Anne Tuomikoski - uratarinoita YET-kandiohjelmasta

Anne Tuomikosken mielestä työskenteleminen opintojen ohessa tarjoaa monia hyödyllisiä taitoja sekä valttikortin työmarkkinoita varten.

- Markkinoinnin opinnoista on saanut kaikki ne tärkeimmät ja hyödyllisimmät tiedot, joita tarvitsee työelämässä, Anne Tuomikoski sanoo.

Tuomikoski aloitti markkinoinnin pääaineopinnot taloustieteen laitoksella vuonna 2006. Oppiaineeseen hakeminen tuntui hänestä luontevalta ja pätevältä valinnalta.

- Pidin lukion jälkeen muutaman välivuoden, jolloin punnitsin omia jatkokoulutusvaihtoehtojani. Päädyin lopulta markkinointiin, koska se vaikutti yleispätevältä talousalan tutkinnolta, Tuomikoski muistelee.

Opiskelusta ja harrastuksista käytännön hyötyä

Tuomikosken yhtenä tavoitteena oli valmistua mahdollisimman pian, jotta hän pääsisi nopeasti työelämään. Lisäksi hän halusi läpäistä kurssit kirkkain arvosanoin.

- Tein paljon töitä opintojeni eteen, jonka ansiosta sain suoritettua opintopisteitä todella hyvään tahtiin. Sivuaineinani luin esimerkiksi kuluttaja- ja elintarvike-ekonomiaa, koska ne tuntuivat tukevan parhaiten markkinoinnin pääaineopintojani, hän kertoo.

Tuomikosken mielestä taloustieteen laitos ja oppiaine tukevat ja kannustavat opiskelijoitaan tarvittaessa, mutta päävastuu on aina opiskelijalla.

- Yliopisto on opettanut minua oma-aloitteiseksi. Markkinointi-opintojen yksi etu onkin se, että ne opettavat hoitamaan asioita itsenäisesti ja ottamaan vastuuta, Tuomikoski pohtii.

Sen lisäksi yliopiston päällekkäisten aikataulujen sovitteleminen antoi hänelle paineensietokykyä ja esimerkiksi valmiutta hoitaa useita eri projekteja samanaikaisesti.

- Myös harrastukset rikastuttavat taitoja. Itse olen harrastanut muodostelmaluistelua, joissa opin ottamaan vastuuta joukkueesta, toimimaan ryhmässä ja johtamaan muita, Tuomikoski kertoo.

Työkokemus on tärkeää

Tuomikoski oli lukion jälkeen ja opintojen aikana työskennellyt jo jonkin verran kaupan alalla. Hänen mielestään on tärkeää, että valmistuvalla opiskelijalla olisi jo työkokemusta takataskussa.

- Valmistumisen jälkeinen työpaikka ei pitäisi olla kenenkään ensimmäinen työpaikka. On todella hyvä jos valmistuvalla opiskelijalla on edes jotain työkokemusta, oli se sitten mitä hyvänsä. Kaikki työt antavat kuitenkin joitakin hyödyllisiä taitoja, Tuomikoski neuvoo.

Tuomikoski haki itse harjoitteluun Lumenelle, ja pääsi sinne kolmeksi kuukaudeksi.

- Harjoittelun jälkeen Lumene tarjosi minulle jatkotehtäviä. Olen siellä tällä hetkellä Retail Market –koordinaattorina. Käytännössä hoidan tuotelanseerauksia, myymälämarkkinoinnin materiaaleja ja erilaisia standardiratkaisuja. Teen paljon yhteistyötä myös eri tiimien kanssa, hän kuvailee.

Kaikista palkitsevinta työssä on Tuomikosken mukaan mahdollisuus luovuuteen ja oman suunnittelun konkreettisen lopputuloksen näkemiseen.

- Ilman markkinoinnin opintoja en olisi päässyt nykyiseen työhöni. Työnantajat arvostavat sitä, jos saa vietyä asioita päätökseen ja valmistuttua.

Lisävinkkinä Tuomikoski muistuttaa kurssien suorittamisen tärkeydestä.

- Opintojen aikana kannattaa suorittaa kaikki kurssit ajallaan, vaikka kaikki niistä eivät ole yhtä kiinnostavia tai joitakin voi olla vaikea läpäistä. Kursseja ei kannata jättää roikkumaan, koska niitä saa parhaassa tapauksessa vain lykättyä. Lisäksi kannattaa muistaa olla työnhaussa kärsivällinen - oma paikka löytyy kun tarpeeksi yrittää, Tuomikoski sanoo.