Samu Niskaselle Euroopan tutkimusneuvoston rahoitus

Historioitsija Samu Niskaselle on myönnetty Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) rahoitus projektille Medieval Publishing from c. 1000 to 1500.

Euroopan tutkimusneuvosto tukee tutkimusta kaikilla tieteenaloilla tarjoamalla haettavaksi rahoitusta. Kilpailtu ERC-rahoitus on summaansa painavampi meriitti: sillä on merkitystä myös yliopistorankingeissa. Tänä vuonna Euroopan tutkimusneuvosto myönsi yhteensä 485 miljoonaa euroa ns. starting grant -rahaa yhteensä 325 tutkijalle ympäri Eurooppaa.

Samu Niskanen toimii Helsingin yliopistossa historian yliopistonlehtorina sekä tutkijana Jesus Collegessa Oxfordissa. Hänen tutkimusprojektinsa käsittelee julkaisutoimintaa 1000—1500-luvulla.

– Ei pidä paikkansa, etteikö julkaisemisesta voitaisi puhua aidosti tavoitteellisena prosessina jo ennen kirjapainotaitoa. Julkaisustrategioita on ollut olemassa niin kauan kuin kirjoittajat ovat pyrkineet löytämään teoksilleen yleisön. Nämä strategiat myös toimivat tutkimukselle erinomaisena avaimena selvittää laajempia muutoksia pitkäkestoisissa sosiaalisissa ja yhteiskunnallisissa jatkumoissa.

Niskasen työryhmä kasvaa projektin edetessä kahdella postdoc-tutkijalla ja yhdellä väitöskirjantekijällä. Häntä kiinnostaa hankkeen laajentaminen vahvemmin myös digitaalisen humanismin suuntaan.