Kevään 2025 Kielitieteen päivien teemana on Kieli ja vastuullisuus. Päivillä kysytään, mitä on vastuullisuus kielitieteessä ja mitä on vastuu suhteessa kieliin, kielenkäyttöön ja kielenpuhujiin. Entä miten vastuullisuutta tuotetaan kielellä esimerkiksi politiikassa, yritysmaailmassa ja kansalaistoiminnassa? Millaisia ovat uudet, kestävät tavat puhua luonnosta ja ottaa vastuuta esimerkiksi ihmisen toiminnasta ja sen seurauksista?
Vastuullisuus käsittää kestävän kehityksen tavoitteet, jotka on määritetty YK:n kestävän kehityksen globaalissa toimintaohjelmassa Agenda 2030. Lingvistiikassa kestävyysajattelua on tuotu esiin erityisesti ekolingvistiikassa, joka voidaan ymmärtää monesta eri näkökulmasta tai tulkintakehyksestä. Siihen liittyen tai omana erikoisalanaan voidaan käsitellä kielen ekologiaa. Vastuullisuus on kuitenkin tätä laajempi näkökulma toimijuuteen. Käsitteen avulla on tuotu esiin eri kielten asemaa yhteiskunnassa ja esimerkiksi kielikoulutuksessa.
Yleisesti ottaen vastuullisuus tarkoittaa toimintaa, joka tukee kestävää kehitystä, aiheuttaa mahdollisimman vähän ympäristöhaittoja, kunnioittaa ihmisoikeuksia, on eettistä ja hyvin johdettua sekä tuottaa yhteiskunnallista hyvää. Vastuullisessa toiminnassa voidaan pyrkiä ratkaisemaan jokin yhteiskunnallinen ongelma ja/tai lisäämään luonnon ja ihmiskunnan hyvinvointia. Vastuullinen toimija ymmärtää roolinsa yhteiskunnassa sekä vaikutuksensa eri sidosryhmiin ja pyrkii toiminnallaan edistämään paremman ja kestävämmän huomisen rakentamista. (Edeltävä muotoilu on mukailtu Excellence Finlandin vastuullisen yrityksen luonnehdinnasta, https://www.excellencefinland.fi/mita-on-vastuullisuus/).
Kutsumme kielentutkijoita mukaan tarkastelemaan vastuullisuuden käsitteen alaa, painotuksia ja merkitystä kielitieteessä sekä tapoja, joilla vastuullisuudesta puhutaan. Tervetulleita ovat myös kriittiset pohdinnat. Lunastaako kielentutkimus paikkansa globaalissa vastuullisuudessa vai onko vastuullisuuden käsite jo liiankin laaja ollakseen käyttökelpoinen kielentutkijoiden roolin kirkastamisessa? Mitä olisi vastuuton kielitiede?
Esitelmä- ja posteriabstrakteja voi tarjota myös muista aiheista kuin päivien teemasta.
Tärkeitä päivämääriä
- Abstraktien jättö: 27.1.–27.2.2025
- Tieto hyväksymisestä: 17.3.2025
- Kielitieteen päivien ohjelma julkaistaan: viim. huhtikuun 2025 alussa
- Ilmoittautuminen aukeaa: 17.3.2025
Plenaristit ja Langnet-plenaristi
- Ilona Herlin (Helsingin yliopisto): Vastuu kielestä, vastuu luonnosta
- Rea Peltola (Université de Caen Normandie): Vastuukysymyksiä kielitieteellisessä eläintutkimuksessa
- Väinö Syrjälä (Södertörns högskola): Kieli – paikka – vastuullisuus: näkökulmia Tukholman saariston kielimaisemaan
- Langnet-plenaristi Susanna Tavi (Kotimaisten kielten keskus): Monikieliset resurssit karjalan kielen sanaston kehityksessä ja sanastotyössä
Työpajat
- Computational approaches to language variation (avoin)
- Kenttätyön vastuulliset käytänteet (avoin)
- Kieli-ideologian käsite ja käytäntö 2020-luvun kotimaisessa kielentutkimuksessa (avoin)
- Kielitiedettä lukiolaisille – millä eri tavoin? (avoin)
- Kognitiivinen kielentutkimus osana vastuullista ja vaikuttavaa kielentutkimuksen kenttää (avoin)
- Koltansaamen kieliopin kysymyksiä (avoin)
- Murresyntaksin tutkimusta muistiinpanoista sähköisiin korpuksiin (suljettu)
- Neksusanalyysin käsitetyöpaja (avoin)
- Nimet ja vastuullisuus (avoin)
- Puhe ja kirjoitus: ”Vain” modaliteetteja, kokonaan eri järjestelmiä vai jotakin muuta? (avoin)
- Suomen kieli, Suomen mieli, niiss’ on vaara Saamenmaan: suomen kieli ja saamen kielet ennen ja nyt (avoin)
- Teknologiavälitteisen tekstityön uudet käytänteet ja kontekstit (suljettu)
- The social context of language change in Uralic languages (avoin)
- Tiedejulkaisijat kielivalintojen ristipaineessa – avoin keskustelutilaisuus kotimaisen tiedejulkaisemisen vastuullisuudesta (suljettu)
- Tutkijan vastuu monikielisyydestä (suljettu)
- Tutkimusetiikka kielentutkimuksen arjessa (suljettu)
- Venäjän kieli monikielisissä käytänteissä Suomessa (avoin)
- Vertaisvuorovaikutus ja sen merkitys oppimisympäristöissä (avoin)