Biologia ja terveystieto
pj.: Arja Kaasinen ja Elina Särkelä
Biologia ja terveystieto tiedonaloina tutkivat elämää moninäkökulmaisesti ja monipaikkaisesti. Ympäristön tila ja erityisesti ihmisen vaikutus maapallolla sekä puolestaan ihmisyyteen ja terveyteen kuuluvat sensitiiviset aiheet haastavat myös ainedidaktista tutkimusta. Teemaryhmään ovat tervetulleet esitykset, jotka käsittelevät biologian tai terveystiedon empiiristä tai teoreettista tutkimusta.
Biologi och hälsokunskap
Ordf.: Arja Kaasinen och Elina Särkelä
Biologi och hälsokunskap som kunskapsområden undersöker livet ur många perspektiv och i olika sammanhang. Miljöns tillstånd och särskilt människans påverkan på planeten samt känsliga teman som rör mänsklighet och hälsa utmanar även den ämnesdidaktiska forskningen. Till temagruppen välkomnas presentationer som behandlar empirisk eller teoretisk forskning inom biologi eller hälsokunskap.
Biology and Health Education
Chairs: Arja Kaasinen and Elina Särkelä
Biology and health education as fields of knowledge explore life from multiple perspectives and in diverse contexts. Issues such as the state of the environment, especially human impact on the planet, as well as sensitive topics related to humanity and health, also challenge subject-didactic research. The theme group welcomes presentations on empirical or theoretical research in biology or health education.
Fysiikka ja kemia
pj.: Antti Laherto ja Jarkko Lampiselkä
Teemaryhmään toivotetaan tervetulleiksi esitykset, jotka käsittelevät luonnontieteiden — ja erityisesti fysiikan tai kemian — opetuksen ja oppimisen tavoitteita, menetelmiä ja sisältöjä kaikilla eri koulutusasteilla ja opettajankoulutuksessa.
Fysik och kemi
Ordf.: Antti Laherto och Jarkko Lampiselkä
Till denna temagrupp välkomnas presentationer som behandlar naturvetenskapernas — särskilt fysikens och kemins — mål, metoder och innehåll i undervisning och lärande på alla utbildningsnivåer och i lärarutbildningen.
Physics and Chemistry
Chairs Antti Laherto and Jarkko Lampiselkä
This theme group welcomes presentations addressing the goals, methods, and contents of science education — particularly physics and chemistry — at all educational levels and in teacher education.
Historia
pj.: Jukka Rantala
Historian teemaryhmään ovat tervetulleita esitykset, jotka käsittelevät historian opetusta, oppimista, osaamisen arviointia tai historian käyttöä koulun ulkopuolella.
Historia
Ordf.: Jukka Rantala
Till historiens temagrupp välkomnas presentationer som behandlar undervisning och lärande i historia, bedömning av historiekunskap eller användningen av historia utanför skolan.
History
Chair: Jukka Rantala
The History theme group welcomes presentations dealing with the teaching and learning of history, assessment of historical competence, or the uses of history outside school.
Katsomusaineet ja filosofia
pj.: Saila Poulter ja Marjaana Kavonius
Teemaryhmään ovat tervetulleita kaikki katsomusaineiden ja filosofian opetusta ja oppimista koskevat tutkimukset, jotka voivat olla empiirisiä tai teoreettisia. Myös tutkimushankkeisiin ja kehittämisvaiheessa oleviin tutkimussuunnitelmiin liittyvät esitykset ovat tervetulleita. Ainedidaktinen näkökulma voi yleissivistävän koulutuksen lisäksi koskea esimerkiksi ammatillista koulutusta, varhaiskasvatusta, tai vapaata sivistystyötä. Esityksen voi pitää suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Livsåskådningsämnen och filosofi
Ordf.: Saila Poulter och Marjaana Kavonius
Till denna temagrupp välkomnas all forskning om undervisning och lärande i livsåskådningsämnen och filosofi, både empirisk och teoretisk. Även presentationer som gäller forskningsprojekt eller forskningsplaner under utveckling är välkomna. Det ämnesdidaktiska perspektivet kan, utöver allmänbildande utbildning, också gälla exempelvis yrkesutbildning, småbarnspedagogik eller fritt bildningsarbete. Presentationerna kan hållas på finska, svenska svenska eller engelska.
Religious and Worldview Education and Philosophy
Chairs: Saila Poulter and Marjaana Kavonius
This theme group welcomes all research on the teaching and learning of religious and worldview education and philosophy, both empirical and theoretical. Presentations related to research projects or research plans still under development are also welcome. The subject didactics perspective may concern not only compulsory education but also, for example, vocational education, early childhood education, or liberal adult education. Presentations may be given in Finnish, Swedish, or English.
Kestävyyskasvatus
pj.: Hannele Cantell
Kestävyyskasvatuksen teemat kattavat laajasti kasvatuksen ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja kulttuurisia kestävyysksymyksiä. Alan viimeaikaisia tutkimusteemoja ovat olleet muun muassa ekososiaalinen sivistys, globaali oikeudenmukaisuus ja vastuu kasvatuksessa ja koulutuksessa, aktivismi osallisuutena, ja ihmisen ja ympäristön suhteet sekä monilajisuus eettisenä kysymyksenä kasvatuksessa. Teemaryhmään ovat tervetulleita esitykset, jotka käsittelevät kestävyyskasvatuksen empiiristä tai teoreettista tutkimusta eri oppineiden näkökulmasta, ja kasvatuksen ja koulutuksen eri aloilla ja asteilla. Myös tutkimushankkeisiin ja kehittämisvaiheessa oleviin tutkimussuunnitelmiin liittyvät esitykset ovat tervetulleita.
Hållbarhetsfostran
Ordf.: Hannele Cantell
Teman inom hållbarhetsfostran omfattar i bred bemärkelse ekologiska, sociala, ekonomiska och kulturella hållbarhetsfrågor i utbildning. Nyliga forskningsområden har bland annat varit ekosocial bildning, global rättvisa och ansvar i fostran och utbildning, aktivism som delaktighet, relationer mellan människa och miljö samt mångartighet som en etisk fråga i utbildning. Till temagruppen välkomnas presentationer som behandlar empirisk eller teoretisk forskning om hållbarhetsfostran ur olika vetenskapliga perspektiv och inom olika områden och nivåer av utbildning. Även presentationer relaterade till forskningsprojekt och forskningsplaner under utveckling är välkomna.
Sustainability Education
Chair: Hannele Cantell
The themes of sustainability education broadly cover ecological, social, economic, and cultural questions of sustainability in education. Recent research topics in the field have included, among others, ecosocial Bildung, global justice and responsibility in education, activism as participation, human–environment relations, and multispecies perspectives as ethical issues in education. The theme group welcomes presentations on empirical or theoretical research in sustainability education from different subject perspectives and across various fields and levels of education. Presentations related to research projects or research plans still in development are also welcome.
Kielididaktiikka – vieraat kielet ja ruotsi toisena kotimaisena kielenä
pj.: Kaisa Hahl ja Laura Lahti
Teemaryhmä kutsuu esittelemään ajankohtaista tutkimusta, joka liittyy vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen ruotsin opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen, monikielisyyteen, monilukutaitoon ja kielitietoiseen pedagogiikkaan. Teoreettiset, empiiriset ja toiminnalliset sekä eri menetelmiin perustuvat toteutukset ovat tervetulleita. Esitykset voidaan toteuttaa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja ne voivat olla myös monikielisiä.
Språkdidaktik – främmande språk och svenska som det andra inhemska språket
Ordf.: Kaisa Hahl och Laura Lahti
Temagruppen välkomnar presentationer om aktuell forskning inom undervisning, studier och inlärning av främmande språk och svenska som andraspråk, flerspråkighet, multilitteracitet och språkmedveten pedagogik. Teoretiska, empiriska och praktiska presentationer baserade på olika metoder är välkomna. Presentationerna kan hållas på finska, svenska och engelska, och de kan även vara flerspråkiga.
Language Didactics – Foreign Languages and Swedish as the Second National Language
Chairs: Kaisa Hahl and Laura Lahti
This theme group invites presentations of current research related to the teaching, studying, and learning of foreign languages and Swedish as the second national language, as well as multilingualism, multiliteracy, and language-aware pedagogy. Theoretical, empirical, and practice-based contributions employing diverse methods are welcome. Presentations may be given in Finnish, Swedish, or English, and they may also be multilingual.
Kotitalous
pj.: Päivi Palojoki ja Sanna Sekki
Teemaryhmässä käsitellään laajasti eri-ikäisille oppijoille suunnattuja kotitalouden opetus- ja oppimisprosesseja sekä pohditaan tutkimusperustaisesti erilaisia oppimisympäristöjä ja kotitalouden opettajankoulutuksen kehittämistä. Esityksissä voi tarkastella esimerkiksi ruokakasvatusta ja ruokapedagogiikkaa eri kouluasteilla, tai taitojen ja tietojen oppimista ja arviointia peruskoulun kotitalousopetuksessa.
Huslig ekonomi
Ordf.: Päivi Palojoki och Sanna Sekki
I denna temagrupp behandlas undervisnings- och lärprocesser i huslig ekonomi för olika åldersgrupper samt forskningsbaserade reflektioner kring olika lärmiljöer och utvecklingen av lärarutbildningen i huslig ekonomi. Presentationerna kan till exempel handla om matpedagogik på olika skolnivåer, eller om lärande och bedömning av kunskaper och färdigheter i den grundläggande utbildningens huslig ekonomi.
Home Economics
Chairs: Päivi Palojoki and Sanna Sekki
This theme group broadly examines teaching and learning processes in home economics for learners of different ages, and discusses research-based approaches to various learning environments and the development of teacher education in home economics. Presentations may focus, for example, on food education and food pedagogy at different school levels, or on the learning and assessment of skills and knowledge in basic education home economics.
Merkityksellinen kuvataide
pj.: Seija Kairavuori ja Hanna Niinistö
Teemaryhmässä käsitellään laajasti ja monipuolisesti kuvataiteen didaktiikan tutkimusalaan ja sen kehittämiseen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Esitykset voivat käsitellä kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin asemaa, merkityksiä ja historiaa erilaisissa kasvatuksen ja opetuksen konteksteissa. Esitykset voivat liittyä myös kuvataiteen opettamiseen ja opetusmenetelmiin, oppimisympäristöihin, oppimiseen ja opiskeluun tai kuvataiteen sisältöihin, tavoitteisiin ja arviointiin eri konteksteissa. Esitykset voivat perustua tehtyyn tai tekeillä olevaan tutkimukseen tai myös käytännönläheiseen tutkimusaiheen kehittelyyn ja sen kriittiseen reflektioon.
Meningsfull bildkonst
Ordf.: Seija Kairavuori och Hanna Niinistö
Denna temagrupp behandlar på ett omfattande och mångsidigt sätt aktuella frågor som rör bildkonstundervisning och dess utveckling. Presentationerna kan handla om status, betydelse och historia för bildkonst och annan visuell kultur i olika utbildnings- och undervisningssammanhang. Presentationerna kan också handla om undervisning i bildkonst och undervisningsmetoder, lärandemiljöer, lärande och studier, eller innehållet, målen och bedömningen av bildkonst i olika sammanhang. Presentationerna kan baseras på avslutade eller pågående forskningsprojekt, eller på utvecklingen av ett praktiskt forskningsämne och kritisk reflektion över detta.
Meaningful Visual Arts
Chairs: Seija Kairavuori and Hanna Niinistö
The theme group will discuss a wide range of current issues related to the field of visual arts education and its development. Presentations may address the status, meanings, and history of visual arts and other visual culture in various educational and teaching contexts. Presentations may also relate to the teaching of visual arts and teaching methods, learning environments, learning and studying, or the content, objectives, and assessment of visual arts in different contexts. Presentations may be based on completed or ongoing research, or on the development of a practical research topic and critical reflection on it.
Käsityö
pj.: Manne Kallio ja Seija Karppinen
Käsityön teemaryhmään ovat tervetulleita laaja-alaisesti käsityön aloihin liittyvät esitykset, erityisesti symposiumin teemaan kuuluvat esitykset. Teemaryhmään toivotetaan tervetulleiksi käsityön ja tekniikan alojen esitykset kaikilla koulutusasteilla ja koulutusmuodoissa.
Slöjd
Ordf.: Manne Kallio och Seija Karppinen
Till slöjdens temagrupp välkomnas ett brett spektrum av presentationer relaterade till slöjdens områden, särskilt sådana som anknyter till symposiumets tema. Presentationer inom slöjd och teknik på alla utbildningsnivåer och i olika utbildningsformer är välkomna.
Crafts
Chairs: Manne Kallio and Seija Karppinen
The Crafts theme group welcomes a wide range of presentations related to the fields of crafts, especially those that address the theme of the symposium. Presentations on crafts and technology at all levels and forms of education are encouraged.
Maantiede ja ympäristökasvatus
pj.: Markus Hilander ja Sirpa Tani
Teemaryhmään ovat tervetulleita esitykset, jotka käsittelevät maantieteen opetusta ja oppimista, olipa kyseessä alakoulun ympäristöoppiin, yläkoulun maantietoon, lukion maantieteeseen tai kouluinstituution ulkopuolella tapahtuvaan maantieteen teemoihin liittyvät tutkimukset. Myös ympäristökasvatuksen tutkimukseen liittyvät aiheet ovat tervetulleita.
Geografi och miljöfostran
Ordf.: Markus Hilander och Sirpa Tani
Denna temagrupp välkomnar presentationer som behandlar undervisning och lärande i geografi. Bidragen kan avse geografiundervisning på olika utbildningsnivåer, såsom miljökunskap i grundskolans tidigare år, geografi i högstadiet och gymnasiet, samt forskning om geografiska teman som bedrivs utanför formella utbildningsinstitutioner. Även forskningsbidrag inom miljöutbildning uppmuntras.
Geography and Environmental Education
Chairs: Markus Hilander and Sirpa Tani
This thematic group welcomes presentations that explore the teaching and learning of geography. Contributions may address geography education at various levels, including environmental studies in primary school, geography in lower and upper secondary school, or research on geographical themes conducted outside formal educational institutions. Topics related to environmental education research are also encouraged.
Matematiikka
pj.: Eeva Haataja ja Heidi Krzywacki
Matematiikan teemaryhmään ovat tervetulleita kaikki matematiikan oppimiseen ja opettamiseen liittyvät esitykset. Esitykset voivat tarkastella esimerkiksi matematiikan ja ohjelmoinnin opettamista koulussa ja kouluopetuksen ulkopuolella, matematiikan ja muiden oppiaineiden integrointia, tai matematiikan opettajien opettajankoulutusta ja ammatillista kehittymistä. Toivotamme tervetulleeksi sekä jo julkaistuun että meneillään olevaan tutkimukseen ja opetuksen kehittämiseen pohjautuvia esityksiä.
Matematik
Ordf.: Eeva Haataja och Heidi Krzywacki
Till matematikens temagrupp välkomnas alla presentationer som berör undervisning och lärande i matematik. Presentationerna kan till exempel handla om undervisning i matematik och programmering i och utanför skolan, integrationen av matematik och andra ämnen, eller matematiklärarnas utbildning och professionella utveckling. Presentationer baserade på publicerad forskning eller forskning samt undervisningsutveckling är välkomna.
Mathematics
Chairs: Eeva Haataja and Heidi Krzywacki
The Mathematics theme group welcomes all presentations related to teaching and learning mathematics. Topics may be, for example, teaching mathematics and programming in and outside schools, integrating mathematics with other school subjects, or mathematics teacher education and professional development. Presentations may be based on either published or ongoing studies as well as reports on teaching development.
Monialaiset, laaja-alaiset ja kokonaisvaltaiset ainedidaktiset näkökulmat
pj.: Mikko Niemelä
Teemaryhmä kokoaa esityksiä, jotka lähestyvät ainedidaktisia kysymyksiä monialaisesta, laaja-alaisesta tai kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Monialaiset näkökulmat voivat käsitellä oppiainerajojen ylityksiä. Laaja-alaisuus voi viitata oppiaineiden jakamiin tavoitteisiin. Kokonaisvaltainen tarkastelu voi puolestaan tarkoittaa opetussuunnitelman eheyttämistä koulun ja muun elämän/yhteiskunnan muodostamien yhteyksien kautta.
Mångvetenskapliga, ämnesövergripande och helhetsinriktade ämnesdidaktiska perspektiv
Ordf.: Mikko Niemelä
Denna temagrupp samlar presentationer som närmar sig ämnesdidaktiska frågor ur mångvetenskapliga, ämnesövergripande eller helhetsinriktade perspektiv. Mångvetenskapliga perspektiv kan handla om att överskrida ämnesgränser. Ämnesövergripande perspektiv kan avse mål som delas mellan olika ämnen. Helhetsinriktade perspektiv kan innebära att integrera läroplanen genom att knyta samman skolan med övriga delar av livet och samhället.
Interdisciplinary, Cross-curricular, and Holistic Subject Didactics
Chair: Mikko Niemelä
This theme group brings together presentations that approach subject didactics from interdisciplinary, cross-curricular, or holistic perspectives. Interdisciplinary perspectives may concern crossing subject boundaries. Cross-curricular perspectives may refer to shared goals across subjects. Holistic perspectives may mean integrating the curriculum through connections between school and other aspects of life and society.
Yhteiskunnalliset aineet ja demokratiakasvatus
pj.: Pia Mikander
Yhteiskunnallisten aineiden ja demokratiakasvatuksen teemaryhmään ovat tervetulleita esitykset, jotka käsittelevät demokratiakasvatusta tai yhteiskuntaopin tai muiden yhteiskunnallisten aineiden opetusta, oppimista ja arviointia eri kouluasteilla. Toivotamme tervetulleeksi myös oppiaineita yhdistävät yhteiskunnalliset näkökulmat.
Samhällsämnen och demokratifostran
Ordf.: Pia Mikander
Till temagruppen samhällsämnen och demokratifostran välkomnas presentationer som behandlar demokratifostran eller undervisning, lärande och bedömning i samhällslära eller andra samhällsämnen på olika skolnivåer. Även samhälleliga perspektiv som kombinerar olika ämnen är välkomna.
Social Studies and Democracy Education
Chair: Pia Mikander
This theme group welcomes presentations that address democracy education, or the teaching, learning, and assessment of civics or other social studies subjects at different educational levels. We also welcome perspectives that integrate multiple subjects within social studies.
Äidinkieli, toinen kieli ja kirjallisuus (suomi, ruotsi, oppilaan oma äidinkieli)
pj.: Satu Grünthal
Teemaryhmään ovat tervetulleita kaikki äidinkielen ja toisen kielen (suomi/ruotsi) ja kirjallisuuden sekä oppilaan oman äidinkielen opetuksen ja oppimisen alueelle kuuluvat esitykset. Teemaryhmään voi tarjota varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, valmistavan opetuksen, lukion, ammatillisen koulutuksen sekä yliopistopedagogiikan alueelle liittyviä tutkimuksia.
Modersmål, andraspråk och litteratur (finska, svenska, elevens eget modersmål)
Ordf.: Satu Grünthal
Till denna temagrupp välkomnas alla presentationer som gäller undervisning och lärande i modersmål och andraspråk (finska/svenska), litteratur och det egna modersmålet. Presentationerna kan behandla forskning inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, förberedande undervisning, gymnasium, yrkesutbildning och universitetsundervisning.
Mother Tongue, Second Language, and Literature (Finnish, Swedish, student's own mother tongue)
Chair: Satu Grünthal
This theme group welcomes all presentations related to the teaching and learning of the mother tongue and second language (Finnish/Swedish), literature, and other mother tongues. Presentations may address research in early childhood education, basic education, preparatory education, upper secondary education, vocational education, and university pedagogy.
Lähetä abstrakti 15.11. mennessä.
Ks. abstraktiohjeet sivulta Ilmoittautuminen ja abstraktit