Jaakko Hämeen-Anttila pitää jäähyväisluennon 10.3.

Helsingin yliopiston kevätkauden Studia Generalia -luentosarja Maailmankirjat sekaisin päättyy 10. maaliskuuta professori Jaakko Hämeen-Anttilan jäähyväisluentoon ”Tiedettä ja valloitussotia”. Illan teemana on arabilaisen ja islamilaisen väestön leviäminen ja sopeutuminen paikallisiin kulttuureihin historian eri aikoina.

Jaakko Hämeen-Anttila on kutsunut lavalle kanssaan myös kaksi oppilastaan: tutkijat Ilkka Lindstedtin ja Mikko Viitamäen. Illan puheenjohtajana toimii tietokirjallisuuden ja -kirjoittamisen professori Pirjo Hiidenmaa.

Hämeen-Anttila jättää kuluvan lukuvuoden päätteeksi tehtävänsä Helsingin yliopistossa ja siirtyy islamin tutkimuksen professoriksi Edinburghin yliopistoon Skotlantiin. Hän on alansa kansainvälisesti tunnettu asiantuntija, tieteen kiitetty yleistajuistaja sekä Studia Generalia -luentosarjojen pitkäaikainen taustavaikuttaja.

- Tiede opettaa ihmisille kriittistä ajattelua ja tarjoaa aineksia maailmankuvan muodostamiselle. Tieteen tulosten tuominen laajemmin suomalaisen yhteiskunnan käyttöön luentojen, esiintymisten ja kirjoitusten välityksellä on suomalaisen yhteiskunnan rakentamista.

Tilaisuus järjestetään Helsingin yliopistolla Porthaniassa (Yliopistonkatu 3) torstaina 10.3. klo 17.00–19.00.

Luentoa voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä tai jälkikäteen. Linkki verkkolähetykseen

Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Järjestäjä: Helsingin yliopiston Avoin yliopisto

Tietoa tilaisuuden teemoista ja esiintyjistä