Helena Ranta Forum 2020: Taakkasiirtymä ja anteeksianto

Ensimmäinen Helena Ranta Forum järjestettiin 31.8.2020 Helsingin Hanasaaressa.

Forumin aiheena oli Taakkasiirtymä ja anteeksianto. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa kokonaisuudessaan YouTubessa. Lisää kuvia tapahtumasta löydätte Helena Ranta Forumin Flickr-tililtä. Twitterissä Forumista käytyyn keskusteluun voit tutustua tunnisteella #HelenaRantaForum2020.

Puheenvuorojen ja paneelikeskustelujen tallenteet löytyvät podcasteina SoundCloudista ja Spotifysta sekä videoina YouTubesta viittomakielen tulkkauksella.

Johanna Sumuvuori

Poliittinen valtiosihteeri Johanna Sumuvuori toimitti ulkoministeri Pekka Haaviston tervehdyksen ensimmäisessä Helena Ranta Forumissa 31.8.2020.

Puheenvuoro on katsottavissa myös videolta viittomakielen tulkkauksella YouTube-kanavallamme

Erkki Vuori

Professori Helena Rannan pitkäaikainen kollega ja ystävä, emeritusprofessori Erkki Vuori, piti avauspuheen ensimmäisessä Helena Ranta Forumissa 31.8.2020.

Gustav Schulman

Mitä on taakkasiirtymä ja mitä sillä tarkoitetaan? Miten taakkasiirtymä toimii ja ilmenee? Miten siirräämme traumoja eteenpäin? Miten taakankantajaa voi hoitaa ja voiko taakan purkaa?

Kuuntele psykiatrian erikoislääkäri Gustav Schulmanin alustus taakkasiirtymästä.

Satu Lidman

Mitkä menneisyyden näkökulmat nostetaan esiin ja mistä vaietaan? Miten lapsuuden, sukupuolen ja syrjinnän historia näkyvät kouluopetuksessa? Miten sukupolvikokemukset vaikuttavat arvoihin?

Kuuntele filosofian tohtori Satu Lidmanin puheenvuoro menneisyydestä, ylisukupolvisuudesta ja muutoksesta.

Totuus ja anteeksianto?

Miten totuuteen ja anteeksiantoon suhtautuvat Koillis-Nigerian nuoret ja lapset? Entä miten vahvistaa suomalaisten lasten ja nuorten kykyä rakentaa sovintoa? Miten käsittelemättömät konflikti ja traumat siirtyvät edelleen lapsille ja nuorille niiltä vanhemmiltä, jotka eivät itse ole päässeet purkamaan omia vääryydeen kokemuksiaan? Tulisiko kirkon pyytää anteeksi kirkon johdon ja papiston toimia sisällissodan aikana ja sen jälkeen? Entä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa ja kohtelua kirkossa?

Totuus ja anteeksianto? -paneelissa keskustelivat Arkkipiispa emeritus Kari Mäkinen, Ohjelmajohtaja, FT Maija Gellin (VERSO-ohjelma /Suomen Sovittelufoorumi) sekä Humanitäärisen työn ohjelmapäällikkö Kaisa Huhtela (Plan International Suomi)

Paneelikeskustelu on katsottavissa myös videolta viittomakielen tulkkauksella YouTube-kanavallamme

Toivon askeleet

Miten taakkasiirtymää voidaan katkaista tai lieventää sukupolvien välillä? Miten voidaan auttaa yksilöä siirtymään eteenpäin elämässä? Miten voidaan puuttua yhteiskuntien kehitykseen?

Toivon askeleet -paneelissa keskustelevat aktivisti Petra Laiti (Suomen Saamelaisnuoret ry), apulaisprofessori Jan Löfström (Turun yliopisto) sekä projektipäälikkö Mari Tikkanen (Psykotraumatologian keskus, Sotatraumatisoituneiden kuntoutus, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö).

Rauno Merisaari

Miten traumaattisia kokemuksia voi helpottaa ja luoda edellytyksiä sovinnolle? Miksi on tärkeää puhua menneistä ja nykyisistä vääryyksistä? Mikä on tutkimuksen rooli ja miten valtiolliset toimijat ja järjestöt voivat tukea sovinnon syntymistä?

Kuuntele suurlähettiläs Rauno Merisaaren kommenttipuheenvuoro.

Helena Ranta

Miksi tutkia kuolleita ja kadonneiden ihmisten kohtaloita? Mikä on rauhan hinta ja kuka voi pyytää ja antaa anteeksi? Miksi myös vaikeita historian tapahtumia tulee opettaa myös koulussa?

Kuuntele professori Helena Rannan loppupuheenvuoro ensimmäisessä Helena Ranta Forumissa.

Puheenvuoro on katsottavissa myös videolta viittomakielen tulkkauksella YouTube-kanavallamme