Visa Immonen – uusi kulttuuriperinnön apulaisprofessori

Uudenlaiset opetusmuodot ja -teknologiat innostavat keskiajan tutkijaa.

FT Visa Immonen aloitti elokuussa kulttuuriperinnön apulaisprofessorina (tenure track) filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksella. Visa Immonen väitteli arkeologiasta Turun yliopistossa vuonna 2010. Aiheena oli keskiaikainen kultasepäntyö Suomessa. Hänen tutkimuksissaan limittyvät arkeologia, taidehistoria ja keskiajan tutkimus.

- Kulttuuriperinnön tuntemus on avain nykyaikaan. Tämä ymmärretään aikaisempaa paremmin, mikä näkyy esimerkiksi koulujen uudessa opetussuunnitelmassa. Törmäämme kulttuuriperintöön koko ajan ja joka paikassa, sanoo tuore apulaisprofessori.

Kulttuuriperinnön tutkimus on nuori tieteenala, joka on kehittynyt voimakkaasti 2000-luvulla. Helsingin yliopistossa kulttuuriperintöopintoja on voinut suorittaa vuodesta 2012. Visa Immonen pääsee kehittämään opintoja juuri oikealla hetkellä, sillä tänä lukuvuonna muokataan Iso Pyörä -koulutusuudistuksen myötä myös kulttuuriperinnön opinnot uusiksi.

- Kulttuuriperintöopinnot ovat hyvin työelämälähtöisiä. Opinnoista on oikeasti hyötyä opiskelijoille aikovat he sitten museoalalle tai vaikka viestintätöihin. Aion ottaa opiskelijat tiiviisti mukaan suunnittelutyöhön ja nyt heillä on aito mahdollisuus vaikuttaa. Olen innostunut myös kokeilemaan erilaisia opetusmuotoja ja -teknologioita.

Aikaisemmin Visa Immonen on työskennellyt Helsingin ja Turun tutkijakollegiumeissa, Stanfordin yliopistossa ja viimeksi Getty-tutkimusinstituutissa Los Angelesissa.

- Tällä hetkellä tutkin keskiaikaisia pyhäinjäännöksiä sekä Turun Tuomiokirkossa että muualla Euroopassa. Minua kiinnostaa yleisemminkin uskonnollinen kulttuuriperintö, sillä uskonto on globaalisti keskeinen ilmiö. Meillä on Suomessa runsas ja moninainen uskonnollinen kulttuuriperintö, jonka säilyttämiseen ja tutkimiseen liittyy tärkeitä kysymyksiä ja paljon keskusteltavaa.

Tutustu kulttuuriperintöopintoihin

Tutustu kaikille avoimeen kulttuuriperinnön MOOC-kurssiin, jonka Visa Immonen on kehittänyt yhteistyössä Avoimen yliopiston kanssa.

Katso video “Mitä kulttuuriperintö on?”

Twitter @VisaImmonen