Aineenopettajakoulutus toteutetaan näiden kolmen tahon tiiviinä kolmikantayhteistyönä ja näin ollen matematiikan, fysiikan ja kemian aineenopettajakoulutukseen liittyvää tutkimusta tehdään usealla taholla.
Aineenopettajakoulutus on tiiviissä yhteydessä tieteenalan opetukseen ja tutkimukseen. Tätä onkin pidetty yhtenä selittävänä tekijänä esimerkiksi Suomen korkeissa PISA-sijoituksissa. On erittäin tärkeää, että aineenopettajat saavat pedagogisten tietojen ja taitojen ohella laajat tiedot opettamistaan tieteenaloista ja tieteenalojen tiedon luonteesta. Käytännössä tiivis yhteys tieteenalan opetuksen tarkoittaa mm. sitä, että aineenopettajaopiskelijat aivan samoilla perus- ja aineopintojen kursseilla kuin tieteenalan opiskelijat. Tieteenalan opetukseen ja aineenopettajakoulutukseen liittyy myös kiinteästi koulutusohjelmien opetuksen tutkimus ja jatkuvasti tehtävä opetuksen kehitystyö. Tämä opetuksen kehitystyö ja siihen liittyvä tutkimus lähtee hyvin käytännöllisistä lähtökohdista ja ajatuksista, joita testataan käytännössä ja kehitetään edelleen.
Lisäksi aineenopettajakoulutus tekee tiivistä yhteistyötä
Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtävään fysiikan, kemian ja matematiikan ainedidaktiikan tutkimukseen voit tutustua
Tutkimus matematiikan opintosuunnassa keskittyy yliopistomatematiikan opetuksen tutkimukseen ja kehittämiseen. Kiinnostus ulottuu myös muillekin koulutustasoille ja oppimista tarkastellaan sekä opettajan että oppijan näkökulmasta.
Matematiikan yliopisto-opetuksen parissa tehdään jatkuvaa kehitys- ja tutkimustyötä. Viime vuosina on otettu käyttöön
Voit tutustua matematiikan opetuksen tutkimusryhmään parhaiten ryhmän
Fysiikan opettajankoulutus ja opetuksen tutkimus liittyvät kiinteästi yhteen. Tutkimuksemme painopisteet ovat fysiikan käsitteiden ja käsiterakenteiden oppiminen, opettajankoulutus, fysiikan korkeakouluopetus sekä koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt.
Opettajankoulutusyksikön tutkijat tekevät yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen ja korkeakoulujen tutkijoiden ja tutkimusryhmien kanssa. Teemme myös tiivistä yhteistyötä laitoksen opetushenkilökunnan kanssa fysiikan perus- ja aineopintokurssien kehittämisessä.
Kemian opettajankoulutusyksikössä tutkitaan kemian opetusta, opiskelua ja oppimista kouluopetukseen, kemian opettajankoulutukseen ja kemian korkeakoulutukseen liittyen. Yksikön tutkimustuloksia hyödynnetään opetuksessa eri asteilla, opettajankoulutuksessa sekä kemian opetusmenetelmien ja oppimateriaalien kehittämisessä.
Kemian opetuksen tutkimus on ollut yksi neljästä Helsingin yliopiston kemian osaston tutkimuksen painopistealueista vuodesta 2004 lähtien.
Lue lisää kemian opetuksen tutkimuksesta
Tiedekasvatustoimintaa kehitetään tutkimukseen perustuen. Helsingin yliopistossa on käynnissä useita tiedekasvatukseen liittyviä monitieteisiä tutkimushankkeita. Useat niistä kytkeytyvät yliopiston strategian mukaisesti globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastonmuutoskasvatuksen ja kestävän kehityksen kasvatuksen tutkimuspohjaiseen kehittämiseen. Lisäksi tutkimushankkeet kytkeytyvät Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeisiin aiheisiin, kuten bio- ja kiertotalouteen sekä digitalisaatioon. Tiedekasvatuskeskus koordinoi yliopistossa tätä tutkimustoimintaa.
Valtaosa tutkimuksesta toteutetaan kehittämistutkimuksen (