Unimaisema, jalkapallokenttä ja mummila – Voiman paikoista on moneksi

Syyskuisena perjantaina koettiin Helsingin yliopiston päärakennuksessa jännittäviä hetkiä, kun humanistitutkijat odottivat helsinkiläisiä alakoululaisia Voiman paikka -työpajoihin. Työpajat olivat osa kansainvälistä Tutkijoiden yö -tapahtumaa. Niissä oppilaat kertoivat itseään voimaannuttavista paikoista.

Työpajojen järjestäjät Terhi Ainiala, Pia Olsson ja Helena Schulman ovat jo kokeneita voiman paikkojen kartuttajia. Arjen voimaannuttavia paikkoja ja niiden taustalla olevia tekijöitä ja kertomuksia on koottu kyselylomakkein, minihaastatteluin ja erilaisia työpajoja ja tarinakahviloita järjestämällä. Lasten kokemuksia paikkojen vaikuttavuudesta päästiin hankkeessa kuitenkin kuulemaan ensimmäistä kertaa vasta nyt.

Saimme hienon mahdollisuuden keskustella hankkeestamme nuorten kanssatutkijoiden kanssa. Oli upeaa huomata, kuinka nopeasti lapset oivalsivat voiman paikan mahdollisuudet, huomauttaa Ainiala.

Tähtitaivas, avaruus ja katto

Alakoululaisilla oli monia tyypillisestä paikasta irtautuviakin huomioita. Tähtitaivas, avaruus ja vaikkapa katto nostettiin esiin. Näihin kytkeytyi usein kuvauksia siitä, kuinka esimerkiksi omasta ikkunasta saattoi katsella tiettyä puuta ja taivaan tähtiä. Mökin katolta taas hypittiin talvella korkeaan lumihankeen. Oma huone ja sen pehmeä sänky olivat paikka itsekseen olemiselle ja rauhoittumiselle. Eläimet ja erityisesti linnut olivat joillekin tärkeitä voiman paikan ominaisuutena.

Työpajoissa keskustelun inspiraatioksi otettiin iso valikoima postikortteja. Näiden avulla tutkijat halusivat herättää osallistujat etsimään kuvista itselle tärkeitä ja voimaannuttavia elementtejä ja tunnelmia.

Toivoimme, että kortit muistuttaisivat omista voiman paikoista ja saisivat osallistujat pohtimaan paikkojen merkityksiä yhdessä. Näin luontevasti ja luovasti tapahtuikin, iloitsee Olsson.

Jalkapallokentät, jääkiekkokaukalot ja muut urheilukentät mainittiin useasti. Näin kävi siitä huolimatta, että postikorteistamme puuttuivat kokonaan pelikenttien kuvat, toteaa Ainiala. Lupasimmekin lapsille kartoittaa valikoimaamme jalkapallokenttien ja muiden kuvilla, lisää Olsson.

Paikkojen voima

Voiman paikka -hankkeessa tutkitaan kaupunkilaisille tärkeitä paikkoja, jotka antavat voimaa arjessa. Useimmille tutkimukseen osallistuneille se on konkreettinen paikka omassa lähiympäristössä, kuten merenranta tai uimahalli. Joillekin voiman paikka on niin kaukainen tai jopa fiktiivinen paikka, että siellä voi vierailla vain mielessään. Voiman paikkoja voi olla useita, ja ne voivat muuttua elämän varrella.

Hanke sijoittuu humanistisen kaupunkitutkimuksen kentälle, Ainiala ja Olsson paikantavat tutkimustaan. Keskiössä ovat ihmisen ja ympäristön välinen vuorovaikutus sekä paikkasuhteessa ilmenevät merkitykset ja tunteet. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä etnologisia että nimistöntutkimuksellisia lähestymistapoja.

Tutkijoiden yön koululaisten työpajoissa voimaannuttaviksi paikoiksi nousivat ennen kaikkea luontoon, harrastuksiin ja omaan kotiin kytkeytyvät paikat. Luonnossa voimaa antoivat raikas ilma ja se, että luonnossa sai olla rauhassa, ilman muita ihmisiä. Tärkeää oli myös, että mukana oli kunnon eväät, sillä ulkona ruoka maistuu aina paremmalta.

Oma koti, perhe, keittiö ja yksinkertaiset asiat. Tällaisiakin alakoululaiset toivat voiman paikkoinaan esiin. Voiman paikka -tutkijoiden ymmärrys niin menetelmistään kuin voiman paikkojen moninaisuudesta oli puolestaan harpannut aimo askeleen eteenpäin.