Opiskelu

Organisaatiopsykologian maisteriohjelma antaa monipuolisen osaamisen erilaisiin psykologista asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin, joissa ei tarvita terveydenhuollon ammattihenkilönä toimivan psykologin pätevyyttä. Opiskelun ja opetuksen tukena on laaja työelämäverkosto.
Miksi organisaatiopsykologian maisteriohjelma?

Psykologisen asiantuntemuksen tarve on yhteiskunnassa suuri ja sitä tarvitaan myös monissa sellaisissa tehtävissä, jotka eivät vaadi terveydenhuollon ammattihenkilön pätevyyttä. Psykologinen asiantuntemus on tarpeen tehtävissä, joissa on tärkeää tuntea ihmisten, ryhmien ja organisaatioiden toimintaa. 

Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi: 

  • työelämän ja organisaatioiden erilaiset kehittämistehtävät
  • henkilöstön osaamiseen ja työhyvinvointiin liittyvät tehtävät
  • esihenkilö- ja johtotehtävät.

Organisaatiopsykologian maisteriohjelma tarjoavat vahvan pohjan niille, jotka haluavat toimia moninaisissa psykologian asiantuntijatehtävissä, mutta eivät tähtää terveydenhuollon ammattilaisena toimivan psykologin tehtäviin.

Mistä organisaatiopsykologiassa on kyse?

Organisaatiopsykologia tutkii ihmisen toimintaa työkontekstissa. Keskeistä on erilaisten ryhmien ja organisaatioiden toiminta, johtaminen ja työhyvinvointi sekä näiden tutkiminen ja kehittäminen. Myös motivaatio ja oppiminen ovat organisaatiopsykologian ytimessä: miten edistetään ja tuetaan yksilöiden, tiimien ja organisaatioiden oppimista ja kehittymistä tutkimusperustaisesti

Organisaatiopsykologia tarkastelee yhteiskunnan ja ihmiskunnan keskeisimpiä teemoja:

  1. Vietämme suurimman osan aikuiselämästämme työtä tehden osana erilaisten työpaikkojen organisaatioita. Se miten asiat toimivat työelämässä, vaikuttaa monella tavoin yksilöiden, perheiden ja yhteiskunnan toimintaan. Työelämä on keskeinen tekijä hyvinvoinnin, terveyden ja sairauden taustalla. Miten työelämä pitäisi järjestää niin, että työntekijät ja heidän läheisensä voivat hyvin, eivät sairastu ja pysyvät pitkään terveinä työelämässä?
     
  2. Työ on yhteiskunnan perusta. Ihmisten ja organisaatioiden tuottavuus on yhteiskunnallisesti erittäin tärkeää. Minkälaiset tekijät yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden toiminnassa vaikuttavat työn tuottavuuteen? Miten tuottavuutta voidaan edistää kestävällä tavalla?
     
  3. Moniulotteisten yhteiskunnallisten ja globaalien ongelmien ratkaiseminen vaatii vanhojen toimintatapojen muutamista. Yksilöiden ja organisaatioiden on kyettävä oppimaan uutta ja kehittymään. Minkälaiset psykologiset tekijät estävät tai edistävät oppimista, kehittymistä ja muutosta yksilöiden, ryhmien, yhteisöjen ja organisaatioiden tasolla? 

 

 

Rakenne ja sisältö

Organisaatiopsykologian maisteriohjelman laajuus on 120 opintopistettä (op), ja tutkinto suoritetaan kahdessa lukuvuodessa. Tutkintoon sisältyy organisaatiopsykologian syventäviä opintoja (30 op ), maisteritutkielma ja seminaarit (30 + 10 op), menetelmäopintoja (20 op), työelämäopintoja (10 op) ja valinnaisia opintoja (20 op). Opintojen aikana työskennellään työelämästä nousevien teemojen ja kysymysten parissa. Opintojen aikana opiskelijoilla on monia mahdollisuuksia luoda kontakteja työelämään.

 

Osaamistavoitteet

Organisaatiopsykologian maisteriohjelman suorittanut*

  • tuntee syvällisesti organisaatiopsykologian keskeiset teoriat ja käsitteet
  • ymmärtää motivaation, työhyvinvoinnin, organisaatiokulttuurin ja työelämän muutosten vaikutukset yksilöihin ja organisaatioihin
  • ymmärtää miten työhyvinvointi ja suoriutuminen ovat yhteydessä toisiinsa
  • ymmärtää yksilöiden ja organisaatioiden oppimisen ja kehittymisen psykologiset perusteet
  • tuntee keskeisiä työelämän kehittämismenetelmiä yksilö- ryhmä ja organisaatiotasolla ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisella tavalla
  • osaa suunnitella ja toteuttaa organisaatiopsykologisia tutkimuksia ja osaa soveltaa tutkimustietoa työyhteisöjen pitkäjänteiseen ja kestävään kehittämiseen
  • ymmärtää johtamisen psykologiset ja organisatoriset perusteet ja osaa arvioida johtamisteorioiden ja -käytäntöjen soveltuvuutta eri konteksteissa
  • hallitsee sujuvan asiantuntijaviestinnän; osaa viestiä, esiintyä ja vuorovaikuttaa tavoitteellisessa kehittämistyössä
  • osaa hakea omaa osaamistaan vastaavia työtehtäviä; ymmärtää urasuunnittelun perusteet ja osaa tavoitteellisesti suunnitella omaa urapolkuaan
  • osaa tunnistaa, analysoida ja kehittää omaa ja lähiryhmän osaamista tavoitteellisesti 

    *Osaamistavoitteet ovat alustavia ja lopulliset vahvistuvat syksyn 2025 aikana, kun organisaatiopsykologian maisteriohjelman opetussuunnitelma valmistuu. 
Opetuskieli

Koulutusohjelman opetuskieli on pääsääntöisesti suomi. Osa opintojaksoista voidaan tarjota englanniksi tai ruotsiksi. Oppimateriaali on pääsääntöisesti englanninkielistä. Opetuskielestä riippumatta opintosuorituksissa voi käyttää joko suomen tai ruotsin kieltä.

Opintojaksot ja opetus

Organisaatiopsykologian syventävissä opinnoissa tutustutaan organisaatiopsykologian keskeisiin teemoihin, joita ovat mm. työhyvinvointi, motivaatio, johtaminen ja muutoksenhallinta. Lisäksi opiskelijat paneutuvat työelämän kehittämisen lähtökohtiin, tavoitteisiin ja keskeisiin menetelmiin.

Menetelmäopinnoissa opiskelijat oppivat analysoimaan erilaisia ihmisten ja organisaatioiden toimintaan liittyviä aineistoja edistyneillä menetelmillä. Opiskelijat oppivat myös suunnittelemaan ja toteuttamaan organisaatioiden toimintaa tarkastelevia kyselytutkimuksia. 

Työelämäopinnoissa opiskelijat oppivat keskeisiä työelämätaitoja liittyen muun muassa työhakuun ja urasuunnitteluun.

Opetus- ja opiskelumenetelmät ovat monipuolisia, opiskelijalähtöisiä ja aktivoivia sekä opiskeltavaan sisältöön nähden pedagogisesti harkittuja. Opinnoissa hyödynnetään erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä ja -alustoja. Opetusta toteutetaan niin lähi-, etä- kuin hybridiopintoinakin, aina kuhunkin opintojaksoon tarkoituksenmukaisella tavalla. Läsnäoloa vaativaa lähiopetusta ja pienryhmätyöskentelyä on säännöllisesti koko kaksivuotisen ohjelman ajan.

Opintojaksojen suoritustavat ovat vaihtelevia. Niitä voivat olla tenttien ohella esimerkiksi erilaiset verkkoympäristössä suoritettavat yksilö- tai ryhmätehtävät, suulliset esitykset, kehittämistehtävät, sekä oppimisprosessia ja asiantuntijuuden kehittymistä kuvaavat portfoliot. Opiskelijan oma aktiivisuus oppimisessa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä on keskeistä.

Opinnäytetyö

Maisterintutkielman laajuus on 30 op ja sen työstäminen aloitetaan maisteriopintojen ensimmäisenä vuonna. Maisteritutkielma tehdään ensisijaisesti työelämän toimijoiden määrittelemistä aiheista ja kysymyksistä. Tutkielmien teko etenee aikataulutetusti kahden seminaarijakson puitteissa. Tutkielma tehdään itsenäisesti, mutta sen eri vaiheissa hyödynnetään vertaispalautetta, yhdessä oppimista ja lähiryhmän osaamista.

Opiskelu ja opiskelijaelämää

Uudet ja vanhat opiskelijat täyttävät Helsingin yliopiston kampukset joka syksy lukuvuoden alkaessa. Iso osa opiskelijaelämästä tapahtuu Viikin, Kumpulan, Meilahden ja Keskustakampuksen kampusalueilla. Opiskelijat arvostavat kotiyliopistossaan etenkin monipuolista opintotarjontaa sekä kanssaopiskelijoitaan.

Tältä sivulta löydät tietoa Helsingin yliopiston opiskeluympäristöstä ja opiskelijaelämästä.

Tutustu yliopisto-opiskelijan opiskeluympäristöön kotimaassa ja ulkomailla sekä Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan tarjoamiin mahdollisuuksiin opiskelijoille. Voit lukea myös asioista, jotka sisältyvät opintojen aloittamiseen.

Haluatko kysellä suoraan Helsingin yliopiston opiskelijoilta opiskelusta tai opiskelijaelämästä? Chattaa opiskelijoidemme kanssa ja saat vastauksen moneen kysymykseen!

Lisätietoa ohjelmasta