Perinteisten opiskelijabileiden lisäksi järjestetään tutustumisia ja seminaareja yhteistyössä eri maatalous- ja elintarvikealan yritysten, järjestöjen sekä yhteisöjen kanssa.

- Parhaimpana esimerkkinä perinteinen maakuntamatka, jossa yhdistyvät 3–4 päivän aikana kaikki edellä mainitut toimet aina vuosittain vaihtuvassa maakunnassa.