Uusi arviointityökalu tukee vastasaapuneiden oppilaiden kielitaitoa

Helsingin yliopistolla on kehitetty kouluille arviointityökalu, jolla voidaan arvioida vasta Suomeen saapuneiden oppilaiden osaamista.

Verkkosovelluksena toimiva Valu-arviointityökalu sisältää tehtäviä suomen kielestä ja kirjallisuudesta, matematiikasta, ympäristöopista, fysiikasta ja historiasta. Työkalussa on tehtäviä valmistavasta opetuksesta perusopetukseen siirtyville, noin 3.– ja 7.-luokkalaisille. 

Eri tiedonalat edellyttävät oppilaalta opetuskielisten tekstien tulkitsemisen taitoja. Valu-työkalu mahdollistaa kielellisen tuen tarjoamisen oppilaalle samalla kun oppilaan osaamista arvioidaan. 

Vihjeet auttavat ymmärtämään oppiaineiden tekstejä 

Vastasaapuneet oppilaat tarvitsevat usein kielellistä tukea, jotta he voivat ymmärtää eri oppiaineiden opetuksessa luettavia tekstejä.  

– Valu perustuu uudenlaiseen arviointitapaan, jota kutsutaan dynaamiseksi arvioinniksi, kuvailee tutkijatohtori Jenni Marjokorpi. 

– Koulussa luettavat tekstit ovat usein kielellisesti vaikeita. Niin ovat myös osa Valu-tehtävistä. Siksi Valu-työkalu tarjoaa tehtävien tekemisen tueksi erilaisia vihjeitä, joita ovat sanavihje, kuvavihje ja sisältövihje. Myös opettaja voi auttaa tehtävissä. Valu-järjestelmä rekisteröi, mitä vihjeitä oppilas käyttää missäkin tehtävien tekemisen vaiheessa.  

Esimerkiksi jos oppilas tekee matematiikan tehtävää, muttei muista tai tiedä, mitä tarkoittaa tulo, hän voi painaa sanavihje-nappia ja saa sitä kautta tietoa sanan merkityksestä. Tehtävien teon jälkeen opettaja voi nähdä oppilaan raportista, että tämä ei ensin osannut tehdä kertolaskutehtävää oikein, mutta kun hän käytti sanavihjettä tulo-sanan kohdalle, tehtävä onnistuikin.  

– Tietoa oppilaan käyttämistä vihjeistä tarvitaan, jotta opettaja voi tukea oppilasta tarkoituksenmukaisella tavalla.  

Kielitietoinen opetus vaatii pitkäjänteistä kehittämistä 

Oppiaineiden opetuksen tavoitteena on rakentaa tiedonalakohtaisia lukutaitoja eli kykyä tuottaa, tulkita ja kriittisesti arvioida erilaisia tekstejä.  

– Kielitaidon tuki vahvistaa oppilaan osallisuutta opetuksessa, millä on olennainen merkitys myös laajemman yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta. Oppilaalla, joka saa riittävästi tukea teksteillä toimimiseen koulussa, on hyvät edellytykset kasvaa aktiiviseksi ja kriittiseksi toimijaksi yhteiskunnassa, jossa kouluttautuminen, työelämä ja toimiminen julkisessa tilassa ovat pitkälti tekstien varassa.  

Eri oppiaineiden tekstikäytänteiden kirjo tulee huomioida opetuksessa ja oppimateriaaleissa.  

– Ruotsissa on tehty perusteellista kehittämistyötä vastasaapuneiden arvioinnissa ja kielitietoisessa opetuksessa. Suomessa tulisi tutustua ruotsalaisiin käytänteisiin ja selvittää, mitä niistä voitaisiin soveltaa käytäntöön myös täällä. 

Valtakunnallisesti yhtenäisiä ja yhdenvertaisia vastasaapuneen oppilaan arviointimenetelmiä tulisi kehittää, kuitenkin opettajan autonomia säilyttäen. 

– Suomalaisten yliopistojen on syytä tehdä yhteistyötä keskenään ja opetushallinnon kanssa. Kehittämishankkeiden tulee olla pitkäjänteisiä, summaa Marjokorpi. 

Valu-työkalun kehittäminen jatkuu edelleen Helsingin kaupungin kanssa tutkimusyhteistyönä. Lisätietoa Valu-työkalun kehittämisestä löydät täältä. 

Lisätietoja