"Monitieteellinen lähestyminen aiheisiin on avartanut näkemystäni terveydenhuollosta ja sen kehittämisestä."

Sami ja Marika päätyivät opiskelemaan terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmaan tavoitteenaan uran kehittäminen ja mahdollisuus vaikuttaa terveydenhuollon tulevaisuuteen – molemmille tärkeä päätös, joka avaa uusia näkökulmia ja antaa välineitä ammatilliseen kasvuun.

Miksi halusit opiskella terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmassa? 

Sami: Nykyisessä työssäni bioanalyytikkona koin, että en pääse enää kehittymään riittävästi tai etenemään urallani haluamaani suuntaan. Kävin läpi useita eri kouluttautumisvaihtoehtoja, mutta lopulta tämä maisteriohjelma tuntui itselleni kaikista kiinnostavimmalta. Tähän on keskeisenä syynä se, että ohjelma tarjoaa kattavan kuvan sosiaali- ja terveydenhuoltoalasta ja sen kehitystarpeista. Myös tieto siitä, että koulutusohjelma on rakennettu nimenomaan sote-alan ammattilaisia ajatellen, houkutteli mukaan. Koulutusohjelmasta oli jonkin verran keskustelua eri kanavilla ja sen alkamisesta tiedotettiin myös eri medioissa, mutta tarkemmin perehdyin maisteriohjelmaan vertailemalla eri koulutusvaihtoehtoja.

Marika: Itselläni on pitkä kokemus sote-alalta fysioterapeuttina, joten koin että haluaisin tulevaisuudessa hyödyntää omaa kokemustani yhdistäen sitä uusimpaan tutkimustietoon. Uskon terveydenhuollon kehittämisen hyötyvän tutkimustiedon ja alalta saadun käytännön kokemuksen yhdistämisestä. Yksi syy hakea ohjelmaan oli se, että pääsi suoraan maisterivaiheen opintoihin. Ohjelma oli saanut jonkin verran mediahuomiota jo kauan ennen kuin se alkoi, joten sitä kautta koulutusohjelma oli tullut tutuksi.

Kenelle ohjelma sopii?  

Sami: Maisteriohjelma sopii kaikille, jotka haluavat työskennellä terveydenhuollon kehittämisen parissa, ja haluavat saada alan kehittämisestä laajan yleiskuvan. Kokemus sote-alan työtehtävistä auttaa jäsentämään maisteriohjelmaan sisältyviä opintokokonaisuuksia, ja luo konkreettista pohjaa terveydenhuollon kehittämiselle. Maisteriohjelma tarjoaa laajat mahdollisuudet kehittää osaamistaan ja opiskelija voi valita itseään kiinnostavia opintokokonaisuuksia ja kursseja. Opintojen kautta oman työuran kehittämisestä tai uudelleensuuntaamisesta voi saada uusia ajatuksia ja intoa. Mikäli ura tutkijana kiinnostaa, maisteriohjelma tarjoaa tähän erittäin hyvät edellytykset.

Marika: Mielestäni ohjelmasta hyötyy eniten henkilöt, joilla on jo jonkin verran työkokemusta sote-alalta ja siten omaa kosketuspintaa eri aiheiden käsittelemiselle. Opiskelijoita on monella eri koulutustaustalla, esimerkiksi sairaanhoitaja, bioanalyytikko, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, psykologi ja suuhygienisti. Joukossamme on myös sote-alalla esihenkilötehtävissä työskenteleviä. 

Itse olen pienten lasten vanhempana kokenut osittaisen opintovapaan hyväksi, jotta kokonaiskuormitus on pysynyt sopivana. Opinnot ovat pääosin etänä suoritettavia, mikä on mahdollistanut etenemisen itselleen sopivan aikataulun mukaan. Opinnot ovat kehittäneet omia itsensä johtamisen ja organisoinnin taitojani.

Uskon terveydenhuollon kehittämisen hyötyvän tutkimustiedon ja alalta saadun käytännön kokemuksen yhdistämisestä.

Millaista on opiskelu käytännössä? 

Sami: Opinnot ovat olleet pääasiassa verkkoalustalla suoritettavia, omaan tahtiin tehtäviä opintoja. Osassa kursseista on esimerkiksi viikoittain palautettavia osatehtäviä, ja kurssin lopuksi esseemuotoinen lopputehtävä. Tenttejä on hyvin vähän ja kurssikirjallisuutta kursseilla on vaihtelevasti. Kurssista riippuen on myös jonkin verran lähiopetusta, mikä tuo mielestäni hyvää vaihtelua verkko-opintoihin. Keskustelu luentosalissa tuo aina uusia ajatuksia ja opiskelukavereiden tapaaminen on tietenkin yksi opintojen parhaista puolista. Maisterintutkielman tekemiseen kuuluu noin kuukauden välein pidettävä seminaarit, jotka harjaannuttavat ryhmätyöskentely- ja esiintymistaitoja.

Marika: Opiskelu on vaatinut itseohjautuvaa otetta ja aikatauluttamisen taitoja ja tarjonnut oivan mahdollisuuden kehittyä näissä. Valitsemillani kursseilla on hyödynnetty esimerkiksi oppimispäiväkirjoja, esseitä, referaatteja ja ryhmätöitä. Tenttejä on ollut suhteellisen vähän.  Opinnoissa on myös saanut harjoitella esiintymistaitoja ja pitchausta, mikä on ollut positiivinen yllätys ja hyvin opettavaista. Mielestäni kursseilla on ollut sopivasti sekä etä- että lähiopetusta. Lähiopetuspäivät ja aikataulut on ilmoitettu hyvissä ajoin, mikä on mahdollistanut töiden ja muun elämän järjestelyn. 

Mitä haluaisit tehdä valmistumisen jälkeen? 

Sami: Ura valmistumisen jälkeen on vielä täysin auki, mutta työskentelisin mieluusti esim. terveydenhuollon kestävyyteen tai digitalisaatioon liittyvissä asiantuntijatehtävissä. Myös tutkijan urasta olen varovaisen kiinnostunut, mikäli itseäni kiinnostava tutkimusalue löytyy.

Marika: Olen kiinnostunut tohtoriopinnoista, johon tämä koulutus antaa erinomaisen pohjan. Myös asiantuntijana toimiminen esimerkiksi hankkeissa tai projekteissa kiinnostaa minua. 

Opiskelu on ollut innostavaa, ja yliopistosta on jäänyt kokemus tiiviinä yhteisönä, jossa vallitsee yhtenäinen näkemys toisten kunnioittamisesta ja arvostuksesta.

Millaista on opiskella Helsingin yliopistossa?

Sami: Opiskelu on ollut innostavaa, ja yliopistosta on jäänyt kokemus tiiviinä yhteisönä, jossa vallitsee yhtenäinen näkemys toisten kunnioittamisesta ja arvostuksesta. Lääketieteellisessä tiedekunnassa eri koulutusohjelmat tekevät ainejärjestöjen kautta tiivistä yhteistyötä opiskelijoiden edunvalvonnan ja hyvinvoinnin eteen. Ainejärjestössä toimiminen on ollut ehdottomasti yksi opintojen parhaista puolista, ja tuonut hyvää vastapainoa opintoihin. Opintojen ei tarvitse olla pelkkää hampaat irvessä puurtamista! Lisäksi opiskelijoille on tarjolla runsaasti erilaista kerho- ja harrastustoimintaa moneen makuun (mm. vaelluskerho, lautapelikerho, kiipeilykerho). Opiskelu Helsingissä tarjoaa hyvät puitteet sujuvien kulkuyhteyksien kautta ja yliopisto tarjoaa runsaasti erilaisia ryhmätyötiloja eri puolella kaupunkia.

Marika: Kurssivalikoima on ollut laaja ja yksittäisiä kursseja tai kokonaisuuksia on voinut valita lääketieteellisen tiedekunnan lisäksi esimerkiksi valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Monitieteellinen lähestyminen aiheisiin on avartanut näkemystäni terveydenhuollosta ja sen kehittämisestä. Meilahden kampus on hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella ja itse olen keväät ja kesät matkustanut kouluun pyörällä.

Ainejärjestön hallitukseen kuuluminen on tuonut uusia kontakteja, ystäviä ja parantanut verkostoitumistaitoja. Ainejärjestö ajaa opiskelijoiden etuja, oikeuksia ja edistää hyvinvointia mikä on tuntunut tärkeältä ja merkitykselliseltä. Ensimmäisenä opiskeluvuotenani tulin valituksi opinto-ohjelmani johtoryhmän opiskelijaedustajaksi, jossa pääsin kehittämään opinto-ohjelmaa yhdessä muiden johtoryhmän jäsenten kanssa kuukausittain toistuvissa kokouksissa. 

Aktiivinen osallistuminen yllä mainituilla tavoilla on johtanut yhteenkuuluvuuden tunteeseen, joka on seurannut koko opintojeni ajan. Olen saanut opiskeluiden kautta erittäin hyviä ystäviä ja uusia kontakteja.