Ohjelma

Torstai, 12.2.2025 (Tieteiden talo, Kirkkokatu 6) 
Suomen ainedidaktisen seuran vuosikokous
Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen ja ilmoittautuneille tiedotetaan vuosikokouksesta ja juhlasta tarkemmin erikseen. 
Perjantai, 13.2.2026

Kahvi-/teetarjoilu Minervan aulassa 8.30 alkaen. 

8.00–9.00 Ainedidaktiikka-lehden toimituskunnan kokous

9.00–9.15 Symposiumin avaus 

9.15–10.00 Mikko Puustinen: Mihin tarvitaan ainedidaktiikkaa omien totuuksien aikana? 

10.00–11.00 Osallistava paneeli symposiumin teemoista (ohjelma täydentyy osallistujien ja panelistien osalta)

11.00–12.00  Lounastauko (Unicafe Olivia) 

12.00–13.30  Teemaryhmät 1 (Minerva, Athena, Apollon) 

13.30–14.00  Tauko ja kahvi-/teetarjoilu (Minervan aulassa) 

14.00–15.30  Teemaryhmät 2 (Minerva, Athena, Apollon)/Vapaamuotoiset tapaamiset ja verkostoitumista 

15.30–16.00  Symposiumin päätös

Tapahtumapaikka

Ainedidaktinen symposiumi järjestetään Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa Siltavuorenpenkereellä (5A) Minerva-rakennuksessa.

Keynote

Mikko Puustinen:
Mihin tarvitaan ainedidaktiikkaa omien totuuksien aikana?

Samalla kun taloudelliset paineet, poliittinen polarisaatio ja sosiaalinen media haastavat kasvatuksen ja koulutuksen, koulun toivotaan vastaavan näihin kehityskulkuihin. Puheenvuorossani esitän, että totuudenjälkeiseksi kutsutun ajan ilmiöihin ei voi vastata ilman tietoon nojaavaa dialogia, joka pyrkii torjumaan tasapainoharhoja ja antaa välineitä arvioida informaation luotettavuutta. Jotta koulu ei jäisi polarisaation jakolinjojen vangiksi, tarvitaan luotettavaa tietoa ja ymmärrystä tiedon rakentumisesta. Tätä ymmärrystä rakentavat tieteenalat ja niistä kumpuavat oppiaineet, joiden tietoon ainedidaktiikka johdattaa. Ovatko oppiaineet ja ainedidaktiikka sittenkään vanhanaikaisia, kuten joskus on esitetty?
________________________
Dosentti Mikko Puustinen on historian ja yhteiskunnallisten aineiden didaktiikan yliopistonlehtori. Puustinen on tutkinut historian ja yhteiskunnallisten aineiden opetusta, yliopistojen keskustelukulttuuria, koulutuksesta käytävän julkisen keskustelun retoriikkaa ja opettajankoulutusta. Viime aikoina Puustisen tutkimus on kohdistunut tietoon koulun oppiaineiden, opettajan työn kasvatustieteellisten perustan ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista. Hän on erityisen kiinnostunut koulutuksen ja yhteiskunnan välisistä vuorovaikutuksista sekä koulutuksen välittämän tiedon rekontekstualisoitumisesta yhteiskunnallisissa ja pedagogisissa prosesseissa.