Kuka olet?
Olen Heikki Rasilo, postdoc-tutkija Vrije Universiteit Brussel -yliopiston
Mikä on tutkimuksesi aihe?
Jatko-opintojeni alusta asti pääasiallinen tutkimusaiheeni on ollut puheen fyysinen tuottaminen ja sen oppiminen. Kuinka ihmislapset oppivat artikuloimaan ja matkimaan esimerkiksi vanhempiensa puhetta omilla hyvin erikokoisilla ja -muotoisilla ääntöväylillään? Aikuisen ja lapsen puheen akustiset ominaisuudet ovat myös hyvin erilaisia, ja heidän tuottamiensa äänteiden suora vertaileminen on hankalaa. Lapset kuitenkin oppivat artikuloimaan äidinkieltään, ja minua kiinnostaa, vaikuttaako artikulaation oppimisprosessi myös puheen kuulemiseen ja ymmärtämiseen. Kenties me ihmiset ymmärrämme puhetta paremmin kuin koneet, koska tunnemme myös sen fyysisen tuottomekanismin, jolla akustinen puhe syntyy.
Tutkin, voisiko puheen artikuloinnin oppimisessa syntyviä akustisia esitysmuotoja käyttää myös hyväksi automaattisessa puheentunnistuksessa. Parhaimpien puheentunnistimien koulutus vaatii nykyään niin paljon äänitettyä puhedataa, ettei ihmislapsi koskaan kuule tällaisia puhemääriä. Puheen ymmärtäminen on siis mahdollista oppia pienemmillä datamäärillä, joten fyysisellä artikulaatiolla voi olla oma osuutensa oppimisessa.
Miten Kielipankki liittyy tutkimukseesi?
Viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa koulutin neuroverkon tunnistamaan puheesta samanaikaisesti sekä puheen äänteitä että fyysistä artikulaatiota. Hypoteesina oli, että artikulaation opettelu muokkaisi verkon oppimaa puheen esitystapaa, ja tämä uusi esitystapa voisi vahvistaa myös äänteiden tunnistusta. Tarvitsin kokeeseen sekä äänitettyä puhetta että siihen liittyvän artikulatorisen esitystavan. Kielipankista löytämäni aineisto (
Aiemmassa tutkimuksessani olen käyttänyt myös
Kielipankkiin liittyviä julkaisuja:
Rasilo, H. (2020).
Rasilo, H. & Räsänen, O. (2017),
Räsänen, O. & Rasilo, H. (2015),
Rasilo, H. & Räsänen, O. (2015),