Vuoden nimi 2020 valitaan seitsemän finalistin joukosta

Nimistöntutkimuksen asiantuntijat ovat valinneet Vuoden nimi 2020 -finaaliin seitsemän ehdokasta. Vuoden nimi valitaan Nimistöntutkimuksen päivillä 29. lokakuuta.

Finnoo, Hiisi ja Horna, Muu, Oikia, Tanssin talo, Tikkurilan kirkko sekä Tuomioistuinvirasto. Nämä ovat Vuoden nimi 2020 -finaaliin valitut nimet. Perustelut on julkaistu Nimistöntutkimuksen päivien verkkosivuilla.

Vuoden nimi 2020 valitaan seitsemän finaaliin valitun nimen joukosta Nimistöntutkimuksen päivillä järjestettävässä äänestyksessä, johon voivat osallistua kaikki tapahtuman osallistujat. Palkinnon voittaja julkistetaan yleisölle Nimistöntutkimuksen päivillä torstaina 29.10. klo 14.30.

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka myönnetään kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle.

Palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä.

Palkinto jaetaan nyt neljättä kertaa. Vuonna 2017 Vuoden nimeksi valittiin Tampereen yliopisto, vuonna 2018 Helsingi Sõnumid, Maaelu tulevik ja Pealinnaleht ja vuonna 2019 Liisankatu.

Nimistöntutkimuksen päivillä kuullaan alan uusimmasta tutkimuksesta

Nimistöntutkimuksen päivät on vuosittain Helsingin yliopistolla järjestettävä tieteellinen tapahtuma. jossa kuullaan esitelmiä erisnimiin kohdistuvista tutkimuksista. Tapahtuma järjestetään nyt 23. kerran.

Nimistöntutkimuksen päivät järjestetään Helsingin yliopistolla 29.10.

Koronavirustilanteen vuoksi tapahtuma järjestetään poikkeuksellisesti yksipäiväisenä verkon välityksellä. Tapahtumassa kuullaan esitelmiä muun muassa kolttasaamelaisten tilojen nimistä, Komisario Palmu -romaanien paikannimistöstä sekä harvinaisiin etunimiin liittyvistä mielikuvista. Ohjelma kokonaisuudessaan on nähtävissä tapahtuman verkkosivuilla.

Lisätietoja:

Yliopistonlehtori Terhi Ainiala